Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Varför skall jag blogga?

…var en fråga som dök upp i min Gmail för en vecka sedan. Frågan ställdes av en entreprenörsvän som visste att jag var insöad på ämnet. Jag tänkte dela mitt svar med er

Jag kan inte berätta varför du skall blogga, den motivationen och anledningen måste du finna inom dig. Men jag kan berätta för dig varför jag tror bloggande är viktigt.

Jag tror det är väldigt mänskligt att dela, dela tankar, dela upplevelser, dela känslor. Det är grundbulten i att vara människa. Det som gör att vi känner ett sammanhang och tillhörighet med andra människor i vårt samhälle och på vår jord. Att dela överbrygger många klyftor mellan människor.

Häromdagen var jag på armemuseum, de har en utställning om FN-svenskar. Jag har gjort FN-tjänst när jag var väldigt ung. Utställningen var ganska torftig, sett med mina ögon. Den berättade väldigt få historier. Det var en del artefakter från olika FN-bataljoner men väldigt få historier.

Hade historierna funnits där, att delas med de som inte varit i främmande land, då hade det nog varit en gripande utställning som kunde berört många svenskar. Hade du varit där med mig kunde jag berättat om symbolerna, om språket vi använde och kulturen som går ända tillbaks till 1956 då de första svenska FN-soldaterna kom till Sinai. Allt detta som jag under 7 månader av mitt liv var delaktig i.

Svenskar har haft en bataljon i Kosovo. Vid ett tillfälle skulle några hundra kosovoalbaner ha ihjäl några tiotals serber. Serberna har aldrig någonsin varit snälla mot albanerna så det fanns århundraden av hat som ville fram. Den svenska FN-bataljonen  tillsammans med några norrmän stoppade den slakten. Ca 35 svenskar och norrmän skadades i de våldsamma upploppen. Det är sådana historier som borde berättas, delas. För även om det är få svenskar som varit utomlands och gjort FN-tjänst, så har ju alla möjliggjort det.

I media idag berättas sällan de historier som du och jag vill höra och lyssna på. Du kan dela dina historier genom bloggen och du kan berätta de historier som är viktiga för dig. När du berättar och delar historier blir avståndet mellan människor mindre och fler och fler människor förstår. Det är genom historieberättande och delande som vi bygger relationer och samhällen.

Idag fick denna blogposten som jag gått och funderat på i två tre veckor, större aktualitet. Två av mina kamrater kommer inte komma hem. Jag hoppas ni alla finner tid att gå till Armemuseums utställning, försök ta med någon som varit ute och kan berätta historierna, dela de tankar han eller hon hade och berätta om symbolerna, ritualerna och varför han eller hon tror att hans eller hennes handlingar hade betydelse. För det är det som är bloggande och varför det är så viktigt för vårt samhälle.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Robert Rundberget says:

    Instämmer helt med den här artikelns budskap. Goda berättelser krymper avståndet mellan människor och skapar förståelse människor emellan. Om du berättar “din story” så ger du omvärlden något att relatera till. Du delar med dig av dina intressen och dina hjärtefrågor. Och genom att göra det så kommer människor med liknande intressen, hur starkt nischade de än är, att hitta dig.
    Som de flesta som läser Disruptive vet, så driver en blogg också mycket trafik till en corporate website, vilket gör att fler kan upptäcka vad ditt företag sysslar med. Och det är väl inte fel.

    Jag läste förresten någonstans att det går en “magisk gräns” vid 50 blogginlägg. När du publicerat 50 inlägg i din blogg så blir den plötsligt betydligt högre rankad i Google. Är det någon som vet om detta stämmer?

  2. Rudolf says:

    Robert:

    Det är nog en SEO skröna. Innehåll har betydelse men det är länkarna som gör det. För att citera min kompis Simon: “Content is king, links are Gud”

  3. Blogga för att du vill dela med dig av något. Det kan vara din livshistoria, delar ur ditt privat- eller yrkesliv. Blogga om det som ligger dig närmast om hjärtat och det blir bra på slutet (när du har 400 inlägg och inte ids fylla på mer).

    Bloggar du i egenskap av företagare är ämnet ganska naturligt även om det alltid kan vara trevligt med personliga vinklingar av saker och ting. Sen kan du blogga för att profilera dig inom ett visst område.

    Själv bloggar jag en hel del om WordPress av den anledningen att jag säljer tjänster inom det området. Jag delar med mig av en del men inte allt. Hur skulle det se ut om alla gav bort kunskap och kompetens utan att ta betalt för det? 🙂

  4. Rudolf says:

    Björn:

    Funkar det, får du kunder av ditt bloggande?

  5. Jag skulle tippa på att 20-50% av uppdragen kommer via bloggen. Antingen att de läser ett inlägg o kommenterar något som sen blir ett uppdrag. Sen att bloggen rankar bra på relevanta saker gör att samtalen som inleds med “jag sökte på google efter..” ökat det här året. Men jag vill framhålla tidigare relationer som det viktigaste när det kommer till att få betalande kunder. Fast om man är nystartad och inte har så många relationer rekommenderar jag bloggande till att börja med. Även om det inte direkt ger kunder så är det ju bra att bygga upp ett nätverk.

  6. Rudolf says:

    Intressant, även om du beskriver det i relativa tal så kan det ju vara en hel del?

    Du får gärna berätta mer, så hittar jag kanske en story kring det!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+