Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Learning Friday: Hur Bloggen Kan fungera som ett Bra SEO-Verktyg

Det är dags att återuppta traditionen av Learning Friday, där jag försöker dela med mig av mina insikter och kunskaper till er läsare. SÅ ni kan återanvända kunskapen eller förbättra den! Idag handlar det om hur viktigt Bloggen är som verktyg för din seo. Kan också glädja er att ny videoutrustning är beställt!

I denna video diskuterar jag fem anledningar till varför Bloggen är ett sådan kickass verktyg för att träffa bättre i Google och få trafik från Google

  1. Innehåll driver länkar. Människor vill länka till bra innehåll och en blogg för det enkelt att publicera innehåll
  2. Bloggande är en form av lågintensiv dialog och dialog på nätet är länkar. Fler länkar till dig och Google kommer intressera sig mer för din websida
  3. Longtaileffekt! Innehåll är en förutsättning för att du skall kunna få trafik på nischad begrepp, som är relaterade till din affärsverksamhet, från Google
  4. Genom Bloggen kan du vara något mer personlig. Det är nämligen lättare få länkar om du framstår som mer personlig än om du framstår som 100% corporate
  5. WordPress är enkelt och Gratis

Vill du kolla in fler videos jag skapat för att dela med mig av mina insikter hittar du dessa här. Jag skulle speciellt rekommendera dessa filmer om Bloggande intresserar dig.

Fem tips för ett lyckat företagsbloggande

Varför Sociala Medier är en så stor händelse för mänskligheten

Transkribering av Videon om Bloggande som verktyg för att ranka i Google

Hej och välkomna till dagens ? Friday. Idag ska vi prata om bloggen som verktyg för sökmotoroptimering. Jag tycker att bloggen är ett riktigt bra verktyg för sökmotor aktiviteter. Och anledningen till det är att med hjälp av en blogg kan du väldigt enkelt publicera innehåll, skapa innehåll, publicera innehåll. Och innehåll är grundbulten för att få länkar. Desto bättre, relevantare, intressantare innehåll du har, desto lättare kommer du också att kunna få länkar.
Bloggande är dialog. Det kan tyckas märkligt om man inte själv är bloggare, en stor del av bloggosfären är social och man pratar om ämnen och oftast så varar detta pratet i flera veckor. Ett tydligt exempel på det är ju Pirat Partiets pratande om upphovsrätt och trygghet på nätet. Det har pågått i flera år. All den här dialogen genererar stora mängder länkar och är du med i den här dialogen, bloggandet, så kommer du att få del av de här länkarna.
När du publicerar innehåll så möjliggör du också att din webbsida, ditt företag träffar av vad man kallar ”Long tailor”. Det kan vara väldigt nischade ord som människor söker på i Google; exemplet för Disruptive är att jag träffar för ”entreprenörskap” som är ett ganska stort ord. Men jag träffar också på ”internet entreprenörskap” som inte alls är ett stort ord. På så sätt kan jag exponera mig mot människor med ungefär samma intresse men med lite olika sökningar.
En blogg möjliggör också att du kan vara en gnutta mer personlig. Om du har ett företag och dess hemsida så är du oftast inte så personlig, men i bloggen kan du vara lite mer personlig; det kan finnas ett foto på dig som bloggare, ett foto på VD:n eller entreprenören; du kan ge mer uttryck för dina åsikter. Är du mer personlig så är det lättare att få länkar. Jag brukar säga att en länk är ungefär en tredjedel innehåll och två tredjedelar personen bakom. Det är minst lika viktigt vem som skriver som vad man skriver.
En blogg idag, det är oftast ganska enkelt, de flesta människor kan lära sig blogga på en timme. Det är dessutom gratis, WordPress kostar ingenting och det är ett riktigt bra publiceringsverktyg.
** ” Därför tycker jag att ni ska installera en blogg på ert företags hemsida och sätta igång att blogga. Bry er inte om att det inte är så bra i början, bloggande är en färdighet som allt annat och man måste utöva det i praktiken för att lyckas.
Lycka till!

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Andreas says:

    Bra video as usual!

  2. Rudolf says:

    Tack Andreas!

  3. Niklas says:

    Bra genomgång Christian!

  4. websimon says:

    Tackar för en bra video, funderar på det här att vara personlig på en företagsblogg. Är det inte en balansgång där att på ett företag vara alltför personlig? Jag menar kunderna är väl knappast intresserade av hur man mår glad som ledsen… Antar att din poäng är att vara “professionellt personlig”, om det finns en sådan sak 😉

  5. Håller med föregående talare!

  6. …Att det var en bra video alltså… (det smet in en kommentar mellan)

  7. Christian says:

    Websimon:

    Jo, företag har svårt att vara personliga men jag tycker inte heller att de behöva vara tramsigt personliga om du förstår vad jag menar. De kan ju tex spegla syftet med sin existens. Diskutera utifrn kundens perspektiv och nämna namn osv.

    Det behöver liksom inte vara en corporate pressrelease hela tiden men ingen orgie i PMS bloggande heller 😉

  8. Christian says:

    Niklas, Websimon och Stefan!

    Tack!

