Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive träffar Bengt Stillström och inser att cirkeln sluts efter 10 års arbetsliv! Del1

Traction riskkapitalJag har känt till Bengt Stillström och Traction länge. När jag jobbade i finansbranschen på det glada 90-talet hade jag och ett 20 tal andra grabbar en alldeles egen chat där där vi delade med oss av våra bästa tankar och ideer kring aktier. En av dessa grabbar eller kanske rättare sagt herre, var kär i Traction. Vid tidpunkten ifråga var jag helt ointresserad. Jag hade jag en period då jag var inne på teknisk analys och inte kassaflödesanalys och ni som var med då kommer säkert ihåg hur sexigt det var med onoterade IT-bolag. Jag var djupt insnöad på onoterade IT-bolag med negativa kassaflöden.

Traction envisades med att bita sig fast. Jag blev bekant med en tjej som jobbade på Traction och var på deras 30 års fest. I samma veva bestämde jag mig för att lämna finansbranschen. Jag tjänade miljoner men jag gjorde ingen förändring. Det var inte min grej. Jag hade tröttnat helt på aktier och slutade en månad innan börsen toppade år 2000. Jag var nog rätt ensam om det. Efter en förvirrad tid av börskrasch, USA resor och en arbetsmässig relation med Poppe startade jag MyMobile. Det jag inte visste då var att Traction och Bengt Stillström hängde mig i hasorna. Speciellt det tänk som Bengt vilket inte skiljer sig så mycket kring det tänk som jag själv kom fram till under min resa med MyMobile. Det är om Bengt Stillströms tänk och mitt egna detta inlägg skall handla om. När jag bestämde möte med Bengt Stillström hade jag nog en helt konventionell intervju i åtanke. I själva verket blev det nog ett möte som kommer påverka mitt liv under många år framöver.

Traction startades som ett 5000 SEK aktiebolag i början av 70-talet och enligt senaste halvårsrapporten finns det equity i bolaget på knappt 1,4 miljarder SEK. Från mitt perspektiv framstår det som en rätt stor livsgärning.Varför? Hur kan man skapa så mycket värde? Det är såklart svårt att beskriva en 35 årig-resa på på några få stycken men jag vill försöka beskriva ett tänk där jag tror det finns mycket att visdom att hämta.

Kärnan i Bengt resonemang utgår från en världsbild där det finns två olika världar, två ekonomier som kräver fundamentalt olika tänk. Dels den allmängiltiga som de flesta av oss känner väl till. Börsen, normalavkastning, du låter ditt kapital eller andras kapital jobba åt dig. Detta inkluderar investeringar i tex hotell, fastigheter, befintliga företag, egendom osv. Att driva dessa verksamheter kräver kompetens men mindre grad av innovation eller entreprenörskap. Hur man gör för att investera på börsen eller sköta fastigheter och fastighetsbolag eller andra verksamheter är kunskap som finns därute. Lättillgänglig genom internet, böcker , utbildningar och det finns massor med kompetenta människor, som vet hur man gör. Man behöver inte vara innovatör, entreprenör eller se världen med speciella glasögon. Kapital och kompetens som skapar normalavkastning. För att vara tydlig så lägger Bengt eller jag ingen värdering i vilken del man befinner sig i. Traction har har gjort mycket affärer med denna kapitalistiska ansats. En anledning till detta är nog att entreprenörsekonomin är så liten i Sverige.

Det är den andra delen som intresserar mig och Bengt Stillström, entreprenörsekonomin. Den ställer mycket större krav på deltagarna, är starkt darwinistisk och du är aldrig bättre än din senaste singel. Du sitter själv i styrhytten till ditt liv men i djupt interaktion med dina relationer och andra människor. I utvecklingen av ditt företag finns det bara en viktig faktor, en betalande kund. Inte en riskkapitalist, inte en produkt, inte någon plattform ingen kod eller någon anställd. Det enda som gäller är vad kunden är redo att betala för. Syftet med dina tankar och din kommunikation är att möta kunden ochfå dem att betala för att utveckla dina tankar till en färdig tjänst eller produkt.

Det som händer i detta möte är något alldeles exceptionellt. Tänk själv, du har en ide, du lyckas övertyga en kund om dina tankar. Denna kund säger inte bara ”kul ide, lycka till” utan han tror så mycket på dig att han eller hon öppnar sin plånbok, för att din tanke skall förbättra hans värld. Detta är det ultimata beviset på att du gör något rätt.

-Du får förtroende.

-Du får den ultimata informationen om kundens behov.

-Du får kontanter så du kan förändra världen.

-Du får möjlighet att utveckla din relation till ett företag och de människorna som jobbar där.

Detta är starten på ditt företag. Har du hittat en kund kan du hitta fler. Du vet nu mer om vad nyttan är, hur säljprocessen ser ut och framför allt. Du har en fungerande produkt om än kanske något oslipad. Nu återstår bara att lyfta telefonluren och jobba stenhårt på nya kunder.

Läs nu vad jag skrivit en gång till om kunder. Detta är nämligen kärnan i Bengt budskap och mitt. Hans tankar borde inspirera dig till att förändra ditt beteende. Sluta tänk ”jag behöver riskkapital”, ”jag skall skriva en affärsplan” ”jag måste bygga en sajt” Man kanske kan avfärda Bengt Stillströms synsätt och mitt synsätt. Det finns många fler sätt att nå framgång och framgång definieras olika av olika individer. Jag tycker dock att det inte finns någon anledning för er att åtminstonde testa denna alternativa approach. I bästa fall skapar ni något fantastiskt, i sämsta fall kan ni avfärda mig och Bengt som jubelidioter.

 Vi har haft möjligheten att träffa fler entreprenörer och höra hur de tänker, läs mer här!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Henrik von Schoultz says:

    Bra skrivet.

    Det är min enkla kommentar, sedan kan man ibland ligga lite före kunderna men i fas med riskkapitalisterna som skall blicka framåt i sina investeringar.
    Så ibland kan riskkapitalisten vara ditt första sälj. Men gör dig aldrig beroende av detta.
    Varje gång jag sålt en idee till någon annan som vill investera så är jag inte nöjd om det inte väldigt snart står en vanlig kund på lista också.
    Idag är det svårt att sälja in till investerare om man inte har kunder. Så leta efter riktiga Kunder 80 % av din vakna tid !!!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+