Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Intervju Jack Melcher-Claësson, grundare Traveas

JackJack Melcher-Claësson är en entreprenörskompis till mig. Vi lärde känna för några år sedan när jag jobbade åt WGP och vi satt i Torgets lokaler, där Jack var VD. Jag blev glatt överraskad när det visade sig att Jack skulle fördjupa sin entreprenörskarriär genom att starta Traveas.

Jag skall inte bli långrandig. Jack själv får berätta om sin produkt och går du till deras websida, kan du testa. Vi möttes upp häromdagen för att göra en intervju vi pratat om att göra i sådär ett år ungefär. Denna intervjun är lite lång, ca 10 min och handlar om:

  • Traveas
  • Jacks tankar om hur man hittade Traveas affärsmodell
  • Hur entreprenörskapet påverkar hur Jack ser på världen.

Videon är lite lång, ca 10 min, så spara den till ett ögonblick då ni har en cafekopp i handen, enjoy!

Jag vill också visa er en presentation som Jack gör kring finansiering. Detta är en bra historia kring finansiering och jag tror nog att de flesta av er läsare har något att lära er av Jack och Traveas finansiering. Detta är hur historien om hur Traveas gjorde för att finansiera sin start!

How to get funded! from Jack Melcher-Claësson on Vimeo.

För er som är intresserade av Traveas så är det enkelt att gå in och testa deras tjänst, bara gå till websidan och testa med era mobiltelefoner. Vill ni få tips av Jack eller ge han synpunkter, kontakta honom via Traveas. Jack tillhör inte den knussliga sorten. Jack är också ett bloggföredömme då han försöker blogga om sin resa, reseindustrin och Traveas.

Läs även:

I förra veckan gjorde Realtid ett reportage om Treaveas och Jack.

Vill ni få fler entreprenörsintervjuer till livs, prenumererar ni på Disruptive.nu eller följer mig på Twitter!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. martin121 says:

    Intressant att höra om introduktionen på Aktietorget.

    Undrar bara vilken extra overhead detta medför med rapporteringar, krav på genomlysning och kommunikation etc. För en så liten summa som 3m borde det vara rätt mkt.

  2. Rudolf says:

    Kapital är dyrt i Sverige. Vår kapitalmarknad för mindre företag är inte transparent, effektiv och kanske inte ens högavkastande

    Att jämföra med kapitalmarknaden för de 500 största företagen som antagligen är top10 på jorden!

  3. Hej martin121, och tack för din fråga.

    För oss var det primärt två anledningar till att vi valde spåret med en notering på Aktietorget:

    Den första anledningen, som nog framgår i klippet, är att det var ett effektivt sätt för oss att attrahera kapital för fortsatt tillväxt. Vi hade kommit lite för långt för att grötkapital skulle vara aktuellt men vi var samtidigt lite för små och behövde för lite kapital för att attrahera de traditionella riskkapitalisterna. Då blev en publik emission i samband med listningen ett jätteintressant alternativ för oss.

    Den andra anledningen, och den långsiktigt stora uppsidan för oss med att vara noterade, är just möjligheten att som litet entreprenörsbolag kunna ge omvärlden en klar och transparent bild av bolaget. Majoriteten av vår marknad är utanför Sveriges gränser så för oss finns det ett oerhört värde i att kunna hänvisa alla våra internationella affärskontakter till http://www.aktietorget.se. Där får de en god och rättvis bild av oss som potentiell samarbetspartner och leverantör. Vi är övertygade om att vår transparens kommer att skapa både trygghet och tydlighet i våra relationer samt leda till nya affärer.

    Så, när vi väl såg uppsidan med detta spår, ja då är resten en inställningsfråga. Man kan antingen se kvartalsrapporter och andra förhållningsregler som administrativt bjäfs. Eller, så kan man som vi valde, att se på det som en grym möjlighet att bygga strukturkapital i vårt bolag. Vi har inte en siffra fel i böckerna någonstans, vilket det såklart i en förlängning finns ett stort värde i.

    Med facit i hand så är det dessutom mycket mindre admin än vi trodde, så mycket tid tar det verkligen inte från det operativa. I en rak jämförelse så tar den administrationen inte i närheten så mycket tid och energi som det tar att jaga riskkapital.

    Har du fler frågor om våra erfarenheter kring listningen, tveka inte att höra av dig till mig.

    Mvh / Jack Melcher-Claësson, Traveas

Trackbacks

  1. […] Det finns såklart en rackarns massa guldkorn på hans blogg, som tex en intervju som Christian gjort med mig själv i höstas […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+