Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Helgläsning: Vad Google kan lära dig som online entreprenör!

Google är en fantastisk skapelse! I denna videon berättar jag om en lärdom vi kan göra av denna skapelse. Denna videon är inspirerad av Henrik Torstensson som hjälpte mig sätta namn på detta fenomen, feedbackcykeln och därmed låta mig kommunicera det på ett bra sätt!

Har ni egna tankar eller erfarenheter kring just detta eller om ni vet något bra exempel. Lämna gärna en kommentar eller maila mig!

Transkribering av video om Google:

Vad Google Kan Lära Dig Som Online Entreprenör!

Hej, hej läsare av Disruptive! Christian Rudolf heter jag och tillsammans med Peter Sandberg driver vi bloggen Disruptive där vi bloggar om entreprenörskap och online världen. Peter står idag bakom kameran.

För två veckor sedan så gjorde vi en liknande video här och jag tror att jag kan kalla det en succé. Det var många som kommenterade, många som länkade och ville integrera vidare. Så vi har beslutat oss för att fortsätta göra sådana här fredags- videos som ni kan konsumera till er lördagsfrukost i lugn och ro.

Idag ska vi inte prata SEO och annat som vi gjorde sist utan vi ska prata om vad Google kan lära dig som online entreprenör. Man kan ju kanske inte kopiera Google men de kan hjälpa dig att ställa rätt frågor.

Jag vill också passa på att tacka Henrik Torstensson som har inspirerat mig till den här videon, han satte verkligen fingret på någonting för några veckor sedan när jag träffade honom.

Ämnet för dagen är: Vad kan Google lära dig som online entreprenör? Och vi ska börja med att titta på hur det fungerar på Google idag.

Du är kund till Google, du köper annonseringar av Google. Det är de text- annonser ni ser som ligger runt om det ? [1:28] söket och dem kallas adwords. Du köper adwords, du lägger två kronor på ett klick, en krona på ett klick, femtio kronor på ett klick…, det varierar mellan segment och segment. De här klicken som du köper, de leder till en transaktion, ett köp. Det kan också vara en handling, du får en mail adress eller att du väljer att påverka en människa på något sätt. Du kan ju såklart se det här köpet men Google hjälper dig att få ännu mer data. Google har ett eget statistik- system där du kan se bounce rate, du kan bygga tunnlar, du kan se hur länge människor stannar på webbsidan, du kan till och med se vad de klickar på, på din website. De har system som feed burner som hjälper dig att mäta statistiken i dina prenumeranter och man låter dig använda deras keyword tools för att gräva efter fler keywords. Flera olika system för att leverera en massa data förutom själva köptransaktionen som du såklart kan se i dina egna system. All den här informationen och transaktionen går tillbaka till dig som kund, och då börjar du titta på vad som har hänt: Jag lade två kronor men jag tjänade tjugo. Jag fick personer att stanna på min webbsida i två minuter och umgås med mig och mitt varumärke. Och så sätter jag mig och börjar räkna; två kronor ut, tjugo kronor in, två minuter på webbsidan…, det här har värde för mig. Så då lägger man ännu mer pengar på adwords, som leder till ännu fler transaktioner, som leder till ännu mer data och som leder till ännu högre vinst. På så sätt bygger man den här feedback loopen hela tiden och kunden snurrar på i den här feedback loopen tills man når någon typ av jämvikt. Antagligen är det så att då lägger kunden ganska mycket pengar i systemet och det kan ta några månader för den här att snurra färdigt, speciellt om man är ovan. Detta är utan tvekan en del av Googles framgång; att man lyckas bygga den här feedback cykeln och leverera en massa information tillbaka till kunden systematiskt och på en skala så att kunden fattar nya köpbeslut hela tiden. Det är detta som Google kan lära oss så låt oss titta på hur det kan fungera för dig.

Online entreprenörer, de har någon typ av tjänst; det kan vara en e- handel, det kan vara en bloggtjänst, det kan vara en iPhone app…, det kan vara väldigt mycket. Det kan också vara en konsult- tjänst, det kan faktiskt vara en pryl också; en iPhone är ju till exempel en pryl som utan tvekan skulle kunna kallas för online pryl. Hos dig har du ett antal köp, ett antal transaktioner eller ett antal handlingar. De leder till en viss nytta för din besökare eller kund. De genererar data, men den här datan; går den tillbaka till din kund eller din samarbetspartner eller personen i fråga som betalar? Är det en online handel? Berättar du för kunden om hans upplevelser och annat. Detta tror jag att många missar idag. Man måste bygga den här feedback cykeln för att på något sätt hjälpa sig själv att skala sin business mycket, mycket högre. Man tänker mer på att vara transaktionsbar och sedan är det färdigt. Exempel på företag som gör detta väldigt framgångsrikt, förutom Google, är faktiskt en typ av företag som jag inte är helt förtjust i men man får ju säga att de har gjort detta bra, och det är affiliate bolagen. Här har man utan tvekan en tjänst som levererar transaktioner och data tillbaka till kunden. Jag tror också, för er som använder wordpress, och tittar på deras dashboard; där finner ni en massa information hela tiden. De berättar hur många bloggposter ni har skrivit, de berättar hur många kommentarer ni har, hur många länkar ni får. Man kan till och med plugga in en speciell statistik- widget för att få ännu mer data. Och det är just att bygga den här feedback loopen så att kunden hela tiden fortsätter att konsumera produkten och tjänsten. Jag kan som sagt inte hjälpa er att lösa ert specifika problem men jag kan hjälpa er att ställa frågan: Vilken feedback loop har du i din online tjänst?

