Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Barn som affärsutvecklare

Jag har en dotter som är nyss fyllda nio år och går i tredje klass. Igår satt hon i soffan i vardagsrummet och tittade på TV medans jag satt vid köksbordet och höll på med bloggen. Då utspann sig följande dialog:

– Pappa?
– Ja?
– Tjänar du några pengar på din blogg?
– Nej.
– Varför gör du inte det?
– Därför att jag får andra saker från att blogga. Jag får lära känna nya människor till exempel.
– Men Pappa, om du låter folk bli medlemmar på Disruptive där dom får betala 5 dollar(OBS! Hon sa verkligen dollar) för att få artiklar i förväg innan nån annan kan läsa dem, då skulle du tjäna pengar.
– Eh, har du kommit på det där själv?
– Ja, om det är många som kommer dit så kommer det att funka. Dom brukar gilla det om man gör det som en klubb!

Ja, vad ska man säga? Hon har uppenbarligen lärt sig nåt av att hänga på Stardoll. Utan att vara medveten om det så spikade hon fast att exklusivitet och ‘scarcity’ är värdefullt och att communitytänk är viktigt.

Som om det inte var nog så kom hon idag med följande råd om vad man ska tänka på när man ska starta företag:

  • Skaffa en bra lokal med några kompisar, om du har några(!).
  • Gör en karta över vad ni ska göra och hur ni ska ha det.
  • Tänk på vad ni ska göra i lokalen, om ni ska blogga eller sälja hus eller nåt annat.
  • Ett tips, om ni bloggar, så gör spel. Sen gör ni att man kan spela dom i en timma och sen kan man köpa dom för 190 kronor (Uppenbarligen inspirerad av Zylom).
  • Om ni gör en affär eller gymnastikhall så kan ni försökta kontakta nåt annat stort företag som kan skriva om er och göra reklam för er. Då kommer det mer folk.

Efter att jag skrivit ner hennes tips som hon dragit muntligen för mig avslutade hon med att säga “Om du behöver mer råd så är det bara att säga till!” Hon är litet för ung att börja blogga men hon kommer nog få göra ett gästinlägg här nån gång i framtiden.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Hjalmar says:

    Det låter som att det där sista tipset bara är ett försäljningsknep för att få dig att köpa konsulttid. Låter som att du har en blivande företagare där i vilket fall som helst.

    Är “att blogga” samma sak som att bygga webbsidor?

  2. Rille says:

    Hahaha! Suveränt inlägg!

  3. Magnsu says:

    Underbart!

  4. Rudolf says:

    Jag kan bara instämma i lovsången Peter. Både till din dotter och din packetering!

  5. Tommy says:

    Som en polare alltid säger: Fullkomligt brilljant!

  6. Tore says:

    Låter som att du har pensionen fixad 🙂 Du kanske kommer att mynta ett helt nytt begrepp. Hockeypappor och fotbollspappor som pushar sina barn stenhårt att bli idrottsproffs har vi hört talas om. Entreprenörspappa var något nytt.

  7. Poppe says:

    @Hjalmar: “Är “att blogga” samma sak som att bygga webbsidor?”

    Ja, jag tror att hon likställer bloggande med att bygga nåt på webben, hon gör ingen skillnad på dessa. F.ö tycker hon att vår blogg ser tråkig ut. “Ni måste ha mer färger och bilder!” är nåt som jag fått höra ett par ggr.

  8. Poppe says:

    @Tore: Ja Entreprenörspappa kanske blir en gångbar term i framtiden men jag vill verkligen understryka att jag inte pushar henne till att tänka i dessa termer. Däremot vill jag gärna att hon ska få veta att hon kan klara av allt hon föresätter sig här i livet! Tyvärr får vi ofta höra det motsatta när vi växer upp.

  9. Tore says:

    Poppe: Mitt inlägg var givetvis med glimten i ögat 🙂 Jag försökte bara vara lustig, det låter som att du har en sund inställning till uppfostran. Helt klart rätt att uppmuntra. Utmaningen kommer när hon som tonåring bestämmer sig för att färga håret rött, gå med i AFA och kämpa för att krossa kapitalismen 🙂

  10. David Andersson says:

    Det första blogginlägget jag läser här och jag avlider av skratt! 🙂 Har en lillasyster som är i samma ålder som din dotter, gud vad smarta de är!

  11. Jan Sandahl says:

    Ja, det är mycket som kommer med umgänget med föräldrar, och samtiden via kompisar. 🙂

    Själv har jag en fyraåring som själv kom fram till hur man kan bygga egna banor i spelet bloons (apor som pangar ballonger i en mängd olika spelupplägg), som han är vansinningt förtjust i. Han ritar bloonsbanor på dagis på papper. Han bygger nu egna banor, och jag får testa dem.

    Fyra år är lite väl tidigt för affärsidéer, men det kommer nog. Säkert är att internet kommer att vara som ett andra blodomlopp för de generationer som växer upp med det, från födseln i princip. Vilka slutsatser de kommer att kunna dra, kan vi nog inte föreställa oss idag. Exciting times.

    /Jan

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+