Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Intervju TKJ!

Min Bloggkompis Tommy K Johansson(TkJ) har startat en ny blogg PCOnline. En blogg där Tommy kommer testa och skriva om prylar, datorer och annan eletronik. Tommy är en av Sveriges mest kända bloggare. Hans datorblogg TKJ har nått trafikniver som de flesta mediabolag i Stockholm inte kan överträffa. Disruptive undrar om Tommy är en bloggentreprenör?

CR:Du startar en blogg till PCOnline. Är du en blogg entreprenör Tommy?

tkjTkJ:Haha! Ja, det får jag nog börja att kalla mig… Det är ett fantastiskt roligt sätt att publicera på, och nu när jag bevisat att det går att tjäna pengar på det och driva ett företag runt det, så är “bloggentreprenör” ett rätt bra ord.

CR:Bloggens framtid. Kommersiellt. Hur tror du detta kommer utvecklas de kommande åren? Din nya satsning antyder att du tror mkt på det?

TkJ:Det stämmer – jag tror absolut på bloggen även ur ett kommersiellt perspektiv. Annonsering har visat sig fungera väldigt bra. Under året som har gått har jag testat rätt mycket med olika modeller av annonser, affiliateprogram och liknande. Det har säkert mina besökare noterat. Jag har lärt mig en hel del och jag kan säga att när man träffar rätt – då träffar man verkligen rätt.

En blogg är nischad och personlig. Den engagerar läsarna på ett sätt som inte vanliga tidningar eller nyhetssajter gör. Jag har alltid försökt att vara personlig på min vanliga blogg och det har visat sig vara ett bra val. Alternativet var att skriva som jag gör i tidningen, där jag inte kan utgå från mig själv hela tiden. Men det hade inte fungerat i en blogg.

Jag tror att det här påverkar annonser positivt på bloggen. Jag lägger till exempel inte upp annonser som jag själv inte kan stå för (inte numera, ska i ärlighetens namn tilläggas, för jag har som sagt testat mycket under 2008). I och med att läsaren får förtroende för det jag skriver, så spiller det förtroendet av sig på annonsörerna.

Bloggen har också en naturlig fördel gentemot tidningar, i och med att det går att dra igång en ny blogg på en timme, utan att det kostar mer än drygt en hundralapp. Å andra sidan har jag inget intresse av att starta en blogg enbart för att jag tror att målgruppen är ekonomiskt fördelaktig. Att skriva för något man inte är intresserad av leder bara till magont och dessutom blir resultatet skit, och då lyckas man ändå inte nå målgruppen.

CR:Din grej är ord. Det är inte teknik eller funktionalitet. Det känns som ord är underskattat! Är det något du tror på? Utveckla?

TkJ:Ja, content is king! Det har man tjatat om sedan webbens uppstart. Minns du scenen i Fight Club, där det är ett möte om designen på en webbsida och chefen frågar om man kan få ikonerna i en annan färg? Du anar inte hur många sådana möten jag suttit i under dotcom-åren! Och på den tiden trodde jag nästan att det var viktigt. Nu vet jag bättre.

Jag hävdar inte att design inte är viktigt. Det är klart att det fyller sin funktion, men när man, i någon form av redaktionellt sammahang, lägger mer tid på design än ord, är man ute och cyklar i det blå… Man stannar inte kvar på en hemsida och läser dess innehåll för att färgerna är fina eller menysystemet använder ett exceptionellt välkodat Javascript. Eller, varför inte, fråga Google om vad som är viktigast.

Ord är fascinerande när man tänker på det. Det är inte svårt att skapa och det kostar ingenting. Starta Word och börja skriv. Det är så simpelt, och ändå så avgörande.

CR:Många är kallade, få är utvalda. Varför tillhör du de utvaldas skara i bloggvärlden?

