Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Marc Andreesen startar VC-firma

Marc Andreesen som en gång i tiden grundade Netscape som var en av huvudkatalysatorerna bakom Internetrevolutionen på 90-talet är givetvis en av mina favoritentrepenörer. Efter Netscape startade han Opscloud som såldes till HP år 2007  för 1,6 miljarder dollar. Han är också grundare till sociala nätverksplattformen Ning.

Marc har nu tillsammans med sin kollega sen långt tillbaka, Ben Horowitz, startat VC-firman Andreesen Horowitz som kommer att förfoga över 300 MUSD.

Marc har länge jobbat med investeringar privat och han verkar ha en riktig näsa för att satsa på rätt saker, bla har han varit tidigt inne i Digg, Twitter, LinkedIn och Delicious. Av de 45 ängelinvesteringar han har gjort har hittills bara ett bolag, TipMobile,  gått omkull.

Det kanske mest intressanta med Marc’s och Ben’s approach är att de till skillnad från de flesta traditionella VC’s tycker att grundaren skall få fortsätta vara CEO. De anser att det är vanskligt att anställa en “professionell” CEO. Eftsersom dom dessutom bara är två partners i firman så kommer dom bara i undantagsfall sätta sig i styrelsen för de bolag de investerar i. Andreesen skriver själv i sin blogg att han anser att rena startups inte ens borde ha en styrelse.

Det ska bli väldigt spännande att följa vilka investeringar Marc och Ben kommer att göra i denna nya konstellation.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Skönt att se att Disruptive inte sover!

  2. David says:

    Intressant nyhet. Många andra förespråkar ju styrelseproffs och tillsättningar av ny VD det första som händer.

  3. Jag håller instinktivt med Marc Andreesen angående styrelser.

    Min åsikt är att en styrelse ska arbeta strategiskt och att VD med team ska jobba taktiskt. I en startup när otroligt mycket förändras från dag till dag så är det ofta slöseri med tid och pengar att jobba strategiskt istället för taktiskt. Därmed blir styrelsen egentligen överflödig eller i alla fall mindre viktig.

    Däremot tycker jag att externa rådgivare tex ett board of advisors, kan vara otroligt mycket bättre lämpade för en startup än just en styrelse.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+