Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nyttan av en företagsblog!

Bloggkoll LoggaMattias på Bloggkoll delar med sig av en liten historia där de hade konkret nytta av sin företagsblogg. Det jag tycker är fantastiskt med just denna historien är hur man lyckades vända en i vanliga fall rätt traumatisk upplevelse, teknikstrul, till en händelse där ens “tribe” faktikst kör ett extra varv för att promota en tjänst.

Enjoy:

 

“23 april

På kvällen gick bloggkoll ner igen i några timmar. För att lugna ner personer körde vi igång med en “Golden Ticket”- kampanj på bloggen.

Bloggkoll…ligger nere igen

Jag vet, det är jättetråkigt att bloggkoll är nere nu igen. Vi arbetar just nu för fullt med att försöka fixa problemet och vi hoppas att det inte tar allt för lång tid. På grund av besväret tänkte vi muntra upp er genom att ge alla de som kommenterar det här inlägget en “golden ticket” så att de får tillgång till nya bloggkoll, senast imorgon. Låter det schysst?”

165 personer svarade på inlägget inom ramen av 2 timmar. Ingen var negativt inställd utan de flesta blev bara glada. Vår bevakning av bloggosfären visade hur bloggare uppmanade sina läsare att kommentera på vårt inlägg så att även de fick en golden ticket.

Det vi lärde oss av detta var:

  1. Var ärlig och transparant
  2. När saker och ting går fel, var först med att berätta det till användarna – så kommer deras förtroende för dig att stärkas

Fler inlägg kring företagsbloggande:

Disruptives sida om Företagsbloggar!

En anmärkningsvärd företagsblogg!

Varför jag bloggar om företagsbloggar!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Karl Roos says:

    Kul grej!
    Blir intressantare och intressantare det här med din “serie” om företags bloggar.

    Keep it up 🙂

  2. Lena says:

    Kul med inlägg om företagsbloggande! I kommentarerna till följande inlägg finns också några anledningar till varför företagsblogga: http://www.kreafon.se/blog/2008/07/09/tankvart-om-foretagsbloggande/

  3. www.ufsweden.se says:

    Tack för bra inlägg!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+