  9. Olof says:

    Har nu sett hela filmen och det var mycket intressant. Jag själv använder bloggen till det som sägs i filmen och det är mycket lättare att skriva om man kör personligt samtidigt som man kan driva lite länkar till projekt! Givetvis är det jätteroligt när man får kommentarer och det startas en liten ny diskussion kring inlägget. Det är där jag får min motivation att skriva vidare.

  10. Nicklas Larenoltz says:

    Klockrent, och helt rätt.

    Jag har jobbat efter principen att höja värdet på företags sajter med hjälp av blogg. Och det fungerar. Det svåra är dock att rikta effekten på rätt sätt när man kommer till mer konkurrensutsatta fraser. Det är kreativiteten som sätter gränser.

    Jag ska iaf. länka hit i en analys jag har gjort.

  11. J.Backlund says:

    Mycket intressant! Jag funderar på om du har några tips på vad man verkligen ska undvika som företagsbloggare.

  12. Rudolf says:

    Olof:
    Har du exempel på ett sådant inlägg?

  13. Rudolf says:

    J. Backlund

    Ironi, det är väldigt svårt att förmedla online i text. Då brukar människor ta illa upp.

  14. Daniel Norin says:

    Tja!

    Kan bara hur vi jobbar på ett av sidoprojektet som verkligen skjutit i höjden. Vi köper svensk content från Japan för ca 15 dollar för ca 1100 ord (vilket gör att de särskiljer sig ordentligt mot den content om foto som finns på nätet och vi får en mycket bättre longtaileffekt). Givetvis är volymen och artikelstrukturen viktig för seo’n men också kvaliten för besökaren för att kunna få den organiska inlänkningen.

    Artikeln skrivs om och korras så att den blir av så hög kvalité som möjligt och får ett bra mervärd vilket är en grundbult i allt vi gör. Med mervärde kommer motprestation. Vi har suddat ut begreppet blogg eftersom det känns för personligt och vi är ett gäng fotografer som är just ett “gäng” där våra gemensamma värderingar speglar artiklarna och inte den enskilde individen. Givetvis ser man personer i instruktionsvideos ;). Designen för siten är fräsch modern med ett Joomla i grunden som vi har fått knackat om lite för att anpassa till seo’n och automatisera en del funktionalitet för seo’n men det funkar riktigt bra. En av de värsta joomla installationerna ur ett seo perspektiv är ssu’s sida 😉

    Vi pushar alltid ut artiklarna efter den är publicerad på olika sätt och olika ställen. Sedan är det en reaktionsfas och uppföljning för att sedan optimera upp flödet ytterligare. Den ständiga loopen…

    Länkbeten är också en viktig strategi 😉 Kreativitet och se på vilka resurser man har.

    Vi vill sälja fototjänster och vara synliga på de sidorna. Vi vet att genom att skapa mervärden i artikelform med hög kvalité och med blandande medier så får vi en viral effekt.

    Vi kör även en gratis bildbank genom flickr för bloggare, ja för alla det enda är en tillbakalänk som vi kräver. Det har funkat bra och även funkat att dra in kunder via 😉

    Kommer även släppa en communityplattform om ca 1 månad där det enda som vi kräver för att bli medlem och få tillgång till utbildningar och verktyg är en inlänk annars kostar det pengar.

    En artikel tar tid så är det bara! Vi lägger ca 2 timmar på varje artikel efter att Japan skickat den på nyckelordsanalys, korrektur av texten och efterprocessen med utpushning och uppföljning.

    Det som är intressant med projektet är att se hur man kan skapa värden på siten för att få upp de sidorna som vi faktiskt tjänar pengar på i serpen. Det funkar över förväntningarna eftersom vi har fått besökarna att indirekt hjälpa oss.

    En webbplats är en komplex apparat och det gäller att se över varje liten del för att optimera för att sedan öka konverteringarna.

    Nice video!

    En av motprestationen här är ännu mer content på er sida genom kommentarerna vilket folk ofta glömmer.

Trackbacks

  1. […] Rudolf på Disruptive har gjort en utmärkt video om företagsbloggen som plattform för länkbygge och bättre sökresultat. Det här är 3 välinvesterade minuter om […]

  2. […] Learning Friday: Hur Bloggen Kan fungera som ett Bra SEO-Verktyg – Om du står mellan att skapa en blogg eller en vanlig hemsida till ditt företag så får du lite tips på vad du ska välja. […]

  3. […] Genom att Christian Rudolf är en aktiv bloggare, som skriver läsvärda inlägg om bland annat sökmotoroptimering och entreprenörskap, skapar han mycket relevant innehåll som kan fånga upp många relaterade och nischade fraser. Dessutom vill många länka till hans inlägg för att de tyckte hans inlägg var bra, och för att Christian är en trevlig prick som har förtjänat en länk. Så Christian, här har du svaret på din fråga! Läs Christian Rudolfs blogginlägg och titta på hans video om Hur Bloggen Kan fungera som ett Bra SEO-Verktyg. […]

  4. […] mig är bloggen en fundamental part av alla SEO-aktiviter. Det är min åsikt och eftersom det inte finns någon officiell SEO-högskola utan bara ett gäng […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+