Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

20 möten om dagen gör dig mätt i magen!

Om jag skulle kasta en typ av management litteratur i papperskorgen så är det sälj böcker skriva av framgångsrika säljare. Min spaning, efter att för 7-8 år sedan ha läst ett gäng, är att de suger. Anledningen till det är att dessa exceptionellt framgångsrika säljare inte har en systematisk ansats till deras färdighet. De skriver vad de tror funkat för dem och glömmer att de undermedvetet också gör handlingar som de inte tänker på, vilket de då inte kan kommunicera till läsarna. Så när man inspireras och testar sig fram blir det platt fall, vilket  i dess förlängning kan göra att människor inte nyttjar sin fulla potential. De tröttar eller lessnar. Allt för att de köpt en bok av en hårdsäljade snubbe med dålig insikt.

Av alla dessa böcker bet sig en mening fast. “Meet 20 people every day, belly to belly”. I all enkelhet är det magisk. Det grundläggande budskapet är att du skall positionera dig så att du möter 20 människor varje dag. Det ger dig möjlighet att sälja och kommunicera ditt budskap. Jag tog mig frihet att översätta och anpassa den till svenska med lite inspiration av X.

Hur möter man 20 människor varje dag? Det är på gränsen till omöjligt. Vad den säljare som kom utrycket ovan inte visste var att man faktiskt kan starta en blogg och möta många  människor dagligen. Bloggande är fortfarande inte mainstream vilket såklart begränsar potentialen något. Så låt oss vara lite traditionella och diskutera vad jag tycker är viktigt för att uppnå en mätt mage (gröt gör mig så spänd i buken)

Att tänka på när man säljer:

Säljets viktigaste grundregeln är att fråga. Du måste fråga om du kan få ett möte. Du måste fråga för att få avslut men framförallt måste du fråga för att ta reda på en massa om den potentiella kunden. Hur de ser på problemet, hur deras situation är, budget, personlighet osv. Det är genom frågor du kommunicerar. Tänk på att Gud gav er två öron och en mun. Det betyder att ni lyssnar dubbelt så mycket som ni pratar. Detta är också en strategi som är bra att ha i andra livssituationer. Dock kan tilläggas att jag inte alltid tillämpar denna, det vet ni som känner mig 😉

Den andra grundregeln är struktur. Du kan inte nå framgång utan struktur på ditt säljjobb. Om du inte har struktur belastar du din hjärna mycket hårt. Det får effekter att du glömmer, känner stress och trötthet som du inte förtjänar. Du uppfattas också som förvirrad och du får svårare att genomföra det du lovat.

Den tredje grundregeln är volym. Skall du ha många möten måste du ringa/maila/blogga mycket. Bortfallet är ofta stort. Då förstår ni värdet av struktur också. Utan struktur, ingen volym

Bild till Christians säljbok som han skall skriva ngn gång!

Bild till Christians säljbok som han skall skriva ngn gång!

Jag gör allt detta på olika plan efterhand som mina mål ändras(jag jobbar med månadsmål) Just nu är tex inlänkning viktigt. Det är en form av sälj. Komplext sådant. Då har jag strukturer som stödjer dessa tre regler på olika sätt. Jag kommer få anledning att återvända till mer praktiskt tillämpning av dessa tre regler för inlänkning. Som alla briljanta säljare har jag problem att identifiera vad jag gör omedvetet 😉

Jag har såklart redan för många år sedan förberett mig för denna bloggposten och den gode Bingo fottade mig en lördagsnatt i hans gamla studio på Bondegatan. Ett foto att använda på insidan av min management bok !

Det finns en säljbok som jag vill rekommendera, Personlig Försäljning av Neil Reckham. Den är bra för han har en systematiskt ansats till vad som fungerar och inte. Köp den!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Håller med dig om alla punkterna ovan. Verkligen grundstenar. Jag tycker också det är intressant att fundera på en underliggande fråga: Vad går försäljning ut på? Om jag skulle formulera det så skulle jag säga att det handlar om att hjälpa människor. En bra försäljare har ett genuint intresse för att vilja hjälpa människor med deras problem, behov, möjligheter, liv.

  2. Rudolf says:

    Per: Man kan också tänka att man erbjuder möjligheter!

  3. Definitivt! Det sitter bra i mig det också.

  4. Robert says:

    Alla säljböcker jag har läst suger, precis som du säger, men med ett lysande undantag: “Personlig försäljning”, av Neil Rackham. (http://www.bokus.com/b/9789147046287.html). Den rekommenderas.

  5. Sennbrink says:

    Om jag säger att jag träffar 50-60 människor nästan varje dag, tror du på mig då?

  6. / Rolf says:

    Om man nu inte bloggar då, utan profilerar sig genom att kommentera mer eller mindre intelligenet på andras bloggar … Hur lyckosamt kan sånt vara ? kan man t.ex. marknadsföra abc.se genom en sån manöver 😉

  7. Ja, det tror jag. Skriver man insiktsfull och kompleterar bloggposten med sin egna kunskap. Man kan också ställa relevanta frågeställningar kring det som diskuteras. Håller man inte med, då ventilerar men det också.

    I vissa fall kan det tom vara en mer framgångsrik strategi. Har man tex ingen blogg kan startsträckan vara lång. Då kan det vara bättre att ge sig hän åt ett antal intressanta bloggar eller faktiskt forum. Allt beroende på ämne.

  8. / Rolf says:

    OK Christian, vad vill jag sälja in med föregående inlägg och med vilken “horisont” ? 😉

  9. Rolf:

    Du får sälja vad du vill här 😉

  10. Josephine says:

    Det här inlägget får mig faktiskt att dra paralleller till något heeelt annat. Till en annan blogg jag följer (något otippat) http://www.c-r.se/blogg/
    Lite samma grej där, de som kan något naturligt vet inte hur man lär ut, men de som lärt sig den hårda vägen och analyserat varje move, de vet hur man gör…

  11. Rudolf says:

    Du har en stark poäng Jossan. Ragga tjejer är sälj!

  12. Christoffer says:

    Tycker det är principen för all “flygplatslitteratur”. Det finns alltid något litet i varje bok som i princip gör boken värd tiden medan resten är skräp man helst ska skumma igenom.

    Tycker för övrigt att fotot gör att det ser ut som att du gömmer en liten mus, du ser hemlighetsfull ut vilket inte är rätt look för en säljare…Tänk på att kroppsspråksmässigt ska man aldrig sluta sig själv när man vill öppna tex en kund.

  13. Patric says:

    Bra att säljkompetensen lyfts fram. En lyckad entreprenör är alltid en bra säljare.
    Min bästa säljutbildning ligger på nätet:
    http://www.youtube.com/watch?v=u3C2l7o-6qg

  14. Rudolf says:

    Såklart Robert. Det är min favis. jag glömde faktikst lägga till den observationen!

  15. Josephine says:

    Robert: Nu har jag läst boken, helt klart den bästa jag sprungit på inom ämnet! Tack för tipset. Och Chris, den boken blir ännu bättre när man blandar in tankar från raggning….

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+