Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Domänutveckling – En gyllene chans för alla entreprenörer!

För er som ännu inte vet det är Aron Wall SEObook.com min absoluta favoritbloggare. Anledningen till det är att han alltid ser till att göra sina inlägg nyttiga. Det finns information, tankar och tips om hur man skall tänka vad det gäller sökmotorer och marknadsföring på nätet. Han hade för en tid sedan en blogpost om domänutveckling som fastnade lite extra och som jag vill kommentera. Ni kan läsa hans post här:

Arons tes är(och jag håller med honom) att sökmotorer kommer fortsätta dominera webben under lång tid framöver. Det är också min uppfattning att de kommer att bli smartare på att hitta vilka sajter som är kvalitetssajter och spamare kommer få det jobbigare. Detta kommer leder till slutsatsen att innehåll blir viktigare och viktigare. Innehåll kommer också bli en del av marknadsföringen. Vem vet, om 10 år kanske innehåll är en del av varje marknadschefs mediamix.

Det är här möjligheten finns. Många kanske redan tycker att det finns mycket innehåll på nätet men jag vill hävda motsatsen. Ta tex ett nischat begrepp som “kapitalförvaltning”, här kan ni se SERP:en för detta ord på Google. Ni kan här tydligt se att de 10 första träffarna är företag som erbjuder denna tjänst. Det finns dock ingen info om vad detta är, inte ens en Wikipediapost. Överhuvudtaget så blir jag som sökare inte klok på detta. Tänk om det här fanns en websida eller blog som upplyste mig om detta begrep. Vilka företag som fanns, vad man skall tänka på, definitioner, skatteinformation. Även om jag är i köpläge när jag gör denna sökning vill jag alltid göra en bättre affär eller fatta ett bättre beslut. Det är här möjligheten ligger för dig som entrepenör – Att skapa detta sammanhang!

Varför skall man då satsa på detta?

1. Mängden nischer som inte är tagna är väldigt många. Delvis beror det på att vårt språkområde är litet men även på andra språk finns det gott om nischer som är outvecklade. En veckas reaserch skulle säkert finna 50-60 nischer som man kan göra saker i som hjälper användare.

2. Det är inte så svårt att träffa etta på olika begrepp. Aktören som träffar etta i exemplet ovan har väldigt få relevanta länkar och sidan är inte helt optimerad. Den är dessutom ganska fattig på innehåll och uppdateras sällan. Du behöver inte vara SEO mästare för att sparka ned dessa och ta toppositionen. Ett par månader med olika typer av länkaktiviter och en bra sida. I värsta fall kan du köpa klicken när du har en beprövad affärsmodell.

3. Du har tiden på dig. Mängden sökningar på nätet minskar inte. Tvärtom, nätet som kanal blir viktigare och viktigare.

Det finns utmaningar i detta också. Visst, nischstrategi gör att det kan vara svårt att uppnå stora intäkter men dina kostnader kommer också vara ringa. I vissa fall måste du kanske uppfinna en affärsmodell. Saknar du kunskaper kring internet måste du skaffa dig detta men denna kunskap finns därute och den är gratis att ta del av.

Slutsatsen är ändå att en nischad internetstrategi är något som du borde titta. Möjligheterna är stora och startar du försiktigt är nedsidan begränsad. I värsta fall får du en bra domän med mycket innehåll. Någon kommer vara intresserad av att köpa den i framtiden. Domänindustrin är omogen och fragmenterad. Det kommer växa fram aktörer som kommer utveckla dem och dessa är naturliga köpare av din domän. Har du dessutom gjort ett bra jobb kommer du få bra betalt!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Anton says:

    Domänutveckling var ett nytt ord för mig. Visst kan man se det så. Dels förvaltar man en domän, faktiskt gör nytta av en domän, som blir mer värdefull med tiden. Den största aspekten tycker jag är dock att man gör något av en nisch. Precis som jag skrev:

    http://www.superanton.se/en-liten-tanke-om-nischer-och-the-long-tail/

    tjänar man pengar om man är PÅ en nisch. Är man först, eller en av de första som förstår mediet, är man helt klart PÅ nischen.

