Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Lokala sociala medier ritar om den lokala mediakartan!

Igår hade Internet world en artikel om en lokal Comunity/blogg i Wilhelmina . Willhelminabloggen verkar ha attraherat merparten av kommunens uppkopplade invånare. De sociala medierna slår även igenom på lokal nivå. Jag kan till och med tänka mig att det är här de kommer ha störst effekt på människor. Det jag vet är att det kommer ha effekt på lokaltidningarnas annonsintäkter. Trots internetrevolutionen har lokaltidningarna inte behövt oroa sig för vikande annonsintäkter för att användarna flyttar ut på nätet. Man har helt enkelt i många fall haft lokala monopol på att nå ut med komersiella budskap, på lokala marknaden. Man har till och med på vissa ställen fusionerat med sin värsta konkurrent som tex Helsingborgs Dagblad och Nordvästa Skånes Tidningar just för att uppnå lokalt monopol. Man har haft gott om tid att förebereda sig för det som komma skall. Nu kommer säkert en del tidningar vara helt yrvakna av konkurrensen när den väl kommer men i helsingborgstrakten är man förberedd. Även i Wilhelmina, där den lokala blaskan har gått i säng med Wilhelminabloggen verkar man ha tänkt ett steg längre.

Min spaning är att inom ett par tre år kommer vi få se en fullständig explosion av lokala comunitys. Jag hoppas verkligen den leds av de lokala tidningarna annars risker de tappa en substantiell del av de annonspengar man drar in idag! Oavsett vad kommer det vara till användarnas och annonsörernas fromma. Om ni känner att ni inte har någon affärside. Bara att sätta igång! Varje kommun i Sverige skall ha en egen samlingsida.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag har tänkt mycket på det här på sistone med ( http://jaiku.com/channel/ideary/presence/45378923 ). Inte mycket där än, men vänta bara så kommer mina spaningar med!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+