Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Din affärsidé ska inte vara att tjäna pengar

oprah-winfrey.jpgFör ett antal år sen sa en god vän till mig en sak som sen dess har varit en av mina ledstjärnor. Han sa att “Din affärsidé ska inte vara att tjäna pengar!” När jag hörde det första gången var jag på väg att protestera men när jag tänkte efter lite förstod jag hur rätt han hade. Han menade att tjäna pengar är en biprodukt av vad man gör. Liksom många av de entreprenörer vi intervjuat så ansåg han att pengar endast är ett kvitto på att det man gör är bra och givetvis är vinst en grundläggande förutsättning för ett företags existens. Men själva affärsidén ska aldrig handla om att tjäna pengar. Affärsidén är det som ditt företags verksamhet bygger på. Utifrån affärsidén kan man sen ha en affärsmodell men de två är helt olika saker.

Ett av Rudolfs älsklingscitat är Oprah Winfreys “Do what you love and the money will follow.” Jag gillar det stenhårt. Det låter kanske ytligt men i hennes formulering finns en djupare sanning. Om du gör det du älskar så kommer du att göra det exceptionellt bra, kanske bättre än nån annan i hela världen! Det är väldigt svårt att konkurrera med genuin passion. Och har du inte passionen så syns det, dina kunder och samarbetspartners kommer att märka det och du är dömd till att för alltid segla på medelmåttighetens hav 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    För mig är det inte så att jag älskar en speciell bransch eller produkt eller dylikt. Jag gillar den här processen från ide till produkt. Jag gillar sälj och att genomföra mina tankar. Jag gillar de relationerna jag skapar på detta sätt och jag gillar att jag faktikst gör världen bättre för varje dag!

  2. Dritz says:

    Jo, jag vill bara tillägga att det är många bra uppfinningsrika idéer som har snotts av folk som är bättre entrepenörer, bättre marknadsförare eller företag med starkare kassa.

    Jag tror att man måste vara lite affärsman också. Helst av allt älska affärer.

    Transperens är nog bra inom organisationer. Men så fort man når framgång så är nog konkurrenterna hack i häl. Patent och varumärkesskydd nämner ni sällan på Er blogg, men det är ju ännu större hot nu.

  3. JonasL says:

    Problemet med snodda affärsideer kanske inte är lika stort för en market nicher? En nicher kompletterar ju framförallt en redan befintligt produkt (eller tjänst) mot marknadssegment som redan är förbisedda av andra aktörer (som kanske dömt ut dessa segment som liggandes utanför kärnverksamheten, icke lönsamma för det egna företaget etc).
    Men det är klart, vill man ha exempel på en entreprenör som råkat ut för det du skriver, kommer man ju osökt att tänka på Håkan Lantz…

  4. Rudolf says:

    Drietz:

    Såklart, det stjäls en del. På vissa plan är nog vår blog en spegling av mig och Peter. Varken han eller jag skulle välja att köra ett företag där patent var kritisk. VI tänker mycket mer kring produkter och tjänster där time to market, eller genomförande är viktigt. Sådant kan inte kopieras och förlorar man det tåget är det helt domkratiskt, precis som att komma två i VM. De andra var bättre helt enkelt!

    Det är också därför jag älskar internet, där handlar det sällan om pantent, däremot alltid om att ta en marknad, position, bygga en riktig bra tjänst. Där är användarna kung i ordets rätta bemärkelse.

    En av de mest långtgåend exemplen på det är faktiskt pirate bay, deras tjänst är inte bara billigast, den är lättast och bredast också. Därav mängden användare.

Trackbacks

  1. Agiley AB says:

    Vilket syfte har ditt företag?…

    The purpose of life is a life of purpose.
    — Robert Eugene Byrne

    En av de absolut viktigaste frågorna man bör ställa sig själv är Varför? Varför finns mitt företag? Varför finns jag? För att lära mig mer om varför ett syfte är …

  2. […] en tidigare bloggpost har jag sagt att Oprah Winfrey sagt “Do what u love and the money will follow”. Det fel, det är en tjej som heter  Marsha Sinetar som också skrivit en bok i […]

  3. […] av engagemang. Att få fram det på detta sättet när jag skriver intervju frågor är svårt. Jag tror du älskar det du gör […]

  4. […] Tips: Intressant läsning på Disruptive.nu Väl värt en stunds läsning för dig som är i startgroparna. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+