Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Media söker investeringsobjekt!

Grabbarna på Firm Factory har ett nytt projekt, ClickInvest. Projektet kan lättast beskrivas som en riskkapital- fond men istället för stålar har man mediautrymme som satsas i de olika projekten.  Jag känner bara till ett bolag som gör liknande saker i Sverige och det är Aggregate Media.

Nu har i alla fall ClickInvest en välfylld fond som söker projekt. De projekten man kan göra störst nytta för är de som har ett stort behov av internetmedia. Eftersom fonden mest innehåller internetmedia.
Nu har inte ClickInvest specificerat så hårt mot mig vad de är ute efter. Antagligen vill man i detta klimatet ha ett så brett perspektiv som möjligt. Så jag väljer att drista några ord kring vad som är ett bra projekt och inte för ett bolag som jobbar som ClickInvest. Clickinvest får gärna korrigera eller komplettera mig 😉

  1. Det är inte för bolag i startupfas. Du måste bevisat din affärsmodell på marknaden. Sedan behöver du nog inte ha dunderförsäljning
  2. Utan att veta vilken media Clickinvest har så vågar jag nog ändå påstå att det inte är en B2B produkt som du skapat utan du riktar dig mer mot konsument
  3. Din produkt skall inte vara ”ny”. Med det menar jag du skall kunna rida på befintliga köpbeteenden. Har du helt nya saker som folk visserligen behöver men de är omedvetna om problemet eller behovet. Då är detta nog inte rätt partner. Då behöver du PR/bloggar eller TV-reklam.
  4. En del av det problemet som du som entreprenör identifierat måste vara relaterad till ditt varumärke. En del av den trafiken du kommer få är nämligen varumärksbyggande och inte direkt säljande.

Jag tycker att ett bra projekt vore en prisjämförelse-sida. Anledningen till det är att om de ökar sin trafik kan de omgående omsätta detta till stålar in, eftersom prisjämförelsesidor oftast säljer klick.

Clickinvest söker objekt. Vill du tipsa dem så mailar du Jonas Lindberg eller Alexander Murad som sköter verksamheten. Du kan också tipsa i kommentarstråden om objekt du finner intressanta. Alexander och Jonas kommer nog övervaka denna tråden noggrant

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Låter intressant, även om jag tycker det är för luddigt för att jag skulle våga närma mig dem.

    Personligen när jag letar partners/investerare osv, går man ju på track record och tydlighet. Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa killars track record, och tyvärr känns ovanstående beskrivning lite för luddig för mig.

    Det vore skitkul om Alexander och Jonas skulle vilja ta sig tid och förtydliga lite, då kanske gärna att ge ett exempel på något (kanske redan framgångsrikt och där med inte investeringsbart) objekt som de tycker skulle vara ett typexempel, samt vad, konkret, man tänker sig att man skulle tillföra. Och hur?

    Finns det en risk att investeringsbara objekt faller inom kategori A och B-projekt enligt diskussionen i detta inlägg:
    http://disruptive.nu/2008/12/07/webbstartups-behover-inget-riskkapital-de-behover-grotkapital/

    Jag menar, om affärsmodellen redan är bevisad, varför väljer jag ClickInvest istället för att bara fortsätta köpa adwords? Det är ju sannolikt billigt att driva mitt web-bolag.

    Jag försöker verkligen inte låta negativ. Frågar mest för att jag är intresserad. Ställer man hårda frågor kanske man får hårda svar, och det uppskattas 🙂

    Med hopp om intressant respons! Kudos killar!

  2. Jag tänker direkt slå mig själv på fingrarna för den uppenbart missade tanken.

    Om ClickInvest genom smart marketing kan åstadkomma vad jag skrikit om – att sticka ut i bruset – så är det exakt i linje med hur jag tidigare har tänkt. Och därför också skitcoolt, för jag tänker bara bra saker.

  3. Rudolf says:

    John

    Varför skulle du vara rädd för att närma dig dem? Lite som att inte blogga om sitt startup? Vad har man att förlora?

