Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Learning Friday: När skall vi släppa detta med Pagerank?

Idag käkade jag lunch med min kompis Jenny. Vi kom in på mina fredagsvideos och Jenny kom med den briljanta idéen att döpa mina fredagsvideos till Learning Friday. För det är precis vad det handlar om. Varje video är en tanke, en insikt som jag kommit fram till. Som disclaimer måste jag säga att man skall inte tolka mina videos som objektiv kunskap utan snarare ett utslag av mina erfarenheter. Tillsammans kan vi också göra dem mycket bättre, när ni kära läsare, berättar eller ställer frågor i kommentarsfältet. Precis så skall ni se det Learning Friday

Idag pratar jag om Pagerank. De flesta känner säkert till det. Det är ett system uppfunnet av grundarna av Google, Larry Page för att värdera sidor utifrån hur många och vem som länkar till en sida, och därmed bestämma hur högt den skall träffa i en söklista från Google.

Bakgrunden till denna blogposten är att många hävdar hur bra deras sida är(sett med Google ögon) utifrån den nivån på pageranken man har. Jag vill med denna video belysa helt andra faktor av värde och dessutom tror jag att Google värderar din sida utifrån dessa parametrar(de berättar det bara inte för de vill gärna du fortsätter att tro att pagerank är viktigt). Dessa faktor är såklart viktiga för dig som individ när du utvärderar din egna insats men de är också viktiga för oss som jobbar med länkar. Vilka sidor skall vi försöka få länkar ifrån.

Såhär säger första sökingenjören Matt Cutts på Google om pagerank:

” My advice is not to obsess about PageRank too much; it is one of more than 100 different factors in how we score documents.”

Faktorer som jag tittar på när jag funderar på värdet av en websida är dessa:

  • Ålder på din domän(sidan jag hänvisar till i videon för att kolla ålder är denna: Archive.org)
  • Varumärke
  • Kvalite
  • Aktivitet
  • Länkar
  • Domän(denna glömmer jag nämna i videon faktiskt. Domänen är viktigt för att definera din websida. Mycket viktig)

Transkribering av Video om Pagerank

När skall vi släppa detta med pagerank?

Hej, jag heter Christian Rudolf, jag bloggar på Disruptive om entreprenörskap och online- kommunikation. Idag ska vi prata om pagerank. Pagerank är ett mått som Google har använt för att ge din webbsida någon typ av värde, sammanvägning av ett antal olika faktorer. Många människor ser pagerank och Googles åsikt om hans eller hennes webbsida som någon typ av bedömning, åsikt och värde. Men så är det inte. Speciellt om man jobbar med länkar som jag gör kring sökmotorer och så här så hänvisar man ofta till pagerank och att man skulle ha ett visst värde för att man har en viss grad av pagerank. Jag håller inte med om det och jag ska förklara varför.

Det finns två anledningar: Googles VD Eric Schmidt säger att sättet att definiera vad som är bra och dåligt på webben, det är genom varumärken; varumärken gör bra saker. Har man inget varumärke så kan man inte förvänta sig att Google tycker att man gör bra saker. Såklart kan man ha åsikter kring detta men det är Googles och Erics åsikter.  ?[1:23] Katz är Googles förste sökingenjör om man kan kalla honom så, säger själv att pagerank är bara en av hundratals faktorer som man använder för att utvärdera en webbsida. Jag tycker att pagerank är lite överspelat, jag använder det inte alls, det gäller i undantagsfall bara.

Jag ska däremot förklara vad jag tittar på för att bedöma en sida och varför en sida kan vara intressant.

Ålder. En väldigt viktig faktor. Äldre sidor; då har de större vikt, en större röst. Åldern går inte att manipulera överhuvudtaget. En webbsida har en viss ålder och det vet Google om och har man hållit på länge så är det ju faktiskt ett seriositets- tecken. Vill ni mäta hur Google ser på er ålder, kring er webbsida så går ni till archive.org och trycker in er URL där, sedan kan ni gå tillbaka och se hur er sida har sett ut tidigare. Har ni en sida från 90- talet, då är det bara att gratulera, dem är värdefulla.

Precis Som Eric Schmidt säger; varumärke. Nu vet vi ju inte hur Google tolkar vad som är ett varumärke och inte men en bra måttstock är nog att gå tillbaka till er själva. Vad tycker ni är ett varumärke och inte, för att utvärdera den här faktorn.

Kvalité. När jag säger kvalité så kan det vara kvalité på de texter som skrivs på bloggen. Det kan vara kvalité på produktbeskrivningar i en e- handel, eller ännu bättre, i Wikipedia. Wikipedia har super kvalité! Kanske inte för att texterna alltid är så nyttiga som de borde vara, men för att det är en social process att få fram det här innehållet. Det gör att Google värderar länkar från Wikipedia mycket, mycket högre. Nu har ju alla länkar på Wikipedia ”no follow” men om du kunde få en ”follow” länk från Wikipedia så är det bara att gratulera. Sådana vill man ha.

Aktivitet kan vara hur många gånger du postar, det kan vara hur många av dina besökare som skriver en kommentar. Det kan vara hur i vilket tempo din webbsida får länkar. Också en viktig faktor.

Det jag också kollar på är antalet personer som länkar till dig och kvaliteten på deras länkar. Om du har väldigt många bloggare som refererar till dig, då är det generellt sett att din sida är värdefullare. Du är en större del av samhället, du är en större röst, det du säger är viktigare än genomsnittet.

