Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Åtta Expertåsikter om Bloggen som SEO-Verktyg!

För mig är bloggen en fundamental part av alla SEO-aktiviter. Det är min åsikt och eftersom det inte finns någon officiell SEO-högskola utan bara ett gäng självlärda internetnerdar är det ju en intressant frågeställning vad andra Sökmotormarknadsförare tycker. Så jag frågade 10 svenska SEO-experter vad deras åsikt är om bloggen som SEO-verktyg! Tillsammans tro jag vi representerar ca 50 år av erfarenheter kring länkbyggande.  Nu är det dags att låta alla tala för denna blogposten handlar om vad andra tycker om bloggen som grundbult i dina seo-aktiviter så koka en kopp Kaffe och njut av riktigt bra innehåll och intressanta erfarenheter.

Först ut är Magnus Bråth, SEO-ansvarig på Sökfirman Pineberry och bloggare på Sökmotorkonsult. Vill ni snacka med Magnus på Twitter finner ni honom här

“Jag har svårt att definiera en blogg nu för tiden. Vår företagspresentation (www.pineberry.com) är byggd på WordPress och har inlägg som vilken blogg som helst, jag tycker inte att den är en blogg. Min egen www.sokmotorkonsult.se har alla element som företagspresentationen har, formulär för att begära offert, genomgång av hur SEO går till, verktyg för att utvärdera sökmotoroptimering etc. Den anser jag däremot är en blogg.

Det jag skulle vilja lyfta fram är att när man vågar vara social så kan man lyfta sökmotoroptimeringen ett steg, oavsett i vilken form det sker. En interaktiv och social företagssajt, oavsett i vilken form den kommer, har goda möjligheter att attrahera länkar, diskussion och gillande, det är bra SEO. Genom att öppna upp och släppa in dina besökare kan du skapa ett klimat som gör din sajt länkvänlig. Om den är länkvänlig och har trafik så kommer du få länkar och därmed också positioner i sökresultaten.

Att bara rapa upp pressmeddelanden på en företagsblogg är mer eller mindre dödfött, det som är poängen är att delta i samtalet. Om du knyter kontakter med andra som bloggar på samma ämne, om du låter dina kunder komma till tals och om du delar med dig lite, av länkar, av kunskap eller av nästan vad som helst, då har du alla möjligheter i världen att dominera de sökresultat som är viktiga för dig.”

Marcus Holmström ärtidigare  Head of SEO på Webguidepartner och driver nu ett företag som heter Liked. Marcus är antagligen den svensken som jobbat mest med konkurrensutsatta segment av alla. Marcus tycker lite speciellt om bloggen som SEO-verktyg och hans inlägg speglar några speciella insikter:

“Först tänkte jag att jag skulle skriva något i stilen med ”innehåll är kungen” men så tänkte jag att det är ju riktigt lamt och fruktansvärt o-unikt. Så istället ger jag några direkta tips på varför jag skulle använda en blogg på en sajt. De som känner mig vet att jag är en person som antagligen aldrig skulle börja blogga, varför? För att jag vill springa så kort sträcka som möjligt. Vad är då anledningen till att jag skulle slänga upp en blogg? Jo därför att den är ett grymt verktyg för att göra något ännu tråkigare lite lättare. Jag pratar om att bygga länkar.

Länkbygge kan nog anses vara ett av de tråkigaste göromålen för att få en sajt välbesökt ifall man gör det på det traditionella sättet:

  1. Leta sajter.
  2. Leta kontaktuppgifter på sajter man hittat.
  3. Maila kontakterna och skriva något dumt som: jag gillar din sajt …(och efter 128 ord) … skulle jag vilja annonsera (läs köpa en länk) hos er.

Var kommer bloggen in? Jo här:
Att ha en blogg gör att du som sajtägare kan få ett antal länkar gratis. Det låter väl ganska trevligt? Här kommer några konkreta tips på hur:

  1. Bloggen är ett fantastiskt instrument att promota andra sajter på. De webbplatser du skriver om vill du givetvis ha en länk tillbaka från. Många gånger är de väldigt glada att länka till dig då du har ägnat dem en tanke och lagt ner tid på att skriva om dem. Dessa länkar kommer enbart kosta dig lite tid men ger dig oftast en ”naturlig” länk som stannar för evigt, och på en bra position.
  2. I en blogg kan du vara kontroversiell. Det är oftast svårt att vara på en webbplats med en mer traditionell inriktning. Kontroversiellt material är många gånger det som får mest omskrivningar och länkar till sig.
  3. Skriva något och be personer med kända bloggar att ge sin åsikt före man publicerar. Dessa vill antagligen bli ännu mer kända och kommer då för att få synas ge ett par minuter av sin tid och kommentera innehållet. Vad som här är intressant är att de givetvis kommer vilja promota detta för sina läsare då lägga en länk dit på sin egen blogg hit.