    För mig som sitter i diskussioner om en sökmotors utveckling (twingly) inser jag dock två saker. De flesta sökare av exempelvis “flyg” söker faktiskt efter flyg, inte information om flyg. Google själva vill dock helst att sajterna som de rankar ska vara informationssajter, eftersom det är de som de tjänar pengar på. Häri ligger ett problem. Och det är därför sociala tjänster har en framtid vid sidan av Google. För är Google källan till information, kan vi tillsammans vara källan till tjänster och handel. Vilket förstås skapar fördelar för de företag som inser att deras branschkunskap är den bästa informationen besökarna kan få, bara de delar med sig av den i en företagsblogg eller informationssida…

    Det är klart att det går att tjäna pengar på internet idag. Vi är bara i början. Problemet är att det är lite för lätt (läs MFA-sajter). De som verkligen sätter sig in i en nisch har dock mycket att vinna på att göra något av en riktig affärsmodell eller tanke.

  2. Bengt says:

    Visst har du rätt, men du missar också en poäng. Vi är en väldigt liten marknad och även om man finner en nisch så är det inte säkert att det går att kapitalisera den..-

  3. Henrik Ahlen says:

    klart intressanta tankar. jag tror också att sökmotorer kommer att bli smartare och fortsätta att dominera webben.

    Content rules? Visst, men det kan ju även användas som ett smart verktyg för företag för att bygga dera varumärken på ett sätt som inte uppfattas som reklam och som når folk som inte söker efter just det företaget eller dess produkter.

    T ex Volvo kan lägga ut många sorters nischat informationsinnehåll, t ex i form av bloggar eller infosajter om t ex dieselmotorns utveckling, elektroniska system för väghållning, hybridteknik etc.

  4. Rudolf says:

    Henrik:

    Framförallt har ju Volvo redan en massa innehåll som de borde göra digitalt. Tex manualer för alla deras motorer som de konstruerat. Finns säkert färdigt på ett antal språk redan. Eller ritningar på gamla bilar. Tänk också med videomaterial de har liggande i sina arkiv. Det finns ju massor med entusiaster därute som gärna hade interagerat med Volvo på detta sätt.

    I viss mån kan man ju säga att det produceras innhehåll som positionerar företag tex genom rapporter, undersökningar osv men jag tror det dröjer några år innan vi ser riktigt innehållstrategier från dessa gamla bolag. Många nya bolag jobbar redan med innehåll för trovärdighet, förtroende och för att skicka kunden från den undersökande fasen till den köpande fasen.

  5. Rudolf says:

    Anton:

    Där fick jag lära mig ett nytt utryck 😉

    Att det är lätt visar fortfarande vilket öppet mål det är. Jag har jobbat i finansbranschen. De kunder som är intresserade i begreppet”kapitalförvaltning” är värdefulla. Kanske flera tiotusentals kronor i anskaffningsvärde. Jag vet, jag har jobbat med det 😉

  6. Rudolf says:

    Bengt: Såklart att det kan finnas svårigheter men jag tror ändå att en nischstrategi är lönsam. Jag tror inte det är vad man gör, utan hur man gör. Med risk för att låta som en entreprenörsmissionär 😉

    Det ingår ju också en grad av misslyckande inom entrepenörskapet. Går det inte att utveckla nischen får man ta sitt pick och pack till nästa nisch. De kunskaper man skaffat så går ju att återanvända.

    Man kan också göra liknelsen med den verkliga ekonomin. Det finns massor av produkter som inte är så stora. De flesta företag har en nischstrategi. På nätet och i verkligheten misslyckas företag och det är normalt.

  7. Magnus Foss says:

    Bengt, det är sant att Sverige är en liten andkdamm i sammanhanget, men man kan tjäna mycket pengar på små och till synes betydelselösa ordrymder. Den affärsmodell som vi tillämpar ger ett mervärde till besökaren och den ger oss ett mervärde i form av kapital, vi jobbar i huvudsak med små ordrymder.

    Jag är också ganska övertygad om att sökmotorerna kommer att dominera Internet under överskådlig tid, den stora frågan är hur de kommer att förändras och om Googles dominans kommer att hålla i sej.

    “Många kanske redan tycker att det finns mycket innehåll på nätet men jag vill hävda motsatsen.”:
    Korrekt! Den totala ordrymden är i det närmaste oändlig och den är inte på långa vägar uttömd på ett vettigt sätt. Om man dessutom pratar SEO så kan man 5dubbla utrymmet eftersom det funkar rätt bra att ligga topp-5 på de flesta ord.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+