Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nyttan av Hashtaggen #Entreprenörskap

En av mina absoluta favoritfunktioner på Twitter är Hashtaggen #entreprenörskap. Det är troligen inte en hashtagg som är speciellt använd på Twitter men för mig är det inte så viktigt. Det kommer superrelevanta Tweets och länkar där varje dag. Ibland är det bara 2-3 tweets, ibland är det upp mot 30-40 Tweets. Jag använder den nästan som en rss läsare, läser det som kommer där och det jag gillar Retweetar jag. Varje dag hittar jag något som jag vill retweeta och jag har en ständigt pågående sökning på hashtaggen i mitt Tweetdeck.  Jag vill med detta inlägget förklara nyttan av hashtaggen Entreprenörskap, visa vad man kan göra med den och förhoppningsvis få fler att använda den.

Nyttan av Hashtaggen #Entreprenörskap

Jag upplever att det finns en speciell kultur i detta lilla samhälle som följer #Entreprenörskap. För jag är övertygad om att #Entreprenörskap är ett litet samhälle i det stora samhället Twitter. Det finns 10-15 personer som regelbundet postar länkar, påståenden, frågor, citat eller bara en fundering. Lika många Retweetar dessa entreprenörsbudskap ganska ofta. Den gemensamma nämnaren är ett engagemang för detta begrepp och filosofi som vi kallar Entreprenörskap. Jag känner egentligen ganska få av dessa men det har ingen betydelse. Vi har något tillsammans. Vi pratar om något som är viktig för oss och vi delar. Vi delar hela tiden, varje dag och detta är grundbulten i ett samhälle. Dela, dela, dela. Vi känner inte varandra men vi har en relation och något som binder oss tillsammans.

Jag har full förståelse för att detta med Twitter kan vara förvirrande, stort, rörigt och kanske inte alls så upphetsande vid en första anblick men för de som vill börja följa Hashtaggen #entreprenörskap finns det några personliga vinster att göra.

  1. Kulturen av delande är stark. Även om du själv inte har några följeslagare kan du nå många människor genom att de som följer #Entreprenörskap. Själv har jag 1100 personer som följer mig och flera av de som följer hashtaggen har +500 följeslagare. Det finns säkert en viss överlappning men tillsammans når vi tusentals människor. Nyttan för dig är uppenbar när vi börjar retweeta.
  2. Du möter dina fränder. Det kvittar var du sitter på jorden. #Entreprenörskap finns överallt på jorden, när du vill. Du når garanterat 10-15 människor som har en passion som liknar din. #Entreprenörskap är en extra dimension i ditt liv.
  3. Relevans! Du behöver inte själv räkna ut vad som är viktigt i ämnet. Tillsammans mejslar vi ut vad som pågår idag och vad som är viktigt att läsa. Tveka därför inte att vara egoistisk och tweeta din egen agenda och tankar(men spamma inte). När det gäller ämnet Entreprenörskap kan du fimpa gammelmedia helt och bara följa hashtaggen.

100 lyckliga användare eller för oss som har en altruistisk ådra

En anledning till att Peter och jag startade disruptive var att vi tyckte inte diskussionen och speglingen i vårt samhälle av Entreprenörskap stämde överens med vår uppfattning om Entreprenörskap. Man pratade alltid om pengar, avdrag, skatteregler eller att entreprenören skall fixa jobben och alla problemen. Men för Peter och mig var det inte så. Vi ansåg inte oss ha något ansvar för att fixa jobben till andra. För oss var det mer en frihetsrörelse, en resa i livet där entreprenörskapet var en upplevelse. En inställning och kanske i vissa fall ett möjlighetsmissbruk. Genom disruptive har jag förstått att vi är fler som känner så och jag inbillar mig att min(vår?) inställning till entreprenörskap är närmare sanningen än den offentliga diskussionen.

Jag tror att när vi pratar om Entreprenörskap utifrån detta perspektivet finns det något för oss alla att vinna. När fler förstår hur vi tänker kommer detta påverka inställningen till Entreprenörskap. Detta gäller på individnivå och på samhällsnivå. Det är inte säkert att vi skapar mer ekonomisk välfärd men det tror jag inte är syftet med Entreprenörskap. Däremot tror jag det skapar mer LYCKA och mer lycka måste vara det yttersta målet med vårt samhällsbygge.

Jag vet inte hur många som följer hashtaggen #Entreprenörskap idag. Kanske är det 10-15 personer som regelbundet engagerar sig och kanske lika många som gästspelare. Efter att ha varit aktiv i sociala medier i flera år inser jag att kraften av tillsammans är stor. Ensam kanske är stark men det är svårt att göra en skillnad. Tillsammans kan vi ändra på saker och ting bara genom att prata om hur vi upplever entreprenörskap och dela, dela, dela. En tweet gör ingen skillnad men tillsammans kan vi skapa tiotusentals tweets och ringar på vattnet. Peter har berättat historien om 100 lyckliga användare. När du har 100 personer som är nöjda med din tjänst och använder den. Då börjar det hända saker för dig och ditt företag(tanke) med automatik. Detsamma gäller för hashtaggen #Entreprenörskap. När vi är 100 personer som följer den och delar våra tanke, känslor, tips, engagemang eller vad som är viktigt för oss. Då kommer saker och ting börja hända av sig själv. Vi börjar rita om kartan!

Så känner du som jag inför #entreprenörskap, lägg fem minuter av ditt liv, nu och berätta en annan människa varför du tror de skulle ha nytta av att engagera sig i #entreprenörskap. Det kommer ta tid innan vi är 100 för entreprenörskap är ett litet ämne i vårt samhälle men tillsammans kan vi göra det. Att rita om kartan är en tillsammansaktivitet.

För er som vill lyssna och prata med mig på Twitter finner ni mig här och glöm inte kolla in #Entreprenörskap och se om det är något för er.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Trackbacks

  1. […] intresserade av företagande och entreprenörskap: Följ hashtaggen #entreprenorskap på Twitter. Här kan du läsa varför. Dela med […]

  2. […] För det känns som vi kan göra detta till en vana. Varje dag pratas det flitigt i hashtaggen #entreprenörskap (jag tror vi hade +100 tweets en dag denna veckan) och nu kan vi fortsätta prata lite djupare än […]

  3. […] av arbete och risk. En sak sticker dock ut när jag tänker tillbaka på 2010, det är Twitter och #entreprenörskap. Därför bestämde för att försöka ta fram en julklapp som jag kunde dela med alla som precis […]

  4. […] på Twitterprofilen Jag valde att skapa ett klistermärke för de som är engagerade i hashtaggen #Entreprenörskap så alla enkelt kan känna igen varandra men också sprida budskapet om hur viktigt […]

  5. […] lite och kollar på nätet, kan du hitta andra sammanhang. Ett sådant exempel är hashtaggen #Entreprenörskap, där jag bara gjorde enkla klistermärken som användarna började […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+