Jag lovade min gode vän Christian att jag inte skulle vara så långrandig så jag slutar här.”

 

Carl-Gustav Öberg. SEO-Ansvarig och delägare i BeBetteronline har dessa tankar om Bloggen. Vill ni följa Carl-Gustav på Twitter finner ni honom här.

“Att ha en blogg i sig ger inga SEO-mässiga fördelar, men att aktivt använda sig av bloggen som ett verktyg för dialog kan vara ett oerhört kraftfullt SEO-verktyg. SEO handlar framför allt om två saker, relevant innehåll och inkommande länkar. Att blogga aktivt kan vara mycket effektivt både för att bygga relevant innehåll, och för att attrahera bra inkommande länkar.

Genom att blogga om det som händer i din omvärld skapar du reaktioner och bygger relationer med dina läsare, och om ämnet du bloggat om är något som engagerar en läsare kan det leda till att de länkar till dig i deras egen blogg när de själva skriver om ämnet. Ju fler som är intresserade av ämnet, och ju mer de gillar vad du skriver och dig som person – desto fler länkar till din blogg och dina blogginlägg kommer det leda till.

I bloggen har man också möjlighet att fånga upp fler tänkbara sökningar, dels genom att det blir naturligt att publicera nya inlägg ofta (man kanske inte uppdaterar företagshemsidan så ofta, och generellt sett brukar de inte växa så mycket innehållsmässigt med tiden) och dels genom att vissa typer av innehåll helt enkelt inte passar för att publicera på den vanliga företagshemsidan – men passar utmärkt på en blogg.”

Bernt Johansson, SEO-Ansvarig på Klikki. Vill ni följa Bernt via Twitter finner ni honom här. Så här tycker Bernt om Bloggen och SEO

“Då det gäller bloggen och vilket värde den kan ha för SEO tycker jag att det allra viktigaste är relationsskapande. På en “vanlig” webbplats, oavsett om det rör sig om en presentation av företaget eller om det är en e-handelssajt, kan det vara mycket svårt att bygga upp en relation med besökaren och andra intressenter (andra bloggare inom samma nisch i första hand) på samma sätt som man kan med en blogg.

Med en blogg har man möjlighet att vara mer personlig, och i min värld är det en förutsättning för att kunna få riktig snurr på SEO effekterna av en blogg. Många tror att “bara för att man har en blogg så blir man automatiskt bättre på SEO”, och inget är mer fel.

Den relation man kan bygga upp via en blogg är en av grundförutsättningarna för att attrahera länkar till bloggen på ett naturligt sätt. Men för att kunna göra det räcker det inte med att endast föra en dialog på den egna sajten. För att vara riktigt effektiv måste den som bloggar medverka i dialogen som förs på andra bloggar och på andra sociala mötesplatser på Internet inom samma ämnesområde.

Förutom relationsskapande och länkattraktion fyller bloggen även en viktig funktion i att hålla webbplatsen uppdaterad med nytt, relevant innehåll. Precis som du själv var inne på i din video så bidrar detta även till synlighet på lite längre sökfraser (long tail).

Jag funderade länge på hur jag bäst kunde exemplifiera detta på ett bra sätt, och kom fram till att det bästa jag kan göra är att publicera detta som ett inlägg i Klikkis blogg istället för att svara direkt till dig via e-post eller liknande. Förhoppningen är förstås att du, och kanske även någon mer av de som tillfrågats av dig att uttrycka sin åsikt i ämnet, väljer att länka till detta inlägg. :)”

Michael Wahgren är Grundare till Pineberry och VD för sökbolaget. Så här tycker Michael om Bloggen som SEO verktyg

“En bra blogg kan bli en länkmagnet. Men som nästan allt här i livet, krävs det hårt arbete och långsiktighet. Ingen kommer att länka tilldin sajt bara för att du bloggar. Du måste skriva kvalitativt, intressant och kontinuerligt. Att lyckas med att göra sin blogg tillen länkmagnet kan upplevas som ett moment 22. För att få inlänkar till din blogg måste du ha läsare, men för att få läsare måste du få trafik från sökmotorerna (=inlänkar).

