Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Fem Böcker som Nya Entreprenörer Bör Läsa!

Antalet böcker som är skrivna om företagande, sälj, affärsutveckling, marknadsföring osv för företagare och Entreprenörer kan troligen räknas i tusentals. Vilka skall man läsa och vad är nyttan av att läsa dem? I denna artiklen skall du få fem boktips som bygger på de insikter jag gjort i företagande och vad jag tycker är viktigast inom företagande, nämligen:

  • Sälj, sälj, sälj. Det finns bara en aktivitet i företaget som är viktigare än sälj och det är fakturering. Alla andra aktiviteter är underordnade dessa två aktiviteter.
  • Fail cheap, fail fast. När du utvecklar produkter/koncept/tjänster är det viktigt att misslyckas fort i din process mot Minimum Viable Product
  • När känslor och intellekt springer i takt med varandra orkar vi jobba länge om nätterna och fatta beslut som tar flera år att exekvera på. Känslor är vår viktigaste muskel. Därför behöver vi inspiration. Vi vill förstå med känslorna vad som är möjligt och att vi kan göra det, trots att vi bara har två tomma händer.

Det är med dessa tre perspektiv ni skall se mina tips om entreprenörsböcker.

Seth Godin, The Bootstrappers Bible. Jag betraktar nog honom som en av de största inspiratörerna i den digitala samhällsutvecklingen idag. Seth predikar att det är entreprenörerna som leder utvecklingen genom att engagera massorna, flocken. Tillsammans med entreprenören ändrar flocken på vår verklighet. Detta är kärnan i Seths tankar. En av Seths första böcker heter The bootstrappers Bible. Den är från 2004 men funkar fortfarande idag. Den handlar om hur man verkligen bygger företag trots en stor resursbrist. Det finns såklart massor av läxor att lära när man läser den. Det är dock inte det viktigaste. Boken pratar med dina känslor. Få människor kan läsa denna boken utan att få en akut lust att bara ta ett steg framåt och sätta igång. Att det är möjligt trots att uppförsbacken ter sig väldigt brant. Klickar ni på länken ovan ger Seth bort boken. Den är fri att laddas ned och läsas! Skall ni välja att läsa en av dessa böcker är det denna. Den pratar med ert innersta.

Peter F Drucker, “Innovation and Entrepreneurship”. För att förstå begreppet Entreprenörskap som samhällsfenomen och som ekonomisk motor måste man läsa Drucker. Han är en av vår tids viktigaste akademiker, forskare och filosof kring människors beteenden. Bla var det han om kom med de första teorierna om kunskapssamhället och livslångt lärande. Jag vet, detta låter akademiskt men när du läser denna boken kan du mycket lättare sätta dina handlingar i ett större perspektiv. Du kommer inse att det du gör är mer tidlöst och att människor gjort det du gjort länge, det är bara vår värld som förändrats, inte entreprenören. De som verkligen skulle behöva läsa denna boken är Politiker. De pratar om Entreprenören som jobbfixare hela tiden men sedan fattar de helt andra beslut, som går rakt emot entreprenöriellt beteende. De behöver bara läsa boken och sedan agera efter de insikter som står här. Boken är skriven 1985 men jag tror faktiskt den är helt tidlös. När vi läser den på vår ålders höst, kommer allt det som står där, fortfarande gälla.

Neil Reckham, “Personlig Försäljning” och “Kundstrategier”. De flesta säljböcker är skrivna av stjärnsäljare. Oftast snubbar med stora egon som skall berätta för andra hur man gör. Det har aldrig funkat för mig att läsa dessa böcker och försöka sälja på deras sätt. Neil Reckhams böcker är inte sådana. Han har en mer akademisk systematisk ansats till säljprocessen och hur man utvecklar kundrelationer. Läs dem men framförallt praktisera de processer kring sälj och kundutveckling som han beskriver.

The Entrepreneurs Guide to Customer Development skriven av Brant Cooper och Patrick Vlaskovits. Denna boken hittade jag av en slump när jag började läsa in mig på begreppet “Lean Startups. Det är en e-book som kostar 25 dollar och är värd mångdubbelt. Brant och Patrick beskriver processer som gör det går fortare för startups att nå marknaden. Boken hjälper dig verkligen med “Fail cheap, fail fast” . Jag skulle vilja säga att denna är ett måste för alla som jobbar med internetstartups idag. Även de som kommit en bit på vägen, då processerna kan effektiviseras mycket. Jag använder faktikst delar av detta tänket när jag utvecklar länkprocesser så man kan översätta dessa processer till all typ av produkt och företagsutveckling tror jag.

