Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Learning Friday:Fem tips inför ditt företagsbloggande!

Den sociala webben händer, varje dag blir denna flodvåg starkare och starkare. Detta har ju såklart inte gått företag förbi och många företag börjar nu få upp ögonen för denna händelse. De flesta företagen är nog inne i lyssnarfasen. Man lägger bara örat mot den sociala webben för att se vad människor säger om företaget och dess varumärke. Andra har kommit lite längre, eller kanske övertalats av konsulter att ge sig ut i bloggosfären och börja blogga. Bara för att upptäcka att man är genuint ointressant. I denna videon ger jag några enkla tips om hur man skall bete sig i bloggosfären. De har inget med teknik att göra utan skall ses som ett beteende för att ditt företagsbloggande skall få någon typ av hygienfaktor. För att du lite lättare skall kunna lägga denna värld av massmedia bakom dig!

Samma vecka som Peter och jag spelade in denna video, gjorde Björn Alberts en presentation om bloggande och hur man bloggar med framgång. Budskapsmässigt är Björns presentation och min ganska lika men Björn är mycket mer detaljerad. Så för er som vill fördjupa er. Kolla in Björns presentation nedan. Här finner ni hela Björns blogpost i ämnet framgångsrikt bloggande.

Blogga med framgång

Disruptive har även en sida om företagsbloggande. Där finner ni information i ämnet och intervjuer med företagsbloggar. Det ligger också ett 20 tal exempel på företagsbloggar!

Har du synpunkter eller erfarenheter att tillägga, skriv en kommentar. Gillar ni filmen, glöm inte rösta på Youtube, dvs trycka på de röda stjärnorna under filmen.

Transkribering av Video om Företagsbloggnade

5 Tips Inför Företags- bloggande

Hej, jag heter Christian och är en av drivkrafterna bakom bloggen,  Disruptive, som handlar om online- kommunikation och entreprenörskap online. Idag ska vi prata om företags- bloggande. Företagarna har såklart inte missat den här kommunikations- kanalen, jag tror att det finns runt 500 000 bloggare i Sverige och det är ju såklart att företag har fått upp ögonen för det här fenomenet också och vill vara med och leka, men… de har vissa problem. Företag är nämligen vana vid att skrika; man köper TV- reklam för tio miljoner och sedan så ylar man allt vad man kan och orkar, lite som den enkla devisen: ”vi skriker, du köper!”. Beter man sig så i bloggosfären så ……? [0:48] ur rätt fort. Det är ingen som är intresserad av att lyssna på företagens skrik. Exemplet är om du kommer in i ett rum med en massa människor och ställer dig och börjar skrika så kommer människor först bli förvånade, sedan kommer de tycka att det är lite humoristiskt och sedan vill de kasta ut dig. Det är så företagen beter sig. Så jag tänkte ge er några enkla tips för att det ska bli lite mindre skrik och lite mer dialog.

Skriv för en specifik person.

När du som företagare eller produktägare av en företags- …?  skriv för en specifik mottagare. Då uppnår du två saker:

Det blir faktiskt lättare att skriva om du tänker på en mottagare. Det kan vara en person eller en persona, dvs. ett antal karaktäristiska eller ett yrke och dylikt. Likaså, när du har skrivit den här bloggposten så letar du upp den personen. Antingen för att du vet hans eller hennes namn och skickar ett mail till honom eller henne. Eller så letar du upp en sådan person online, på Facebook, någon blogg eller något annat socialt forum och så kontaktar du dem och berättar; det här har jag skrivit och jag tror att du är intresserad av detta, skulle du vilja skriva en kommentar? Funkar jättebra.

Var social!

Hur är man social online? Jo, du engagerar dig i andras bloggar och skriver kommentarer. Skriv inte bara en kommentar utan se till så att det finns ett prat där. Många kommentarer, en diskussion. Två: Du länkar ut, du hänvisar till andra när de gör bra och intressanta saker. Och tre; du är aktiv i olika sociala forum. Ett socialt innehålls- forum är pusha.se. Att vara aktiv där kommer utan tvekan att göra att du hittar nya sök…? [2:47].

