Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Olika typer av entreprenörskap Del 1 "Pusselentreprenörer"

pussel.gifOfta när man pratar om entreprenörskap möter man uppfattningen att det handlar om individer som brinner för sin ide, de är besjälade helt enkelt. Kanske är det dessutom så människor vill att entreprenörskap skall vara. Att entreprenören är på något sätt självuppoffrande för sin ide och att detta skulle vara det enda som driver honom. Jag har dock mött och upplevt entreprenörskap i andra varianter. Jag tillhör inte heller själv den kategorin som jag beskriver ovan. Jag gillar idéer men det är processen från ide till kund som fascinerar mig. Idéer är för mig ett av verktygen för att kunna uppleva detta! Jag vill med några inlägg beskriva några typer av entreprenörer så som jag upplever dem. Ovanstående kategori av besjälade entreprenörer och även jag har nämligen mycket att lära av hur dessa andra kategorier av entreprenörer ser på världen.

Namnet ovan är inte alls vetenskapligt, jag kom på det här och nu när jag kände ett behov av att definiera kategorin. Denna typ är inte alls idedriven. De tittar mer på olika pusselbitar som behövs för ett företag, sedan letar de upp pusselbitarna och sätter ihop dem. De skapar sällan nya saker men gör marknader mer effektiva och tillfredsställer olika kundgrupper mer, än existerande leverantörer.

Det är inte helt självklart så låt mig exemplifiera. För några år sedan träffade jag på en snubbe som hade en del erfarenheter från filmbranschen. Han gjorde en överenskommelse med en av filmdistributörerna, där han fick ett bra pris, mot att han sålde volym av just en titel. Detta var filmer som var ganska populära när de kom men nu var de i slutet av sin produktlivscykel. Därefter gick han till en av kvällspressaktörerna och sa: “Ni skall sälja denna DVD tillsammans med er tidning för 59 SEK” Vid tiden ifråga kostade nog en filmDVD kring 200 spänn. Priset sattes också utifrån hur mycket det kostade att hyra en DVD. Priset för detta var lite lägre än priset på ovanstående DVD.

Han sålde många filmer! Jag tror ni tror detta också, eftersom ni säkert hört Expressens framgångar med de James Bond DVD:er de pumpat ut i år. I detta fallet sålde Filmbolagen kanske 30-40000(jag vet inte hur bra det gick) fler exemplar av en film som de trodde kanske skulle sälja 3-400 till av under resten av sin livstid. Kvällstidningen fick ett bra budskap till sin sina läsare och de tjänade en hacka. Snubben fick en andel för besväret också. Antagligen betalade han filmbolaget samma dag som han fick betalt av kvällstidningen och han hade ingen belastning på sitt kassaflöde. Även om detta är ett ganska litet projekt och inte så mycket stålar tycker jag det är entreprenörskap i världsklass.

Snubben uppfann inget nytt. Han ompaketerade produkten och kopplade ihop två pusselbitar, kvällspress och filmdistributör. När du som gjorde detta läser detta, heder till dig!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Micke says:

    Vad kul att se detta inlägg!
    Jag är själv nöjd med att jag och min dåvarande kollega kom på idén. Dessvärre blev vi efter detta överkörda av stora aktörer och nu kör som sagt både Expressen och Aftonbladet vidare på vår idé…

  2. Rudolf says:

    Förståeligt att det blev så. Dock har du gjort det en gång och kan göra det igen! De är inte heller de enda kanalerna därute!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+