Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Varför entreprenörer måste vara supersäljare

Jag har ibland träffat personer som säger sig ha en superbra idé eller produkt men som letar efter någon som kan hjälpa dem att sälja. Dom känner liksom att dom inte kommer igång med företagandet förräns dom har en bra säljare på plats varpå allt bara kommer att flyta på. Chansen för dessa personer att lyckas är tyvärr minimal! Om man skall lyckas som entreprenör måste man kunna sälja själv. Många som när drömmen om att starta eget ser inte sig själva som säljare. Men precis som Johan Staehl von Holstein så anser jag att det är säljförmågan som skiljer entreprenören från innovatören. Det är säljförmågan som skiljer framgångsrika entreprenörer från de misslyckade.

Om du inte kan sälja dig själv, ditt företag eller din produkt är du i stort sett dömd att misslyckas som entreprenör. Men bara för att du inte anser dig kunna sälja eller kanske till och med är totalt ointresserad av det behöver du inte ge upp tanken på ett framgångsrikt entreprenörskap. Alla kan nämligen lära sig att sälja! Men det handlar om att ha rätt attityd till försäljning.

Väldigt många anser kanske att försäljning inte är något fint. Vissa kanske till och med tycker att det är en ganska vulgär sysselsättning som man inte ska behöva befatta sig med om man är VD eller just nyexaminerad från KTH eller Handels. Anledningen är att de flesta av oss associerar försäljning med påstridiga och störande telefonförsäljare eller dörrknackare vars enda syfte är att lura dig till att köpa nåt du inte behöver.

Försäljning handlar inte om kräng och däng. Nidbilden av en försäljare är kanske killen med slickat hår, kostym och portföljen han dänger upp på mötesbordet varefter han gnuggar händerna och myser “nu ska här göras affärer”. Försäljning handlar om att bygga förtroende och en genuin vilja att hjälpa kunden att lösa dennes problem.

Att bygga en säljkår är väldigt kostsamt. En nyanställd säljare kanske inte får sin första affär förräns efter tre månader beroende på vilka ledtider som gäller i den specifika branschen. Det innebär att det tar minst tre månader innan du ser om en säljare verkligen kan sälja överhudvudtaget. Om man anställer fel person  tar det alltså tre månader innan man inser det varpå du måste ta in en ny förmåga. Få startups har den tiden. Alternativet är att anställa flera säljare på en gång och se vilka som håller. Detta är en säkrare strategi men också mer kostsam vilket återigen gör det svårt för de flesta startups att tillämpa som strategi. Det enda realistiska alternativet är därför att man som grundare initialt måste sköta försäljningen själv!

Jag minns själv första gången jag sålde nånting förutom snöskottning och jultidningar. Det var när jag pluggade sista året på KTH och där tidigare avgångsklasser i den utbildningsgren jag gick hade producerat en branschtidning för att finansiera en studieresa. Vi var ca 16 stycken i klassen och alla fick en lista med företag som dom skulle kontakta för att sälja annonsplats i tidningen. Jag hade nästan magknip första gången jag skulle lyfta på luren och slå numret till en potentiell annonsör. Jag minns inte exakt hur de första samtalen gick men jag minns att det gick knackigt. Jag stakade mig, hade inget flyt i säljpitchen och var antagligen ganska kass på att känna in hur mitt säljbudskap togs emot av personen i den andra luren. Jag minns dock den överväldigande känslan när jag fick den första ordern. En kund som utan att blinka beställde en annons för 4.000 SEK. Jag tror att vårt säljmål var va 25.000 SEK per skalle vilket vi också uppnådde och det räckte till en oförglömlig studieresa till Thailand, Kina och Hong-Kong.

Sen dess har jag ringt oräkneliga säljasamtal och sålt för flera miljoner sammantaget i olika sammanhang.

Sälj handlar om attityd. Alla kan lära sig att sälja och det är detta som jag vill att du tar med dig efter att ha läst denna artikel. Alla kan lära sig att sälja! Eftersom säljförmåga är den enskilt viktigaste framgånsfaktorn för ett lyckat entreprenörskap tycker jag att det är ganska skönt att det är en egenskap som man kan tillägna sig och inte en egenskap som man måste födas med.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Razmus says:

    Däremot tror jag inte alla kan lära sig sälja PÅ SAMMA SÄTT. Alla har sin personliga säljstil, och som du säger – det handlar om att skapa en situation där kunden förstår att de också vinner något. WIN-WIN låter klyscha, men är sant.

    Sälj har fått dåligt rykte för folk förknippar det med att bli lurade av en hästhandlare. Det är en väldig skillnad på kortsiktiga sälj och långsiktiga affärsrelationer, som ni säkert alla vet såklart 🙂

  2. Chrille says:

    Så sant som det är sagt! Att sälja anser jag är en förutsättning för att kunna driva företag – är det inte en produkt eller tjänst man säljer så måste man iaf sälja sig själv. Och det gäller inte bara för företagare, resten av befolkningen behöver helt klart lära sig sälja – på arbetsintervjun, på krogen, ja överallt.
    Jag tror det viktigaste är att få in “säljet” i ryggraden, dvs att sälja utan att tänka på det. Sälj hela tiden till alla du pratar med – det är först då du kan bli en riktigt framgångsrik entreprenör.

