Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Operatör sparkade 1000 kunder – förlorade 1,2 miljon kunder

sprint_nextel-_job_cuts_cio.jpgEn av USA’s största operatörer Sprint Nextel gjorde i somras en strategiskt mindre lyckad åtgärd. De sparkade 1000 av sina egna kunder! Anledningen var att dessa kunder hade ringt för många gånger till kundtjänsten och klagat(!) Till saken hör att deras kundtjänst redan tidigare hade utsetts till USA’s sämsta. Vidare hade kundtjänsten sådana rutiner som gjorde att en klagande kund kunde tvingas att ringa fler gånger. Oavsett orsak så låter det inte som en smart grej för en operatör att sparka sina egna kunder.

I Sprint Nextels fall har det fått oöverträffade följder. I en telekommarknad som växer med ca 1,6 miljoner nya abbonenter varje månad så borde Sprint Nextel under de sex senaste månaderna ha fått 2,4 miljoner nya kunder om de hade växt i takt med marknaden med hänsyn tagen till deras marknadsandel. Istället har dom under samma period tappat 1,2 miljoner kunder! Totalt har dom alltså gått miste om 3,2 miljoner kunder i en marknad där alla andra vinner kunder.

Som resultat av kundtappet och därmed intäktsbortfallet har Sprint Nextel just informerat att man skall avskeda 4000 anställda. Kundtjänsten kommer nog inte att bli bättre av den åtgärden eller vad tror ni?

Hela historien kan ni läsa mer om på bloggen Communities Dominate Brands som inte skräder på orden om vilken inkompetens som frodas på Sprint Nextel.

Det skulle inte förvåna mig om det inträffade blir ett klassiskt exempel i hur man inte ska behandla sina kunder.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Ingen på det bolaget som hade läst “Good to Great”

    🙂

  2. Henrik Ahlen says:

    Otrolig historia! Men jag är inte förvånad, när jag bodde i USA 1999-2000 så hade jag en Sprint-telefon och bemötandet i deras butiker och telefonkundtjänst var ett stort skämt redan då…

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+