Jag har pratat om innovation tidigare, att det i många fall är en slumpmässig process. Exempel på detta är denna videon. Det är en av Flickr:s grundare som pratar om hur Flickr kom till!
Allt om Entreprenörskap, Internet och Sociala Medier
Jag har pratat om innovation tidigare, att det i många fall är en slumpmässig process. Exempel på detta är denna videon. Det är en av Flickr:s grundare som pratar om hur Flickr kom till!
Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här
Christian Rudolf, Jag driver Topdog, en sökmotorbyrå för högkonkurrenssegment som tex gambling, resor & finans. Vi hjälper dig inte bara till många fler kunder utan använder även Sökmotoroptimering för att bygga konkurrensfördelar för din nätverksamhet. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, djur(mopsar) & friluftsliv. Läs om Christian här
Peter "Poppe" Sandberg, entreprenör som en gång i tiden drev Funplanet.se. Anser att entreprenörskap är det roligaste som finns och att blogga är att sätta URL:ar på tankar.
Nicolai Wadström är serieentreprenör sedan 1995, som idag bor i Silicon Valley och driver BootstrapLabs, som är ett Business Lab och en Accelerator. Jag har startat bolag inom mjukvara, konsultbolag, media, datorspel och Internet, och har haft roller som CEO och CTO. Passionerad över entreprenörskap.
Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bor i Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO, i sitt företag Brath AB .
Om oss
Disruptive är en av Sveriges större entreprenörs- och Internetbloggar. Vi som driver Disruptive.nu heter Christian Rudolf, Peter Sandberg och Nicolai Wadström. Vi startade Disruptive.nu sommaren 2007 för vi tyckte inte vi kände igen oss i samtalet kring entreprenörskap i Sverige. Hos Disruptive finner du tankar och innehåll som du annars inte finner i Entreprenörssverige!
Vi jobbar alla med internet på olika sätt. För oss är detta den stora revolutionen i vår tid och vi vill gärna dela med oss av alla de insikter, ideer och tankar vi har kring denna kommunikations- revolution.
Faktum är att viss forskning verkar visa på att en strukturerad process sällan leder till de mest lönsamma idéerna. Kolla Democratizing Innovation av Eric von Hippel. Den finns att ladda ner här: http://web.mit.edu/evhippel/www/books.htm.
Hippel berättar om att när deras team har utgått ifrån företags historia och tittar på de mest framgångsrika innovationerna så hittar de sällan ursprunget i en strukturerad innovationsinsats. I så fall borde ju pärmarna och dokumentationen stå där på det sätt som strukturerade processer kräver. Däremot hittar de ofta kunder som har akuta behov av vidareutveckling. Spännande!
Tack Nils
Det var en riktigt bra kommentar!
hjärnan är inte så strukturerad egentligen. Den tänker inte linjärt.
Samtidigt är det ju så att tex medicinsk forskning kräver struktur, men å andra sidan, själva processen fram till läkemedel är inte innovation, utan bara kvalitetstestning. Innovationen sker redan innan fas 1.
Eller vad tycker du?
Jag håller med!
Var på föreläsning igår inom Venture Cup där föreläsaren försökte förstöra myten om glödlampan som bara tänds och vips så finns där världens bästa affärsidé. Med olika exempel fick han faktiskt fram att det är själva genomförandet och flexibiliteten i arbetet som ger de mest lönsamma projekten.
Apropå läkemedel; 1996 var Astra Zenicas medicin Losec världens bäst säljande läkemedel. Forskningen började redan 1966 och lades ner 5 gånger.
Daniel:
jag brukar säga att en affärside är en råvara som måste raffineras tillsammans med en kund. Först då uppstår ett värde.