  3. Rudolf says:

    Superbra inlägg Peter!

    Själv har jag mer eller mindre haft telefonskräck(inser jag i efterhand) men din bror bankade det ur mig.

    Sälja är som allt annat, öva, öva. Små små förbättringar varje dag.

    Det är som du säger, man måste lära sig det. Det finns inget alternativ. Företagande handlar inte om produkter eller patent. Det handlar om kunder och kund nytta och för att uppnå kunder och kundnytta måste DU sälja.

    Sälja är heller inget man skall lägga ut. Det är ju den faktorn som är vviktigastför din framgång. Det skall inte outsourcas. Det är som att be om att misslyckas

  4. Martin says:

    Det här gillade jag!

    När man skriver om affärsidéer och entreprenörskap som ni gör så har jag ibland funderat på att det måste vara lite klurigt att veta vilka exempel man ska lyfta fram.

    Låt mig exemplifiera med en historia. *lär vara bra enligt Made to Stick :)* Som äldsta syskon vid ett middagsbord där politik och aktuella frågor diskuterades på ett allt annat än konsensus-sökande sätt, kunde jag ofta se hur min yngre bror eller syster tyckte som jag – men sabbade för vår sak genom att argumentera så puckat för det. “Med vänner som dessa behöver man inga fiender” mao.

    Lite samma _potentiella_ fallgrop borde det kunna finnas när man vill lyfta fram entreprenörskap i ett land/klimat som Sverige. Expempelvis känns det som att svallvågorna kring konkursen av den där salladsbaren som Federley och Dominika startade kan ge mkt vatten på kvarn åt allsköns belackare och framöver funka som mkt låghängande äpplen för alla vadvardetjagsa-are.

    Tycker ni klarar detta bra – men vore kul att höra hur ni resonerar kring det här!

  5. anders says:

    Jeg er helt enig. Jeg har arbejdet som møble sælger i Berlin i 2002, hvor jeg solgte ufatlige grimme møbler til tysker. Mit trik er uanset hvad, selv at elske de produkter som man sælger. Man skal kunne forstå og forstille sig hvor dejligt og godt det ville være at eje denne service eller dette produkt. Før man forstår hvordan kunden kan bruge sit produkt kan man ikke sælge…..selv om det er grimme fyrtærs møbler:-)

  6. Mycket bra inlägg. Du har så rätt i allt du skriver. Det är som du säger en väldig dålig stämpel på ordet säljare. Om jag skulle beskriva min roll i mitt företag så är det egentligen säljare. Men det är inte ofta jag säger att jag är säljare. Det låter som du säger att man då säljer damsugare.

    Så man använde massa andra uttryck som låter bättre. Men man ska helt klart inte skämmas för sin roll i företaget, för att om jag inte vågar ta luren och “sälja” och skapa nya relationer kommer företaget stå stilla, eller i värsta fall gå i konkurs.

    Bra inlägg, och fortsätt med det goda jobbet!

    Mvh David Ovsepian
    http://www.cinemavision.se

  7. JonasL says:

    Helt rätt!
    Vad många (som inte arbetar med sälj) inte riktigt förstår, är att sälja handlar inte primärt om att prata, det handlar framför allt om att lyssna. I den mån man pratar bör pratet övervägande vara inriktat på att ställa frågor.
    Ett av de vanligaste misstagen jag tror juniora säljare gör är att de inte förankrar sitt erbjudande ordentligt i kundens nuläge. Man är helt enkelt för ivrig att börja dänga upp sina produktblad och börja argumentera för sin vara/tjänst/produkt. Har själv gått i den fällan och sannolikt tappat en och annan affär i början av min karriär just pga detta.
    Mvh
    JL

  8. Rudolf says:

    JL:

    Gud gav oss två öron och en mun. det är ett kraftfullt budskap om att vi skall lyssna dubbelt så mkt som vi pratar!

  9. Rudolf says:

    Chrille: “sälj hela tiden..” av det kan man anta att du får hångla en del 😉

  10. Magnus Foss says:

    Håller helt med, speciellt angående uppfattningen som många har att “jag är ingen säljare”. Det handlar inte ens alltid om att ha rätt attityd, för om du är riktigt intresserad av något och pratar med andra om det så är chansen mycket stor att du säljer in ditt budskap till dem (om de är intresserade).

    Jag läste nånstans att 80% av alla köp görs därför att kunden faktiskt vill ha tjänsten eller varan. Det gör att det inte handlar om att prångla, mångla eller vad man vill kalla det. Sälj handlar till mycket stor utsträckning om information, att tala om för en potentiell kund att du har det som hon eftersöker.

    Sen kan man alltid slipa säljtaktiken och utarbeta säljstrategier för att utvecklas som säljare. Men jag tror att de allra flesta människor har grunderna i sej, en förmåga att förmedla ett budskap till andra människor.

  11. Here here! Det var så sant som det var sagt – samtidigt kan man ju inte låta bli att älska nidbilden av säljare också!! men världens i särklass svåraste hantverk berättigar till mer respekt och förrståelse! – Bra inlägg – bra blogg!! hälsningar Matteronn

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+