Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Lär dig skriva den perfekta affärsplanen!

venturecup.jpgVenture Cup är en affärsplantävling som startade 1998 i Göteborg av McKinsey, Chalmers och Göteborgs universitet. Syftet med tävlingen är att inspirera till entreprenörskap och att bidra till att nya tillväxtföretag skapas. Som inledning till första fasen så håller Venture Cap Öst två gratislektioner under oktober i Handelshögskolans lokaler:

1 . Vad utmärker en god affärsidé?

Onsdagen 24 okt, kl 18-20

2. Utforma en framgångsrik affärsplan

Tisdagen 30 okt, 18-20

Totalt ges elva utbildningstillfällen som ni kan läsa mer om här. En gissning från min sida är att Rudolfs favoritföreläsning heter ‘Identifiera din kund’ men om han själv skulle hållit den så hade den haft titeln ‘Var är degen?’

Att deltaga i Venture Cup är ett bra sätt att under strukturerade former och tydliga deadlines slipa på sitt affärskoncept samtidigt som man får nya kontakter och ges chansen att vinna litet pengar. Men just på grund av att det är en tävling med flera urgallringssteg så är processen rätt lång (nästan nio månader) vilket är en rätt lång tid för att skriva en affärsplan. En bra affärsplan kan fungera som ett internt styrdokument och ett verktyg för extern kommunikation med riskkapitalister.

Dock är affärsplanen ofta bara ett sätt att minimera risken för finansiärer. För många start-ups inom webbområdet så är investeringsnivåerna så låga nu för tiden att denna riskminimering kan anses vara mindre viktig. Det viktiga är istället att snabbt komma ut med sin tjänst och få värdefull feedback från faktiska kunder istället för att fila på storslagna strategier. Vi kommer få tillfälle att snart återkomma till det resonemanget igen här på Disruptive.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Henrik Ahlen says:

    Apropå affärsplaner:
    På konferensen the Future of Web Apps i London i nov talade Dick Costolo, Group Product manager Google,
    Han är fd grundare av Feedburner och skriver en bra blogg: Ask the wizard, (http://www.burningdoor.com/askthewizard/)

    Här är mina anteckningar från hans tal:

    Don’t write any business plan!
    Nobody knows the size of the market! Ebay was turned down by investors because there was zero market for online auctions back then!
    Don’t try to find a market need! Waste of time since people don’t want what they need.

    Hör hans tal på http://cdn.libsyn.com/carsonsystems/dick_costolo.MP3

  2. Rudolf says:

    En grym länk Henrik. Jag rekommenderar alla att lyssna igenom denna. Finns mkt värdefull tänk där!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+