För att få igång sin blogg kan det krävas att skriva något spektakulärt som sprider sig själv. Som exempel kan vi ta min privatablogg michaelwahlgren.com som är relativt ny. De inlägg som genererat bra med inlänkar är när jag skrivit om Socialstyrelsen eller bluffakturor och inte de inlägg om entreprenörskap som ligger mig varmast om hjärtat. Ett exempel på motsatsen är Sökmotorkonsult.se där jag sedran en tid också bloggar. Tack vare långt och ihärdigt jobb av min kollega Magnus Bråth  har Sökmotorkonsult.se många bra och trogna läsare. Detta innebär att i princip varje inlägg som jag skriver genererar inlänkar till sajten.

Så nyckeln till framgång är att inte ge upp även om det känns tröstlöst i början. Med hårt arbete och smarta inlägg kan du skapa din egen länkmagnet.”

Björn Alberts, digitalt ansvarig på Hallvarsson & Halvarsson. Du finner Björn på Twitter här

Det finns många goda skäl till att blogga. Tre av dem är att företag som bloggar får 55% fler besökare, 97% fler inlänkar och har 434% fler indexerade sidor jämfört med de företag som inte gör det. Detta enligt en undersökning av Hubspot .

Kort sagt; vill du synas i Googles sökresultat bloggar du. Emellertid är det inte så enkelt. “Mitt budskap är att det inte finns några långsiktigt hållbara genvägar. Det är passion och hårt arbete som gäller.” som jag själv skrev i bloggposten 77 slides om att blogga med framgång. En bra början för den som redan bloggar men vill få ut större effekt.

Nicklas Larenholtz, grundare av Sökkonsulterna. Du finner Nicklas på Twitter här

“Att” blogga, är att vara social och att gå dit där diskussionen äger rum. Som medborgare kan du gör din röst hörd, och som entreprenör kan du göra detsamma och dessutom höja värdet på företaget/företagets hemsidor som ger avtryck i andra källor bland annat Google, som förövrigt har 95% av marknaden i Sverige.
 
Vart bloggande kommer in någonstans för mig har flera faktorer. Bland annat kunde jag inte uttruycka mig i skrift, och göra mig förstådd i överhuvud taget måste jag säga. Min tidigare närmsta chef påpekade citat: “efter snart två års bloggande går det inte att jämföra i hur du uttrycker dig i skrift”. Med andra handlar det inte bara om “sökmotoroptimering”, utan även “kommunikation”.
 
Min blogg, sem-larenholtz.se och informationsportalen seobranschen.se ger mig möjligheten att pröva teorier kontra verkligheten då instrumenten förändras. För att bli en riktigt duktig förmedlare, rådgivare och granskare av sökmotoroptimering tog jag ett aktivt val att gå in i diskussionen. Dels för att “bli ett namn i branschen” och lära mig mer om det Sökkonsulterna tillhandahåller idag.
 
Bonuseffekten av mina bloggar är att Google samlar upp allt, varvid jag får trafik till hemsidorna på tusentals olika ord och fraser från Google. Relevant trafik det vill säga som konverteras till kronor och ören.
Obs!
 
En förutsättning för att bloggen ska bli ett SEO-verktyg måste man komma underfund med vikten av “länkar” (den text som är markerad och hänvisar till en annan sajt eller sida i hemsidan). Höj värdet på företagets hemsida som är navet i verksamheten genom att få länkar från andra sajter. Dessa länkar ger effekt i Google. Observera att “alla” i branschen vet minst om länkstrategier eftersom Google inte yppar något om hur det fungerar i detalj.
 