Det är primärt de här faktorerna jag använder för att utvärdera en webbsida.

God Helg!

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hjalmar says:

    Nya tider Rudolf, snart kommer google smälla till ordentligt med laddtider också. Du kan se en hel del statistik om detta under webmaster tools om du har det aktiverat på din domän + google page speed / google dns (se min senaste bloggpost).

  2. intemiljonar says:

    Som vanligt intressanta videos Christian! Har faktiskt suttit i veckan och försökt lära mig mer om Pagerank (nybörjare som jag fortfarande är på området) och kanske jag alltså kunde lagt min tid på ngt annat… 😉

    Det jag ändå undrar är följande: Kan man inte se sin Pagerank som en bekräftelse på att man lyckats med de punkter du tar upp i din video?

  3. elwira kotowska says:

    Inte besviken denna fredag med:) (eller lördag kväll i mitt fall:)).
    Jag håller med dig PageRank består av många olika faktorer (jobbade tidigare som SEO konsult och slet halsen för att förklara vad som skapar PR). Jag håller med dig att det är lite överspelad, att sökmotorerna belönar mera aktivitet, relevans och kunskap inom ämnet. Jag tror (har diskuterad det med Nikke Lindqvist under seminarium i Göteborg den 2 december) att i dagens läge går det att “styra” sökmotorernas tycke med hjälp av aktivitet i sociala medier. Otroligt spännade ämne men viktig att säga till alla: “SEO i den klassiska tolkningen är bara början”, för att sökmotorerna ska “gilla” din hemsida krävs som du har sagt “aktivitet”!
    elwira kotowska

  4. Rudolf says:

    Hjalmar

    Inte hunnit läsa in mig så mkt på just det ännu men jag har svårt att se det som ngn stor grej. Bara en i raden av grejor man måste tänka på. Det är fortfarande länkarna som bestämmer vem som är en auktoritet eller inte. det lär knappast förändras de kommande åren.

  5. Jonas says:

    Länkar har många gånger sagts premieras med att det är bra med ålder, men ju kortare tid en länk värderas, desto mer aktuell måste siten vara och jobba för nya inlänkar. En depriceringsfaktor på länkarna vore inga fel. Gamla meriter ska inte gälla hur länge som helst. Samtidigt som en sandbox är nödvändig, men det där löser raketforskarna på google med enkel matematik.

  6. Intemiljonär:

    Ja, man kan se det som en bekräftelse på att man gör rätt. Men du kan säkert också hitta sidor som är “spammiga” med page rank 5. Så som mått är det inte så relevant längre. Man bör bredda sin bild av sidan man tittar på eller jobbar med!

  7. ““styra” sökmotorernas tycke med hjälp av aktivitet i sociala medier”

    Det är exakt vad man gör med länkarna 😉

  8. Jan Nilsson says:

    Hej, Christian. Jag är som vanligt rörande överens med dig och hoppas vår email-diskussion om min SEO-artikel precis i samband med förra PG-uppdateringen för några veckor sedan gav dig inspiration till denna video!

    Jag tror inte heller laddtiderna kommer bli en så stor faktor som många verkar tro bara för att Google inkluderat det i sin Verktyg för Webbansvariga. Särskilt inte med tanke på att det många gånger är scripts från Google som saktar ned laddningstiderna… Snacka om att bita sig själv i (den långa) svansen. 🙂

    Ha det gött!
    /Jan

  9. Rudolf says:

    Jan

    jag har simmat i den grunda pölen av internet aldeles för länge 😉

    Testade du Newsdeskgrejen?

  10. Not set says:

    När det kommer till laddtider så går det emot att sätta besökaren i fokus.

    Som utvecklare kan jag välja att preloada element inom HEAD, tex bilder som jag sedan använder i funktioner för att det ska flyta bra för mina besökare, i och med det kan jag undvika att ladda bilder när man “aktivt” gör en mouse-over för att ta ett exempel då bilden redan är definerad för browsern.

    Om nu faktorn blir att laddtiden ska bli avgörande så bör jag således inte preloada bilder och annat utan istället ajax- /java- /mouse-over ladda detta när funktionen ska användas. Detta leder till att OM jag inte pre-loadar (Definerar) bilden i head som jag sedan kommer använda i en meny eller liknande som kommer det bli en “imageflop” och det kommer inte flyta när man gör en mouseover på en bild som jag väljer att byta på mouseover. Det försämrar således upplevelsen för mina besökare men ökar min laddtid i HTTP request.

    / Gillar din blog Chritian, men nya designen är jag inte riktigt vän med.

  11. Rudolf says:

    tack!

    Detta är bara temporärt!

    Vi har ngt strul som vi inte hittar vad det är, du märker det genom att bloggen ofta är nere!

    Så den gamla designen kommer att komma tebax!

Trackbacks

  1. […] sidor och han radar upp ett antal punkter som inte alls har med PageRank att göra. Videon heter Dags att släppa PageRank och kan ge lite nya insikter även till de mer erfarna […]

  2. […] kör vidare med sina fredagsvideos och i fredags gav han sin syn på Googles numera överhypade måttsticka, även kallad PageRank. Kan inte annat än hålla med. En mycket bra video som vanligt. Magnus […]

  3. […] Rudolf skriver på Disruptive lite mer om detta ämne, där finns även en trevlig video som behandlar Googles syn på din […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+