TkJ:Ett brinnande intresse för det jag skriver om, samt tålamod. Och massor av tid och en förstående fru. Jag hade massor av fördelar med mig i bagaget när jag startade min IT-blogg. Första gången jag skrev för en datortidning var jag 14 år. Det var många år före Internet. Sedan dess har jag fortsatt. Och fortsatt, och fortsatt…

Jag har väldigt lätt för att skriva och jag skriver väldigt fort. Lägg därtill en massa kunskaper och referenser, som jag knökat hjärnan full av under åren. Vissa kvällar kan jag sätta mig ner och skriva 10-15 blogginlägg. Det är naturligtvis en egenskap som hjälpt mig väldigt mycket.

TkJ:Berätta nu, vilka fler segment tittar du på 😉

Mitt intresse för bloggandet i sig självt har växt enormt under tiden jag bloggat på TkJ. Så jag tycker att det är väldigt kul att skriva om att blogga. Fast när jag kopplar på entreprenören i mig, inser jag att det inte finns någon ekonomi i det. Och med dagens arbetsbörda, har jag helt enkelt inte råd att börja blogga om något enbart för att det är roligt. Hade dygnet haft 30 timmar hade jag kastat mig över det.

Några andra idéer har jag även, men de tänker jag inte läcka än. 😉

Min spaning efter att ha läst Tommy svar är just hur viktigt det är att göra något du brinner för. Något du verkligen älskar eller är enormt nyfiken på. Tommy är duktig på att skriva men skulle jag svara på frågan varför jag tror Tommy är framgångsrik så är det för att han gillar det han gör. Att starta projekt och företag bara för pengarna är tungt. Man måste ha energi som varar flera år. pengar är sällan det bränslet och när man har tillräckligt så slutar ju bränslet att fungera fastån ditt projekt kan mycket kvar i potential.

Tommy säger detta: “Bloggen har också en naturlig fördel gentemot tidningar”, i och med att det går att dra igång en ny blogg på en timme,” I det ögonblicket insåg jag att gammelmedia är rökta. Visst, mediahusen har mycket pengar och drar in pengar varje dag. Bloggosfären har dock något annat. Energin! Att människor gör det de älskar och de fortsätter oavsett hur mycket eller hur lite de tjänar på detta. Många hundratusen människor i Sverige gör detta varje dag. Men innovationen och energin hos många hundratusen människor är mycket större. Visst, de flesta misslyckas men ur detta misslyckande vaskas det bästa fram och det är oftast bättre än gammelmedia. Det kommer fler Tommiesar, fler Blondinbellas, fler Haxar. Just pga av innovationen är så billig och så många gör det. Detta kommer ändra kartan MYCKET och vi har bara sett början. Det är ännu bara en krusning som vi ser. Mediakartan skall ritas om mycket de kommande åren!

Mina 50 cent.

TkJ figurerar även på Mjukvara.se idag. Läs mer om TkJ där!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    Det här var kul! Tommys blogg är jättebra och jag tror att det är den personliga stilen som gör att den är vörd den tiden det tar för mig att läsa. En av de bloggar jag läser “personligen”.

  2. Magnus says:

    Jag läser Tommys blogg rätt ofta men som en någorlunda gammaldags människa med allt för långt “attention span” tycker jag att det blir för täta uppdateringar så jag inte hinner med. Insåg det här för ett tag sedan just med den bloggen, känner mig som en pensionär men det är sant.

  3. Rudolf says:

    Magnus:

    Så skall du nog inte känna. Jag menar IDG sprutar ur sig säkert 20 artiklar om dagen men det gör inte att du känner dig gammal eller hur 😉

    Däremot skall du börja prenumera på hans tidning. Där finns det mkt för oss marknadsförare att lära oss.

  4. kim says:

    Varför snackar alla om tkj’s personliga stil? Hans blogg ska tydligen vara väldigt personlig men faktum är att det är den minst personliga blogg som jag läser. Vissa inlägg låter till och med artificiella, speciellt då det skrivs om varumärken. hmm… hmm..

    Dock fortsätter jag att läsa. Varför? Jo, den är bra ändå

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+