Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Internetannonsering i perspektiv

ballmer2_yahoo.jpgIdag släpptes två rapporter (Internet Advertising Bureau och Kelsey Group) i USA rörande storleken på marknaden för Internetannonsering. I USA ökade den marknaden med 25% mellan 2006 och 2007 till ca $22 miljarder. Det låter som ganska mycket pengar och speciellt med tanke på att det är nästan hälften av den globala marknaden för Internetannonsering på ca $45 miljarder. I Sverige beräknas Internetannonseringen ha ökat med 30% under 2007 och petade ned TV-reklamen till en fjärdeplats i reklamligan i slutet på förra året. Internetreklamen växer således explosivt och för mig är det ingen tvekan att det webben kommer att vara den största reklamkanalen inom en ganska snar framtid.

Men för att få litet perspektiv på storleken på denna marknad så kan man jämföra med exempelvis telekombranschen där intäkterna endast från SMS  uppgick till $100 miljarder under 2007. Marknaden för annonsering på Internet är således inte ens hälften av de globala SMS-intäkterna!

En annan jämförelse som är på sin plats är värderingarna på Internetföretagen. Microsofts bud på Yahoo är exempelvis $44,6 miljarder, dvs nästan identiskt med summan av den globala Internetannonseringen. Och Google, vars börsvärde idag är ca $144 miljarder värderas alltså till mer än 3 gånger sin egna marknadsstorlek!

Globalt sett så omsätter all reklam totalt $600 miljarder vilket gör att andelen Internetreklam endast är ca 6,1%. Finns alltså gott om utrymme för fortsatt tillväxt vilket antagligen är det som avspeglas i värderingarna hos de stora webbolagen.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Karsten says:

    Mycket intressant! tack flr jämförelsen, ni hade dock gärna fått länka till källorna på dem olika siffrorna, hade varit roligt att se dem.

Trackbacks

  1. […] tex detta inlägg om gratistjänster så poppis? Denna däremot blev ganska svalt mottagen ang internetannonsering?Mina personliga inlägg om Bengt Stillström fick också ett svalt mottagande! varför? Vill gärna […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+