Var en resurs

Vissa bloggposter du skriver ska vara vad jag kallar resurs- bloggposter. En resurs- bloggpost kan vara en topplista, en definition, en manual…, den här videon är en resurs; den typen av bloggposter. Det är nämligen så att när du skriver den typen av bloggposter så ökar du sannolikheten dramatiskt, att du träffar bra i Google med den här bloggposten. Google är inte så intresserad av bloggposter där det bara är en massa prat, man vill ha resurser för det är det människor letar efter när de söker i Google. Google är nämligen en fråge- maskin; varje ord man trycker in i sökfältet innebär en fråga och det kan var din bloggpost som de letar efter.

Var genuin.

Var genuint intresserad av människor. Ha genuina åsikter, stå för det du gör. Var kontroversiell om det är det du är, det går inte att fejka äkthet, visst, kortsiktigt så går det men du kanske måste göra detta på lång sikt och att spela en roll funkar inte. En hel del människor kommer också att se igenom den här rollen. Var genuin.

Omvärldsbevaka

Anledningen till detta är att det finns många människor som faktiskt är intresserade av dig och det du har att säga men de har svårt att hitta dig. Fördelen med webben är att det mesta indexeras så att det går att hitta. När jag säger omvärldsbevaka då tycker jag att du ska ha Twitter- sökningar på ord relaterade till din affär. Du ska göra samma sak på Google bloggsök eller ? [4:36]. Du ska även göra det på Google nyhetssök. När det dyker upp bloggposter eller diskussioner som berör dig och ditt företag och det ämne du skriver om, då ska du ta dig dit och delta i den diskussionen. Du ska tillföra saker och ting till den diskussionen.

Om du använder de här fem råden och har lite tålamod så kommer det börja hända saker för dig och din blogg. Det vågar jag garantera. Hej!

 

 

 

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Sara Öhman says:

    Konkret och enkelt! Bra!

  2. Rudolf says:

    Tack Sara

  3. Bra video! Tydlig och relevant.
    Tack för att du tipsar om min presentation, som också finns inspelad som 2,5 h video (på länken till min bloggpost), för den som vill ha mer detaljerad information, precis som du skriver.

    Keep up the good work!

  4. martin121 says:

    Just dessa fem punkter tycker jag passar in bra på dig och ditt bloggande. Därför får du en bok av mig som julklapp Christian! http://ms–online.blogspot.com/2009/12/en-bok-till-en-bloggvan-arets-virala.html

  5. elwira kotowska says:

    Alla älskar listor, tack för dina konkreta tips, ha en trevlig vecka

  6. Bra tips Christian! Ett ytterligare tips som jag tror kan hjälpa företagsbloggarna är att våga sprida saker och dela med sig (länkkärlek exempelvis). Alldeles för många företagsbloggare där ute verkar inte ha insett att det faktiskt gagnar dem.

  7. Rudolf says:

    Att länka ut är en del av att vara social!

    Företagsbloggarna är lite som media, lite tröga vad det gällre länkar 😉

  8. Skum says:

    Bra och mycket nyttig video.
    Tack för att du lägger ner energi på det.

  9. Riktigt enkelt och bra. Skall försöka få ut till våra kunder – och framförallt – vi måste bli bättre själva! 🙂

  10. Det var ett mycket givande inlägg med bra filmer om det grundläggande när det gäller att driva en blogg.

  11. Andreas says:

    Bra video! Har du exempel på bra och dåliga?

  12. Rudolf says:

    Du hittar ngn typ av lista här:http://disruptive.nu/foretagsbloggar/

    Om man skall vara ärlig är nog de flesta sådär, men det måste såklart vägas mot företages syfte också med bloggen!

Trackbacks

  1. […] Fem tips inför ditt företagsbloggande […]

  2. […] – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0 – Learning Friday:Fem tips inför ditt företagsbloggande!13 December, 2009 – Muchas […]

  3. […] medier. När man lyssnar på Christian så känns allt så enkelt. Bara kolla hans senaste video om 5 tips för lyckat företagsbloggande. Enkelt och direkt. Tycker ni […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+