Hans Husman, grundare av Nyfiken Vital och Bloggar om SEO på SEO-Taktik. Ni finner Hans på Twitter här
Tittar vi på Nyfiken vital:www.nyfikenvital.org Vilket är vad som ger mig intäkter finansierar den via Adsense. Den
har sin egen blogg på: www.nyfikenvital.net
Den kan uttryckas vara ett “SEO-verktyg” men inte genom att länkarna från den ger något vad jag någonsin märkt. Tvärtom “länkar den för mycket” för att någon se ge något den vägen samtidigt som nättidningenfår väldigt mycket spontana länkar.Däremot vilket är viktigare som “SEO-verktyg” ger den möjlighet att uttrycka vad vi gör med nättidningen som skulle direkt i nättidningen störa det redaktionella innehållet. D.v.s. nättidningen är mest elegant nyheter och artiklar men det är på det sätt som vi gör nättidningen mycket arbete i övrigt genom att gamla artiklar uppdateras, tidigare forskningsnyheter kvalitetskontrolleras som nu avseende externa länkar, uppslagsboken byggs om.Via bloggen kan det uttryckas. Det är dels direkt för mig värdefullt därför att jag är systematiskt som person disträ på ett sätt som är mer än normalt så det strukturerar saker. Vidare visar det för de läsare som besöker den arbetet i övrigt.Dessutom vilket dock är mer spekulativt är det möjligt att bloggen även om länkarna inte ger värde påverkar indexering av gamla nyheter. Där har jag sett uppgifter om att Twitter ska göra det vilket skulle kunna peka på det dock har jag ännu i detta kvalitetsprojekt i de få fall jag kontrollerat det sett något tecken på det men där ligger i
kontrolltidpunkter inte på sådant sätt att det särskiljer DC och jag gjorde det endast vid tre tidpunkter.
En gissning oavsett är att det möjligen kan ge det värdet helt enkelt därför att jag tror roboten ser ungefär vad  bloggen är allmänt och prövar länkarna för att se om de indikerar detta. Dock är helt säkert det bästa här att införa en undersida från startsida som indikerar kanske de 50 senaste uppdaterade noderna (vilket kommer ske under
kvalitetsprojektet).
I övrigt rörande bloggar tror jag att det mest underutnyttjade värdet för de flesta företag är att de inte skapar värde från medarbetarnas bloggar. D.v.s. man bör skapa en vi känsla där medarbetarna lojalt marscherar ut med sin respektive blogg och tipsar om företagets satsningar – kanske medan man nynnar på företagssången (där en sådan
kan införas samtidigt som man inför detta projekt om det inte skett innan men det kan säkert gå lika bra utan företagssången också t.ex. för större företag via tävlingar eller helt enkelt om de är i lite kris peka på behovet).
Vid sidan om det när vi lämnar större företag men ändå rör oss i nättidningar är värdet direkt tämligen obefintligt annat än när det uttrycker något om dig själv därför att den mängd länkar du får spontant som nättidning är mycket större. Publicerar du mycket får du mer länkar när det är bra givet att du har grund trafik.Ett undantag kanske finns från detta men jag är tveksam till att detär aktuellt för svenskan även om jag tror enstaka undantag finns. Det är när vi har ett bloggsamhälle som uttrycker väldigt entydigt en kultur som är intressant för ett material. Där kan det ha värde att visa upp aktivitet riktat. Huffingtonpost kan givetvis vara ett exempel, gäst bloggningar över en tid i branschtidningar också men självklart rena bloggsamhällen också om tillräckligt smala.

Nu är det så att det finns mycket mer erfarenhet där ute. Har du gjort saker i sökmotorerna där bloggen spelat roll. Skriv dela gärna med dig av dina erfarenheter och tankar i form av en kommentar. Vill du berätta något som kanske inte tål så mycket solljus, tveka inte att maila mig.

Andra SEO-relaterade artiklar

Vad JFK kan lära dig om länkbyggande

Hur du stör dina konkurrenters SEO mha Youtube

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Inspirerande inlägg för mig som väger för- och nackdelar med en blogg.

    Men, döm av min förvåning när jag försökte klicka på länken till michaelwahlgren.com och inser att det är en bruten disruptive.nu-länk. Vilket slöseri med länkkraft!

  2. Rudolf says:

    Vi fixar direkt. Jag är lite länkutmattningsdepressiv efter att ha länkat upp denna artikeln 😉

  3. Fredrik says:

    Det ligger mycket i det som Michael Wahgren skriver; “En bra blogg kan bli en länkmagnet. Men som nästan allt här i livet, krävs det hårt arbete och långsiktighet.”, samt att det finns ett moment 22 i det hela. Synas i sökresultaten för att få länkar. Med andra ord krävs gediget arbete med att skriva intressanta artiklar och att jaga länkar tills bloggen blivit populär.

