Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bantning och entreprenörskap

Ni vet vad man säger om målet? Målet är inte inte det viktiga, det är vägen dit som räknas. I många delar av livet är detta sant men det finns vissa områden då vägen dit inte är det viktiga och där målet betyder allt. Detta gäller exempelvis bantning. Eftersom jag med ett BMI-index på +30 har känt mig nödgad att gå ned i vikt så blev jag varse likheter mellan företagande och bantning och vikten av att sätta mål.

I min värld börjar allt med en tanke eller till och med en dröm. Vissa drömmar fortsätter att vara drömmar medans andra drömmar blir till verklighet. De blir till verklighet först då man sätter upp mål och sedan gör allt vad man kan för att uppnå dessa mål. Alla, världsmästare och entreprenörer, hade först en dröm innan dom omsatte ord till praktisk handling och hårt arbete.

Häri ligger också likheten med bantning. Det är omöjligt att gå ned i vikt utan ett mål! Majoriteten av alla överviktiga skulle gärna vilja gå ned i vikt men det är inte alla av dem som gör det. Den främsta orsaken till det är att dom egentligen bara har ett önskemål men inget riktigt mål. Det är en oerhörd skillnad på att tänka “jag skulle behöva gå ner i vikt” jämfört med “jag ska gå ner 10 kg på tre månader”. Den första tanken är endast en reflektion eller önskemål medans den sistnämnda är en målformulering där nästa logiska steg är att ta fram en strategi som i sin tur leder till en handlingsplan.

Om strategin är att “äta mindre, nyttigare och motionera mer” så blir handlingsplanen att “träna sex dagar i veckan, planera alla måltider och skippa allt godis utom den sjunde dagen då man kan få unna sig lite excesser”. Det enda som krävs sen är det faktiska arbetet. Om jag verkligen vill uppnå mitt mål så handlar det nu bara om disciplin och uthållighet och där jag måste inse att jag måste leda mig själv – det personliga ledarskapet.

Detsamma gäller företagandet. De flesta företag utan tydliga mål lyfter väldigt sällan. Man skulle kunna säga att bara genom att sätta upp mål så har man drastiskt ökat sina möjligheter att lyckas. Kom ihåg bara att när det gäller bantning så är målet det viktigaste – vägen dit är bara förbaskat tråkig 😉

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Som du skriver så är det extremt viktigt att ha en målsättning när man går ner i vikt. Precis som med de målsättningar man har för sitt företag gäller det att målet är direkt mätbart, dvs. “jag ska gå ner 10kg på tre månader” eller “jag ska väga xx kg i juli”.

    Jag gick själv ner 9,7kg förra våren/sommaren då jag bestämde mig för att gå ner 10kg fram till juli. 3 hekto saknades, men jag var ändå förbaskat nära :).

    Vad jag gjorde efter att ha formulerat mitt övergripande mål var att bryta ner det i mindre konkreta genomförbara delmoment (denna veckan skall jag gå ner x kg, bränna x kcal, gå x promenader etc). Oavsett om det gäller företagsamhet, att gå ner i vikt eller andra moment i livet så är det här en process jag tycker är otroligt viktig för att uppnå mål. Efter att ha brytit ner målsättningen i delmoment identifierade jag nästa fysiska handling (idag ska jag jogga x km, styrketräna i x minuter osv).

    Något som är extremt viktigt är inte bara att utföra de fysiska aktiviteterna som krävs utan att även ställa om hjärnan. Bestäm dig för en målvikt du vill uppnå och gör allt för att nå den.

    I början av augusti i år skall jag väga 79,5kg, vilket innebär en viktnedgång på 6,5kg. Det kommer troligtvis inte att bli alltför svårt 🙂

    Lycka till med viktnedgången!

Trackbacks

  1. […] ni och kanske tycker ni rentav att det är svårt att planera så långt i förväg. Men som jag tidigare skrivit börjar allt med en tanke. Intäkter kommer inte av sig själva, mål uppnås inte automatiskt. Och […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+