Rabatter på Entreprenörsböcker

Jag tog mig tiden att kontakta författare och e-bokhandlare för att ordna fram rabatter till er. Bara för att försäkra mig om att ni köper dem och läser dem 😉

Adlibris har den stora vänligheten att ge er Entreprenörer en rabatt på Neil Reckhams böcker och på Peter Druckners bok. Rabatten varierar från några procent upp till 10%. För att kunna nyttja rabatten måste ni använda denna Adlibris sidan när ni köper

Patrik och Brant ger dig som läser disruptive en 20% rabatt när ni köper deras e-book. Köp boken här och ange koden “disruptive” så är den 20% rabatten er.

Vilka Entreprenörsböcker gillar ni?

Jag har ännu inte läst alla entreprenörsböcker och ämnet som intresserar mig är nog inspiration. Böcker som talar till mina känslor. Så jag tar tacksamt emot tips på sådana. Skriv ett tips och berätta varför just denna skall läsas!

Andra Entreprenörsböcker som Disruptive gillar:

Getting Real-The Smarter, Easier Way to Build Webapplications

Call to Action

Böcker För att Bli InternetEntreprenör

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Nolingo says:

    Ska du bara läsa en bok läs Crush It!: Why Now Is the Time to Cash in on Your Passion av Gary Vaynerchuk.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0061914177

  2. Sara Öhman says:

    Rabatter gillar vi! Bra fix Christian. Jag tror att jag bara läst “kundstrategier”, hade Druckner-böcker på lån hemma när jag plugga men fick aldrig tid att läsa dem. Dumt!

  3. Rudolf says:

    nejnejnej……….

    Gary skall man inte läsa, man skall se honom 😉

  4. Jonas says:

    Bra lista och fint gjort att styra rabatt! Har läst Rackhams bok och kan definitivt hålla med, den är helt klart läsvärd.

    Jag läser ju entreprenörskap på högskola och har fått stor behållning av bl.a.

    Kuratko, Hodges – Entrepreneurship – theory, process, practise (allmänt om entreprenörskap)
    Mullins – The new Business Road Test (utvärdera affärsidéer)
    Klofsten – Affärsplattformen (bra checklista för nystarter)
    Shane – Finding Fertil Ground (utvärdera affärsidéer)
    Laudon, Traver – E-commerce 2010 (om e-handel)
    Kotler, Keller – Marketing Management (grunderna i mrkf)

    Kan även reka Försäljningsteknik och Förhandlingsteknik, två böcker från Björn Lundén Information som är hands on och konkreta på ett bra sätt för den som inte sålt eller förhandlat tidigare.

  5. Nolingo says:

    Rudolf, I wish I wish…

    Det här ger mig kalla kårar, ett historiskt ögonblick i klass med “I have a dream” talet av MLK, Woodstock -69 eller Bob Marleys spelning på grönan -81, wish I was there 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=EhqZ0RU95d4

  6. Rudolf says:

    Ja, den är grym, skrivit det tidigare, han är som en vätebomb 😉

  7. Delivering Happiness av Tony Hiesh.
    Dels har killen en jäkla historia att berätta, dels delar jag helt hans syn på vad en kund är.

  8. Erik Starck says:

    “The Art of the Start”, Guy Kawasaki

    En annan “the art of”-bok som jag gillar är The Art of Profitability av Adrian Slywotzky.

    “Founders at Work” är annan måste-läsning.

    Just nu läser jag “Anyone can do it” av Dragons Den-Duncan Bannatyne. Tror du skulle gilla den, Christian. Duncan är en äkta “Smålands-entreprenör” (han är skotte) med både nävar och hjärta i sina affärer. Tyvärr kan du inte låna den då jag köpte den som Kindle-bok. 🙂

    Vad jag tänker när jag läser den är hur korkat det är att bygga web startups med nya och osäkra idéer när det finns så mycket möjligheter där ute i etablerade branscher.

    Intressant att du har med “The Entrepreneurs Guide to Customer Development”, tänkte köpa den häromdagen men blev inte av. Lägger en beställning asap.

  9. Rudolf says:

    Ja man behöver inte uppfinna saker, man behöver bara göra existerande saker, lite bättre…..mha internet 😉

  10. En av de böcker jag gillar mest är Millionaire Upgrade av Richard Parkes Cordock.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1841127035

    Köpte den på Bangkoks flygplats när jag behövde något att läsa på vägen hem. Trots att den är kort ger den en utmärkt sammanfattning om vad som krävs för att bli en framgångsrik entreprenör. Skriven på ett skönlitterärt sätt och baserad på en sann historia där en person under en långflygning blir uppgraderad till förstaklass och råkar hamna bredvid Richard Branson. Rekommenderas!

  11. Gustav Petersson says:

    Avslutade precis Seths bok under en resa med ärovördiga
    SJ. Sjukt bra och inspirerande, rekomenderas varmt. Tack för tipset!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+