Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Effort Shock! – Hur vi alltid missbedömer den ansträngning som krävs för att nå våra mål

karate-kid.jpg

Jag läste för ett tag sedan ett inlägg på den amerikanska humorsajten Cracked.com av skrivet av deras chefredaktör David Wong. Inlägget hade titeln “How Karate-Kid Ruined the Modern World” och även om det var ägnat att underhålla så var innehållet, trots den något lättsamma titeln, värt att resonera kring här på Disruptive tycker jag.

I korthet var Davids tes att vi misslyckas med de flesta av våra mål, exempelvis bantning,  därför att vi tror att det är enklare att genomföra än vad det egentligen är. Vi svälter och tränar i flera veckor och hoppas på snabba resultat samtidigt som vågen knappt ger ett utslag. En kort period av frossande och allt arbete är förstört. Med glimten i ögat skyller han detta på filmer som Karate-Kid där en filmsekvens på några minuter visar hur huvudpersonen tar sig till toppen genom förvisso intensiv träning men som ändå inte verkar orimlig. Det är bara det att när man sätter igång med att träna så är arbetsinsatsen inte bara större än vad man trodde, den är otroligt mycket större!

Huruvida filmer som dessa är orsaken eller ej är inte viktigt. Det viktiga är hans slutsats att vi oftast är oförmögna att bedöma hur stor arbetsinsats det krävs för att uppnå ett visst mål. Malcolm Gladwell presenterade i sin bok Outliers en tes om att för att bli riktigt bra på något så krävs det att man investerar 10.000 timmar i det. Denna 10.000-timmars regel stämmer nog rätt bra och till förstone kanske den till och med stimulerar till förkovran i något man vill bli bra i. Åtminstone tills man börjar fundera på hur mycket 10.000 timmar egentligen är och man till slut inser att 10.000 timmar motsvarar 5 år av heltidsarbete :-).

David har döpt denna tendens till missbedömning för Effort Shock och jag tror att vi alla nån gång drabbats av detta! Faktum är att jag tror att entreprenörer i synnerhet  är mästare på att missbedöma ansträngningar, och vad mera är, jag tror t.o.m att det är bra att dom gör dessa missbedömningar! Anledningen är att om man visste hur jobbigt det är att genomföra något så skulle man väldigt sällan ens sätta igång med det.

När jag själv för länge sedan startade Funplanet så hade jag ingen aning om vilket enormt arbete som jag skulle lägga ned under 7 år, hur många katastrofer som skulle hanteras och vilka motgångar som skulle övervinnas. Denna aningslöshet gjorde att jag vågade satsa. Hade jag från början vetat om allt som skulle inträffa på vägen så tror jag ärligt talat aldrig att jag orkat starta 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Till förstone..? Tänk att jag aldrig har hört det uttrycket….Men jag håller absolut med – om jag visste i förväg hur stor ansträngning som kommer att krävas hade jag i flera fall backat och inte gett mig in i utmaningen. Absolut fungerar i alla fall jag på det sättet, och troligtvis många med mig. Vidare leder detta tankar till att man kanske ska satsa på områden man inte har någon erfarenhet av – då vågar man mer på ett “dum-nybörjarsätt” som kan liknas vid de våghalsade jobbsökningar i alla fall jag gjorde innan jag insåg mina begränsningar. Som ledde till andra vägar och anställningar som aldrig hade blivit verkliga om jag hade varit vuxet medveten när jag gav mig in i processen. Detta kan jag sakna i och med erfarenhet, samtidigt som tid och kunskap har gjort att jag mer kan precisera mina val i dagens läge. För egentligen vill jag ju rikta mig mot områden där jag har större kunskap och kompetens. Men där saknar jag förmågan att vara våghalsig och fritt tänkande. På grund av att jag vet för mycket runt-omkring-tjafs. Ett dilemma. Som säkert går att hantera på något sätt om man bestämmer sig för att ta fram något effektivt.

    Summering: jag vill inte veta. Jag vill jobba utmed vägen och tvingas plocka fram styrka och smart tänkande utan att ha varit medveten om vissa saker från början. Då blir det oftast effektivt och träffande. Intressant inlägg. Tack.

  2. Lisa says:

    Att lyckas med någonting handlar väldigt ofta om att få in en ny vana. Vanor som handlar om att äta rätt och att röra på sig är helt nödvändiga för den som vill komma i fysisk form. Min morgonvana att tömma inkorgen helt samt planera dagen på en postitlapp innan jag börjar jobba har gett helt fantastiska resultat i mitt företag och dessutom minskat min stress.

    Jag tror vi ofta glömmer just detta: för att lyckas behöver vi först lära oss att träna in en ny vana – eller att träna bort en vana vi vill bli av med. Det handlar inte om stenhårt jobb från starten a la Kirate Kid (bra liknelse!) utan om ett långsamt och metodiskt in-nötande av bra vanor. Då behöver vi dels komma på vilka vanor vi behöver och dels bli bra på själva hantverket att ändra våra vanor.

Trackbacks

  1. […] Av joetzen Läste ett intressant inlägg på disruptive.nu och det ledde till följande […]

  2. […] Hur går det med planeringen, eller missbedömde du anträgningen som krävs? […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+