Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Programmerare tjänade 301.000 kr om dan

Uppdatering 2: Även ‘Where I’ve been’ dementerar uppköpet även om de medger att de inte utesluter en affär i framtiden :-). Detta var således en ickehändelse.

Uppdatering 1: TripAdvisor’s Brian Payea säger följande: “This is untrue. Beyond that, we do not have any comment.” Uttalandet har lett till ännu fler spekulationer inom blogsfären huruvida om det är priset som inte stämmer eller själva köpet. Vi på dISRUPTIVE återkommer när vi vet mer. Ni har kanske hört talesättet ‘If it’s too good to be true, then it usually is…’

För ett par månader sedan öppnade Facebook [ett av världens största communities] upp sin utvecklingsmiljö vilket lät tredjepartsutvecklare att utveckla och lägga upp sina egna applikationer på Facebook som andra facebookanvändare kunde lägga in på sina egna facebooksidor. Facebook har med sina 26 miljoner amerikanska användare utgjort en attraktiv distributionsplattform för nya tjänster och på kort tid har tusentals applikationer utvecklats. En av dessa applikationer, ‘Where I’ve been’, har nu sålts för 3 miljoner dollar till amerikanska TripAdvisor. ‘Where I’ve been’ är en förhållandevis enkel applikation som visar var man har varit i världen och har fått 2,3 miljoner användare på facebook. Utvecklaren som heter Craig Ulliott la upp sin applikation den 8:e juni och har således tjänat 301.000 kronor om dan. Denna affär kommer antagligen att sporra utvecklare runt om i världen. Vi på dISRUPTIVe undrar när får vi se nån svensk utvecklare casha hem på Facebook?

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Galet! Jag var på en träff för Facebook-utvecklare härom dagen för att kolla läget. Skön stämning.

    Har länkat till er från min blogg nu!

  2. Karin Sundqvist says:

    Erik, Congrats! Drivna människor lyckas! Jag minns dig från min systers gäng i Göteborg!

  3. Poppe says:

    Erik?????

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+