Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Internet-Mellanhändernas återkomst

I detta överflöd av information som vi sköljs over på nätet, är mellanhandens plats starkare än någonsin! Rykten om hans död är kraftigt överdrivet! Informationsteknologin ökar behovet av mellanhänder som aggregerar information, innehåll, mjukvaror, grejor och förtroende. Nyttan som de tillför är inte annorlunda än vad mellanhanden alltid tillfört. Brett produktsortiment, kunskap kring användarna/produkterna och räckvidd för leverantörerna. Skall man peka någon skillnad är det att i informationsekonomin är det få bolag som hanterar lager utan man har istället en plattform som distributörerna och leverantörer kan koppla upp sig mot.

Iqube är involverad i en IPTV aggregator som heter Accedo Broadband. Man aggregerar innehåll, spel och applikationer från rättighetsägare och utvecklare som sedan distribueras via Accedos distributörer som tvbolag, telekombolag eller internetföretag med stor räckvidd. Kundlistan är imponerade likaså produktporföljen. Tar man dessutom i beaktning att företaget startade 2004 framstår det som ännu mer imponerande. Nu framgår det inte av hemsidan om de är lönsamma eller inte. Troligen är de inte det.

Efter att ha sett aggregatörernas framfart på nära håll i mobilbranschen är jag övertygad om att detta är ett intressant företag. Likheterna med bolag som Aspiro är slående. Aspiro förde en tynande tillvaro fram till för några år sedan då norrmännen tog över bolaget genom att fusionera med ett norskt bolag som hette Cellus. Efter det var utvecklingen explosionsartad. Man aggregerade innehåll till mobiltelefoner och skickade ut detta innehåll med hjälp av sin plattform via olika distributörer tex. tv-bolag, printmeda, wap osv. Jag tror på en liknande framtid för Accedo. När marknaden väl är mogen för dessa tjänster är den positionen som man gröpt ur verkligen intressant. Det hot jag framförallt identifierar är bristen på kassaflöden eftersom marknaden troligen bara befinner sig i sin linda ännu. Jag ser med spänning fram mot mer press kring detta bolaget!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Som VD för Accedo kan jag inte undgå att läsa bloginlägg om oss, och kan dessutom lägga till lite kommentarer om IPTV och Accedos lösningar för den intresserade.

    Med IPTV menar vi inte TV på webben, det som man kan hitta på TV4s och SVTs webbsajter, utan vi på Accedo arbetar med användarupplevelse framför TVn, i soffan och med en fjärrkontroll. Detta miljö ger dels en helt annorlunda teknisk miljö med mycket tunna klienter, set-top boxar och dels en helt annorlunda användarupplevelse där användar förväntar sig mindre avancerad interaktion och en mer “tillbakalutad” upplevelse än framför PCn. IPTV, eller bredbands-TV, tillför möjligheter som tidigare bara funnits möjliga att genomföra på PCn. En “always-on”, dubbelriktad bredbandsförbindelse till TVn ger helt nya möjligheter att leverera nya typer av tjänster och innehåll till TV-tittaren. Accedos vision är att bli den största leverantören i världen av sådana nya typer av tjänster. Det spännande är att marknaden växer med en enorm hastighet överallt i hela världen, drivet av telekomoperatörernas vilja att ersätta telefonintäkter med intäkter från TV-tjänster. I år kommer världsmarknaden att dubblas till mer än 10 miljoner IPTV hushåll och Accedo ser inga tecken på att tillväxten avtar under 2008.

    Precis som Rudolf mycket riktigt skriver är Accedo en aggregatör som agerar som mellanhand på samma sätt som t ex Aspiro agerar. En väsentlig skillnad mellan aggregatörsrollen inom TV mot mobil, och det är att TV-aggregatören har sedan urminnes tider haft en stark position i TV-världen och är fullt ut accepterad av operatörerna. TV-kanalerna är urtypen av aggregatörer som sätter ihop ett paket innehåll från en mängd källor och paketerar detta på ett smakfullt sätt för slutkonsumenten. Accedo kommer i huvudsak att arbeta med icke-linjära “kanaler” vilket utnyttjar mervärdet med IPTV, men annars kommer vi att ha en ambition både att bygga varumärken (som t ex vår kanal för “casual IPTV games” – Funspot) och paketera attraktiva tjänster av alla de slag för operatörer och slutkunder.

    Nyckeln till Accedos erbjudande heter Accedo Application Provisioning Solution, AAPS, vilket i allt väsentligt är en distributionsplattform för vår typ av IPTV content. AAPS är redan från början byggd för en global roll-out, med stöd för multipla länder, multipla språk, multipla plattformar och olika innehållstyper. Efter att första versionen av AAPS blivit färdigutvecklad i början på 2006, har vi kunnat snabbt ta kunder i ett stort antal länder på ett kostnadseffektivt sätt. På samma sätt kan vi enkelt lägga till nytt innehåll och justera existerande innehåll.

    Den intresserade kan besöka vår website http://www.accedobroadband.com.

    Michael Lantz
    VD, Accedo Broadband

  2. Rudolf says:

    Tack Mikael Poppe och Rudolf uppskattar verkligen att du tog dig tid! Låter som vi kan förvänta oss mycket mer nyheter från er de kommande månaderna!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+