Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Stardoll värt miljarder!

Henrik Torstensson skriver på sin blogg om att InternetWorld skrivit en artikel om Stardoll. Torstensson säger att han förvisso är partisk (därför att han jobbar på Stardoll)  men att han tycker artikeln är bra. Han har rätt artikeln är bra, dock tycker jag att svenska medier i allmänhet är ganska kassa på att rapportera om dylika framgångar. I många fall överskattar man vissa företags framgångar och i andra fall underskattar man dem. I Stardolls fall tycker jag man underskattar bedriften även om man skriver positivt om dom. Det Stardoll har gjort är något fullständigt unikt. Det är en närmast exempellös framgång speciellt inom den nisch dom verkar. Dom har på ett år vuxit nåt sanslöst från 1 miljon användare till mer än 6 miljoner. De har fått riskkapital från riskkapitalbranschens obestridda toppföretg Index Ventures och Sequoia. Det investerade riskkapitalet är(enligt vad jag kan utröna) 10 MUSD. Tro mig – för att vara riskkapitalister är de nog tämligen nöjda med sin lilla investering. Jag har inte sett några siffror men om ser till mängden användare och hur mycket andra sajter inom detta område värderats så inser man att Stardoll är värt miljarder.  Och  märk väl , detta handlar inte om fantasivärderingar. Stardoll har en affärsmodell som verkar funka, bl.a med virtuella varor, även om dom inte gör vinst ännu. Med tanke på att Lunarstorm som med drygt en tiondel av Stardolls publik kommer att göra en vinst på mer än 50 MSEK detta år så tror jag att Stardoll har mycket goda intäktsmöjligheter inom en inte allt för avlägsen framtid. En framtida värdering på 5 miljarder kronor är inte alls omöjlig. Det är bara att gratulera Henrik Torstensson, jag tror att hans finansiella framtid är ganska tryggad. Detta i sin tur är bra för oss andra för det betyder att han kan börja blogga på heltid! 😉 Vi på dISRUPTIVE lyfter på hatten för Stardoll.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. jonte says:

    Hur kommer du fram till att bolaget med dessa siffror

    BOKSLUT & NYCKELTAL 2009-12 2008-12 2007-12
    Antal anställda 83 80 43
    Omsättning (TKR) 111 758 68 152 24 217
    Res. e. finansnetto (TKR) -3 419 -26 696 -21 198
    Årets resultat (TKR) 4 581 -26 696 -21 198
    Summa tillgångar (TKR) 78 800 72 811 37 793

    är värt 5 miljarder?

  2. Rudolf says:

    Alla tillgångar ligger kanske inte i Sverige? Troligen inte jrf spotifys bolagstruktur!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+