  4. Rudolf says:

    Ja men du skall inte glömma sociala medier. En nödvändighet för att nå ut där är att det finns innehåll att diskutera. Jag tror tex disruptive är inte primärt en google produkt. Det är en social mediaprodukt. Inom väldigt snar framtid kommer trafiken från twitter, facebook och delvis Youtube att vara flera ggr större än Google på disruptive. Vi är inte där ännu men innan jul tror jag på en dramatiskt skifte i trafikflödena!

  5. Tror att jag långsamt börjar förstå 🙂
    Läs gärna på damjournalen.se och länka tillbaka.

  6. Christian, jag sätter “lille pengen” på att om man seriöst driver en blogg med intressant innehåll, aktivt promotar sin den via både sociala medier men samtidigt ser till att den är sökmotoranpassad så kommer de sociala medierna driva mer trafik än sökmotorerna. Speciellt på ett språk som svenska samt om man inte har en större site som “tratt” och trafikgenererare.

  7. Rudolf says:

    Kanske, min erfarenhet är dock att alla segment är olika. Exempel, jag jobbar en del med antivirus. En förstaplats på antivirus och ordmolnen där, skulle nog genera ca 40000 besökare från google i månaden. Skulle jag klara lika mkt via sociala medier. Njea, till hela techbloggen ja, men inte till specifikt antivirus. Men om tex disruptive är helt annorlunda. Där står google bara för en liten del, det är en 100% social mediaprodukt(du kan se det på att onsite seo suger)

    Grejen är det att det finns brutala mängder trafik i Google, dock är bara ca 5% riktigt kommersiellt intressant. Resten är bara trafik.

    Jag tror också en annan aspekt spelar in. Att fixa länkar så man får söktrafik är det inte så många som klarar av. Medans det är mkt lättare att fixa lite på Fejjan. Så det finns alltid en viss skevhet på det sättet!

  8. Philip says:

    Intressant läsning måste jag säga…

  9. Intressant läsning.. tog ett tag men det var värt det.
    Att starta en blogg i sitt namn är starkt rekommenderat 😉

  10. Nabil says:

    Hela detta inlägget är gjort av inspiration. Tack för det!

    Startade själv en blogg igår kväll, hoppas innerligt på att den växer sig lika stor som din…

  11. Rudolf says:

    Nabil: Det kan den säkert bli. Det är fortfarande ont om ämnesspecifika bloggar i Sverige så kör på och hitta din vinkling!

  12. Stefan says:

    Synnerligen intressant!

    I denna artikel finns mycket tänkvärt för den, såväl privatperson som företag, som funderar på detta med bloggande.

  13. Magnus says:

    Väldigt intressant läsning.
    Jag har själv startat en liten butik på nätet och vill givetvis locka in så många som möjligt till min butik.
    Kanske kan en blogg hjälpa till med detta.
    Oavsett vilket så är det intressant läsning.

  14. Sven-Åke Danielsson says:

    För några år sedan så var bloggande ett SEO-verktyg som fungerande. Men hur fungerar den här strategin nu 2014?

  15. Sven Åke

    Den fungerar fortfarande. Innehåll är ngt som krävs för att diskussion skall bli av. Sedan är det nog så att twitter och facebook har tagit över delar av diskussionen från bloggosfären så mindre länkar generas men det gäller för alla.

Trackbacks

  1. […] Så läs gärna Christians inlägg om Bloggen som SEO-verktyg. […]

  2. […] orerat, ta och läs posten: Disruptive.nu Åtta Expertåsikter om Bloggande. Detta inlägg är publicerat i Blogg. Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller […]

  3. […] kom det en uppföljning från Christian där han har frågat SEO-experter om vad de tycker om bloggen som SEO-verktyg. Ett bra blogginlägg med många bra kommentarer och åsikter. Jag tänkte passa på att ge min […]

  4. […] Läs åtta experters åsikter om Bloggen som SEO-Verktyg. […]

  5. […] Disrupive låter 8 SEO-experter prata blogg […]

  6. Bloggen som SEO-verktyg — theCloudhost bloggen says:

    […] går kväll läste jag ett intressant inlägg hos Disruptive om bloggen som […]

  7. […] Åtta experter om bloggen som SEO-verktyg […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+