Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gnip – en tjänst som kommer att bli STOR

Jag kan tänka mig att många av er läsare, precis som mig, lider av “Information overload”. Det är så mycket som händer inom de områden som intresserar mig och det tillkommer ständigt ny information i ett aldrig sinande flöde. Verktyget nummer ett för att hantera detta är givetvis en RSS läsare. 

Vid sidan av nyhetsflödet så har vi även en ökande ström av material som går under namnet användargenererat innehåll, även kallat UGC (User Generated Content). Flickr och Youtube är bara några exempel på tjänster där denna typ av innehåll publiceras och även där kan vi använda oss av RSS för att hålla oss uppdaterade kring nytt material.

Ett annat verktyg eller rättare sagt tjänst är Friendfeed som automatiskt sammanställer en daglig rapport kring de aktiviteter och uppladdningar dina vänner gjort. Denna rapport hamnar i din mailbox där du i lugn och ro kan se vad dina kompisar sagt på Twitter el Jaiku, vilka blogginlägg de gjort eller vilka bilder de laddat upp på Flickr.

Problemet med både RSS och aggregatörstjänster som Friendfeed är att de är tvungna att jobba med så kallad pollning. Dvs de måste med täta tidsintervall ställa en förfrågan till en massa olika servar för att se om något nytt har hänt. Denna förfrågan är kanske inte speciellt resursintensiv ur ett användarperspektiv och den görs dessutom automatiskt så vi som användare behöver egentligen inte bry oss om detta. Men för webbtjänsterna och bloggarna som pollningen görs till så kan detta utgöra ett litet större problem. Speciellt med tanke på att de flesta pollningarna är helt meningslösa eftersom det inte har skett nån uppdatering av ny information.

Tänk er ifall er mobiltelefon inte pep till när det kom ett nytt SMS utan att ni istället varje gång fick gå in och kolla i mobilens inlåda om det kommit något. Ni skulle behöva kolla i mobilens inlåda 100-tals ggr per dag för att vara någorlunda uppdaterade. En mobil som hanterade SMS på detta sättet skulle upplevas som fullständigt idiotisk! Ändå är det så det funkar idag på nätet när det gäller RSS-flöden och andra typer av pollningbaserade lösningar. Även epostklienter fungerar på detta sätt.

Samma problematik löstes faktiskt i den fysiska världen redan på 1800-talet då Francis Bates uppfann den lilla röda flagga som brevbäraren fällde upp på brevlådan efter att han just lagt post i den. (Han bodde för övrigt i Silicon Valley. Läs hans intressanta historia här.)

Aggregatörstjänster kommer att bli allt vanligare. Men dessa kommer att begränsas av den inbyggda tröghet som finns i dagens pollningslösningar. De skalar helt enkelt inte tillräckligt bra. Det är här Gnip kommer in i bilden som lösningen på problemet. Gnip “pushar” istället ut notifieringar om uppdateringar. En sådan lösning är givetvis mycket mer skalbar och möjliggör mer realtidsuppdateringar. Gnip tillhandahåller helt enkelt API:er (programmeringsgränssnitt) som gör att tjänster som exempelvis Flickr nu enkelt själv kan tala om när det hänt nåt nytt.

Detta kommer att revolutionera webbvärlden speciellt när det gäller sociala media. Inom 90 dagar skall de dessutom lägga till en brygga för XMPP/Jabber (dvs instant messaging protokoll), standardiserade metadata samt knyta ihop identifieringen av ens olika användarkonton.

Anledningen till att jag tror att detta kommer att bli en revolution är att det med Gnip kommer att bli mycket enklare för nya startups att erbjuda riktigt intressanta tjänster utan att behöva brottas med tidigare skalningsproblem. Detta givet att Gnip själva lyckas lösa sina egna skalningsproblem.

Egentligen är jag förvånad över att den inte funnits tidigare. Jag hade själv en liknande idé redan förra året men, som Rudolf alltid gillar att säga “Action speaks louder than words” och jag är väldigt glad över att någon faktiskt gått och realiserat denna idé. Tack till Johan Söderberg som inspirerade mig till detta inlägg och som tipsade mig om några bra länkar.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Adam says:

    Väldigt spontant – är inte detta samma sak som en ping? Exempelvis i WP varje gång RSS feeden ändras/nytt inlägg pingas valda servrar.

    MVH

  2. Poppe says:

    @Adam – Helt sant, men som du säger pingar bloggarna bara utvalda sajter. Gnip tar detta till en helt ny nivå.

  3. Alex says:

    Hm, något för Moyume då kanske 🙂

  4. Johan says:

    Kul att man kan inspirera till ett sådant förnämligt inlägg!

    // Johan

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+