    Om affärsmodellen är bevisad kan det vara lättare att röra sig längst den optimala kurvan med Dessa “mediapengar” 😉

  4. Lisa says:

    Vad är en B2B produkt??

  5. Lisa

    Bra fråga: Business to Business

  6. Bra fångat Christian!

    John, vi gillar tuffa och raka frågor 😉 Jag ska försöka ge ett så tydligt svar som möjligt…

    Click Invest är ett riskkapitalbolag som investerar media istället för pengar. Vi kan idag erbjuda ett internationellt nätverk av framförallt onlinemedier. När vi gör en investering erhåller målbolaget en marknadsföringsbudget (i våra mediakanaler) på X kr mot att vi får y aktier i målbolaget.

    Vi har sett att det är oerhört svårt att få in tillväxtkapital för de bolag som hamnat i “the funding gap” , dvs att de har kommit förbi såddstadiet men är för små för att vara intressanta för “buy out-bolagen”. Ofta ska tillväxtkapitalet användas till marknadsföring. Där ser vi att vi fyller ett behov.

    På din fråga rörande vilka bolag vi gärna investerar i, tycker jag att Christian sammanfattar det bra. Vi har inte ett teknikfokus eller ett branschfokus, utan är intresserade av bolag som är i behov av de marknadsföringskanaler vi kan erbjuda. Självklart ser vi också att bolaget har en tydlig en tydlig intäktsmodell och exitstrategi. För att ta ett exempel på typiska bolag som vi gärna investerar i, kan nämnas ett e-handelsbolag som kanske har testat vingarna i Sverige (och omsätter några få miljoner), men har svårt att med endast PR, search och bloggmarknadsföring att nå ut i bruset. Det kan också vara så att de vill ta sitt koncept internationellt, där man genom onlinemarknadsföring testa olika marknader och sätta in stöten där man har bäst förutsättningar.

    Vad gäller vår “track record” som grupp, kan nämnas att Daniel Kaplan, som är styrelseordförande i Click Invest, grundade Tradera. Vi övriga har också mångårig erfarenhet från investeringsverksamhet.

    Hör gärna av dig, så berättar jag gärna mer. Vi är inte farliga 😉

  7. Rudolf says:

    Alexander:
    En sak som jag undrar lite över är valet av fokus på internetmedia. Är det medvetet eller är det ett utslag av att det varit svårare att få andra typer av media?

  8. Ok, “rädd” var kanske lite onyanserat.

    Modellen är känns så ovanlig att jag (eller snarare, mitt fördoms-jag) kanske skulle närma mig den mer skeptisk.

    Jag tycker det låter intressant. Hoppas att det blir framgångsrikt!

  9. Christian,

    Anledningen till att vi initialt har valt att fokusera på onlinemedia, är dels för att alternativkostnaden typsiskt sett är lägre än för andra medier, och dels för att onlinemediet ofta är bättre på att driva försäljning än andra mer traditionella medier (förutsatt att man har sin försäljningskanal online).

    I framtiden kommer vi dock att komplettera med off-line media.

  10. Hjalmar says:

    John, adwords är bra men det hjälper dig bara att nå ut till en rätt definerad målgrupp. Det är dessutom jäkligt dyrt att köpa generella nyckelord. Visst kan du konvertera jättefint på “blåa cresent cyklar” men det är inga volymer av kunder du kommer få. Om du börjar köpa “cykel” kommer du att få betala ur näsan och det är inte alls säkert att du blir lönsam på det. Bra annons-samarbeten är a & o för att snabbt nå en större marknad.

    Jag saknar email-addys till Alexander & Johan. info [at] clickinvest.se bounchar från mitt gmail.

  11. Hej Hjalmar och ni andra.
    Ni kan maila Alexander på [email protected]

  12. Rudolf says:

    Tack Alexander!

  13. jw says:

    Låter mycket intressant!! Jag är själv i startup fasen och är förnärvarande inte i behov av någon exponering. Vår produkt är en webb-baserad tjänst som riktar sig mot en specifik kundgrupp. Därför skulle den här typen av sammarbete/riskkapital. Vara mycket intressant när vi väl kommit på fötter och ska börja sälja in vår idé hos konsumenten.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+