Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Svenska MoSync ryktas få in 50 MSEK i riskkapital!

MoSync (tidigare Mobile Sorcery) är ett litet svenskt bolag med en stor vision. De försöker lösa den så kallade fragmenteringsproblematiken inom mobilvärlden genom att erbjuda verktyget MoSync till mobilutvecklare så deras applikationer fungerar på alla olika typer av mobila plattformar. MoSync brukar själva spetsa till det genom att säga att dom inte utvecklar ett cross-platform-verktyg utan ett omni-platform-verktyg.

Bolaget startades redan 2004 då även undertecknad fick förmånen att vara med från början även om jag inte var en av grundarna. STING var först med att inse Mobile Sorcerys potential och under den första tiden inkuberades man i deras lokaler vid KTH. De erfarna och drivna entreprenörerna bakom Mobile Sorcery finansierade i sann bootstrap-anda utvecklingen av verktyget genom att parallellt konsulta i olika mobilutvecklingsprojekt varav kanske det mest sofistikerade var Teduko ett mobilt navigationssystem för blinda.

Under förra året fick man sen in MySQL-grundarna David Axmark och Michael Widenius som nya delägare vilka investerade 5 MSEK. Som styrelseordförande fick man också John Wattin som bla var tidigare ordförande i MySQL och tillika en av grundarna av Enator.

Sen dess har man kunnat fokusera stenhårt på produktutvecklingen samt också lägga grunden för sin open-source strategi. Dessutom har man formulerat en riktigt intressant distributionsstrategi för alla de mobila appar som kommer att komma från utvecklarcommunityt.

Det hårda arbetet har gett resultat och precis i dagarna presenterade Gartner en rapport där MoSync listades som en “Cool Vendor”. Det är därför inte överraskande att ihärdiga rykten nu gör gällande att MoSync är på väg att stänga en finansieringsrunda om 50 MSEK.

Jag brukar aldrig blogga om rykten men i detta fall gör jag ett rejält undantag eftersom jag dels anser att ryktena är välgrundade samt att mitt entreprenörshjärta klappar för detta lilla svenska bolag som tagit sig an ett så gigantiskt och angeläget problem.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Cool nyhet får man säga. Skulle en runda i 50-miljoners-klassen genomföras lär det gunga i marken i entreprenörskapssverige. Antar att din insyn i bolaget är fortsatt god efter din tid där.

    Vem kan tänkas hosta upp sådan summor? Enda svenska VC-bolaget i den storleksordningen är väl Northzone, månne ihop med någon internationell spelare? Jag följer utvecklingen med spänning!!

  2. johan rhodin says:

    MoSync och liknande är en fin tanke som jag tyvärr inte tror på. Antingen kan man som jag tro på Jesse Schells som säger att tekniken ständigt divergerar medan vi tror att allt kommer konvergera eller på någon form av konvergens. Och om konvergensfallet skulle inträffa tror jag att allt kommer att utspela sig i mobilens webbläsare.

  3. lelle lindquist says:

    Det finns för många spelare på plan, som vardera investerat 100tals miljoner dollar i just sin lösning (ex. förra veckan HPs köp av Palm för $1.2b), för att vi ska få en konvergens inom mobilt som påminner om PC utvecklingen. Den de facto konsensus som råder kring vilka funktioner som en mobiltelefons webbläsare ska erbjuda konsumenten, lämnar mycket att önska för alla inblandade med ihållande trend. Mobila webben kommer tvivelsutan att finnas om än fortsatt heterogent, men kommer leva parallellt med mobila applikationer under många år framöver. I slutändan handlar det om att ta fram innehåll som många vill ha, men lika mycket få prylarna till telefonen. Den som löser utvecklingsfrågorna vilket mosync mycket väl kan göra får en guldstjärna i kanten — men den som på fullt allvar tar sig an distributionen och lyckas sluta värdekedjan — blir kung.

  4. johan rhodin says:

    Här är förresten länken till Jesse Schells utmärkta presentation:
    http://fury.com/2010/02/jesse-shells-mindblowing-talk-on-the-future-of-games-dice-2010/

Trackbacks

  1. […] några veckor sedan skrev Peter om Mosync och deras kommande finansiering. Nu brukar inte vi skriva om rykten och nyheter men eftersom vi känner grabbarna Mosync, vill vi […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+