Lokala sociala medier ritar om den lokala mediakartan!

Igår hade Internet world en artikel om en lokal Comunity/blogg i Wilhelmina . Willhelminabloggen verkar ha attraherat merparten av kommunens uppkopplade invånare. De sociala medierna slår även igenom på lokal nivå. Jag kan till och med tänka mig att det är här de kommer ha störst effekt på människor. Det jag vet är att det kommer ha effekt på lokaltidningarnas annonsintäkter. Trots internetrevolutionen har lokaltidningarna inte behövt oroa sig för vikande annonsintäkter för att användarna flyttar ut på nätet. Man har helt enkelt i många fall haft lokala monopol på att nå ut med komersiella budskap, på lokala marknaden. Man har till och med på vissa ställen fusionerat med sin värsta konkurrent som tex Helsingborgs Dagblad och Nordvästa Skånes Tidningar just för att uppnå lokalt monopol. Man har haft gott om tid att förebereda sig för det som komma skall. Nu kommer säkert en del tidningar vara helt yrvakna av konkurrensen när den väl kommer men i helsingborgstrakten är man förberedd. Även i Wilhelmina, där den lokala blaskan har gått i säng med Wilhelminabloggen verkar man ha tänkt ett steg längre.

Min spaning är att inom ett par tre år kommer vi få se en fullständig explosion av lokala comunitys. Jag hoppas verkligen den leds av de lokala tidningarna annars risker de tappa en substantiell del av de annonspengar man drar in idag! Oavsett vad kommer det vara till användarnas och annonsörernas fromma. Om ni känner att ni inte har någon affärside. Bara att sätta igång! Varje kommun i Sverige skall ha en egen samlingsida.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag har tänkt mycket på det här på sistone med ( http://jaiku.com/channel/ideary/presence/45378923 ). Inte mycket där än, men vänta bara så kommer mina spaningar med!

Speak Your Mind

*