Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En blog blir butik och blog!

roligaprylar1.gifEn medentreprenörsbloggare, Dan Nilsson, har idag utvecklat sin blog Roliga prylar till att inte bara vara en blog utan också vara en butik med samma inriktning. Detta kanske låter trivialt men jag tycker det är en underskattad händelse som är värd att belysas ur två perspektiv:

1. Dan visar att det är möjligt med ganska enkla medel bygga egen distribution på nätet. Utan att veta vågar jag påstå att han inte köpt en annons till sin blog. Blogverktygen han använder är gratis och med tanke på hur blogen ser ut verkar han inte haft tråkigt när han skrivit den men det har varit en stor tidsinvestering. Tid och energi är också en kostnad men inom företagande är detta den viktigaste insatsen och en av de värden du som företagare skall tillföra. Jag har tidigare skrivit om att det är fullt möjligt att starta sitt egna nischade e-företag med en ganska ringa summa pengar Dan är ett exempel på just detta.

2. Dans koncept, Roliga Prylar, är också unikt ur ett annat perspektiv. Jag tycker E-handel är ganska ointressant för i de flesta fallen väljer företagen att bara använda priset som vapen att nå kunden. I Dans fall är det innehållet som dels driver trafiken men också köpbesluten. Genom unikt och bra innehåll kommer Dans besökare att vara mer benägna att köpa, mindre priskänsliga och de kommer att återvända i stor utsträckning. I vanliga fall är det så att innehållet hittas på distributions sidan och sedan får e-handlare köpa den trafiken och hoppas att de gjort ett bra konverteringsjobb. Roliga Prylar rubbar dessa cirklar. Det kan vara så att Dans lilla satsning, Roliga prylar, är det mest spännande på e-handelshimlen 2008.

Disruptive önskar Dan lycka till med Roliga Prylar och hoppas han vill fylla kommentarsfälten med de delar av hans strategi som han kan berätta om.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Dan says:

    Tack för komplimangerna. Du tar upp de flesta strategier.

    -Trovärdighet hos kunderna.
    -Gratis trafik
    -Dialog med kunderna
    -Blixtsnabb omvärldsbevakning
    -Feedback på alla produkter vi skriver om. Fungerar som marknadsundersökning innan vi tar in en ny produkt.
    -Unikt innehåll. Man besöker “butiken” även om man inte vill handla, vilket ger fler besök och fler avslut i längden.

    Framförallt är det sjukt roligt att göra något mer än bara en död butik som inte är levande. Man kan likna det lite med ett skyltfönster med levande skyltdockor. Så ser åtminstone jag det. Sen om kunderna gör det, får väl framtiden utvisa 🙂

    /Dan

  2. Per @ pottodds.se says:

    Det börjar verkligen ploppa upp många liknande roliga butiker – alla har sin egen nische och erbjuder roliga prylar – prylar som man vill ha eller kanske ge bort i present.

    Min favorit som blivit fruktansvärt stor – troligen den största svenska e-butik med “roliga saker” – är CoolStuff.se. Dock saknar denna sida samma internaktivitet som just denna blogg erbjuder, men de har nånting annat som Dan missat – användarnas egna bilder och filmer av produkten.

    Här är en rolig produkt som både Dan och CoolStuff erbjuder:
    http://www.coolstuff.se/p1003/GiantMicrobes.html

    Klicka på “bilder” så kan ni se att användarna själva skickat in bilder efter att de köpt produkten. Genialiskt och skapar en enorm trust hos nästa köpare. Jag önskar Dan all lycka till, men kika på denna funktion och du kommer få ytterligare en egenskap som kommer locka till köp.

  3. Dan says:

    Per:

    Jepp, det kommer i framtiden. Inte lönt nu när man inte skickat ut så många ordrar än dock.

  4. Per @ pottodds.se says:

    Intressant, tack för ditt snabba svar Dan. Det finns inte många e-butiker som anammar just detta. Jag är själv inte så mkt för just user generated content – ser gärna helst att nån expert genererar innehållet, men om en sakkunnig modererar innehållet, så är det ett extremt kraftfullt verktyg. Det är helt enkelt en svår balansgång annars – folks beteende som anonym på internet kan vara extremt omoger, eller hur?

    Har du några andra roliga funktioner som du kan avslöja som är på gång?

  5. Dan says:

    Kommentering och diskussion är något jag gärna vill ha i en butik. Problemet blir som sagt när 12-åringar börjar skrika “LOL”, “HORA”, “Du suger Pelle!!!!”. Det är ju lätt att ta bort, men den moraliska aspekten blir att man måste dra en gräns för vad man censurerar och inte.

    Om någon uttrycker sig omoget men säger att butiken gjort dåligt ifrån sig. Ska jag censurera det då, eller låta det ligga kvar? Oavsett så kommer en sådan funktion komma där bara kunder som faktiskt handlat i butiken kan kommentera.

    Eventuellt att man skapar någon sorts bollplank också för förslag och synpunkter om produkter och liknande där alla kan skriva.

  6. Jonas says:

    Dan, En lätt och kul grej att implementera är ju att bara ha 5 st blur’ade stjärnor där man för musmarkören över så tänds de opp. Så trycker man bara så har man gett ett “betyg” på produkten.

  7. Dan says:

    Jonas: Intressant. Det skulle kunna vara något faktiskt. Dock finns det ju en risk att folk går in och fulröstar och att ingen som faktiskt gillar prylarna röstar 🙂

  8. Rudolf says:

    Detta inlägg från copyblogger skrevs samma dag som detta inlägg, oberonde av varandra. De handlar om samma sak faktikst

    http://www.copyblogger.com/catablogging/

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+