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. elwira kotowska says:

    Tack för din nästa video.
    Jag kan börja med att svara på din fråga angående tidigare video om att använda newsdesktjänsten med seo glasögon på. Även om det är så att jag inte har lagt något nytt i mitt pressrum efter din video så fick jag bra förklaring till det som har hänt med informationen jag lade där innan. Kort sagt: med stöd av det jag fick lära mig från dig och med kombination av det jag redan visste kommer jag att utforma mina nästa dokument på newsdesk mera medvetet. Och förhoppningsvis få bättre respons 🙂
    Min väntan på kommande video från dig var till slut belönad. ”Vad kan vi lära oss från Google” och hur kan vi använda det i eget online företagande.
    För mig som ex säljare av sökmotoroptimeringstjänster var det alltid viktigt att informera mina kunder om möjligheterna att mäta deras investeringar och bedöma ROI för deras företag. Jag håller på att bygga mitt eget online företag där redovisning av nyttan med konkreta fakta och statistik ligger bland grundpelare i min affärsidé. Att jobba nära kunden innebär inte att informera honom/henne om nya erbjudanden men att redovisa nyttan från tjänsten de tecknade. Och det är det vad Google är så kanonbra på och som många online entreprenörer tyvärr slarvat med.
    Jag skulle kunna säga att vi kan lära oss från google hur man kan stärka kundlojaliteten och bygga vinnande strategi med allt som tidigare döptes för ”aftermarket”.
    Det enda som jag saknade i videon var en komplettering till googles vinnande strategi. Den mänskliga kontakten. Jag tror att även att om vi gör affärer online så krävs det idag en mera personlig kontakt. Men det är kanske ämne till nästa videoundervisning om sociala media?
    ha en trevlig vecka, elwira

  2. Rudolf says:

    Google gör många coola grejor, jag över mig på att hållla mig kort så då får man begränsa sig lite. Jag vill ha ned filmen till fem minuter. Den första var 6,38, denna 6,08. Jag är på rätt väg 😉 Så därför försökte jag begränsa mig ngt!

    Nästa ämne är inte bestämt ännu men jag funderar på att prata om köpta länkar faktiskt, ganska kontroversiellt. Med tanke på att jag fick kritik för jag var spammig när jag pratade om Mynewsdesk i förra videon så lär man väl hamna på svarta listan om jag börjar diskutera köpta länkar 😉

  3. Tack för en intressant video som jag kommer att ha nytta av! Anmälde mig till adwords och orienterade mig lite i tjänsten. Verkar mycket bra och relativt lättförståelig. Nu tänkte jag inte dra igång en kampanj med det just nu men jag kommer säkerligen prova det i mindre skala inom något halvår för att se om det fungerar för mig.

    Jag tyckte dock att det var synd att man inte kunde betala med redan intjänade reklampengar på adsense. Det hade varit bra om det gick. Eller har jag fattat fel?

  4. Rudolf says:

    intemiljonärän:

    Nujobbar jag inte med Adsense så jag vet inte om det är möjligt!

    Men Adwords är bra och effektivt. Du kan säkert googla på koder så du kan få 50 eller 100 dollar att testa med också. Kolla även http://www.adwordsbloggen.se/ för fler tips!

  5. inkomsten.se says:

    Som svar på (den kanske i bästa fall blivande) internetmiljonäräns inlägg så kan man inte betala adwords med innestående medel i adsense.

    Det hade ju varit roligt annars. Då hade det ju mer blivit som någon sorts länkbyte.

  6. Zime says:

    intressant blogg

  7. Magnus says:

    Riktigt bra post, effekten blir ju att när kunden väl hamnat i en situation att han tjänar pengar på din tjänst och har den data han behöver för att förstå det har du honom för alltid.

  8. Emil says:

    Mycket bra video!
    Jag fick många AHA-upplevelser under klippet och jättemånga viktiga saker som jag inte riktigt tänkt på innan men nu kommer ha väldigt stor användning utav för att bygga vidare .
    Du förklarar på ett mycket bra och pedagogiskt sätt som är lätt att förstå även för mig som är ny inom den här branschen!

    Ser verkligen fram emot nästa klipp!

  9. Skum says:

    Tack för videon. Du har en hel del matnyttigt på denna blogg.

Trackbacks

  1. […] Vad Google kan lära dig som online entreprenör! […]

  2. […] år, blivit en av Sveriges största mediabolag. Du förstår att det beror på en kombination av mätbarhet och att trafiken är säljdrivande. Jag tycker inte du behöver oroa dig. Dels har du gott om tid […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+