Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ingen skillnad på manliga och kvinnliga entreprenörer

Till och från hamnar jag ibland i diskussioner om kvinnligt och manligt entreprenörskap. Det är alltid med viss tvekan jag ger mig in i sådana eftersom de aldrig leder till något konkret. Min grundinställning är att män och kvinnor har exakt samma intellektuella och fysiska förutsättningar när det gäller entreprenörskap. Möjligtvis har kvinnor två biologiskt betingade fördelar a) de kan föda barn b) de lever längre än män.

Vanligtvis framförs det faktum att kvinnor får barn som någonting negativt ur karriär- eller företagarperspektiv. Jag är av motsatt uppfattning, att ta hand om barn är antagligen det ultimata entreprenörskapet där man lär sig delegera, planera och att använda sin tid optimalt. I valet mellan att investera i två verksamheter, båda med samma potential men där den ena leds av en ung briljant man som nyss lämnat skolan och en medelålders briljant tvåbarnsmamma så skulle jag lätt satsa på tvåbarnsmamman.

Nu finns det dessutom en studie som visar att jag faktiskt gör rätt i att satsa på tvåbarnsmamman. Det är professor Vivek Wadhwa som i ett gästinlägg på Techcrunch redovisar resultatet för en studie som gjordes tidigare i år rörande skillnader mellan framgångsrika manliga och kvinnliga entreprenörer.

Det visar sig att resultaten i studien pekar på att skillnaderna är obetydliga. Dessutom visar studien att en genomsnittlig framgångsrik entreprenör inte är vare sig ung eller barnlös. Istället säger studien att den genomsnittliga framgångsrika entreprenören är ca 40 år gammal, är gift och har två barn. Ett resultat som skiljer sig ganska markant från den bild vi matas med där unga vassa manliga entreprenörer dominerar i nyhetsflödet.

Så, vare sig du är man eller kvinna, entreprenörskap handlar mer om inställning än om kön. Men om du vill maximera förutsättningarna för att lyckas, se till att skaffa familj och barn samt vänta in medelåldern :-)!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Jag är övertygad om att de skillnader i entreprenörskap som man ser i vårt samhälle helt kan härledas till olika maktstrukturer.

    tex att många kvinnor jobbar i offentlig sektor och det är svårare att starta företag där då den är så politiserad och företagandet begränsas

    Det leder till att färre kvinnor har den strukturella möjligheten att starta och på sikt att kvinnor kontrollera mindre kapital och därmed har generellt mindre makt i vårt samhälle.

  2. Jag hade gjort samma investering. Dock känner jag själv att småbarnsåren kanske inte är optimala att starta företag i (vare sig om man är förälder eller småbarn…) eftersom man dels är utmattad av sömnbrist och dels har rätt fullt upp. Åtminstone känner jag själv så och jag har ett barn (Rasmus, 3 år) och två bäbisar (Lina, 4 månader och Rebel Business Consulting, 3 månader…). Å andra sidan så har man förhoppningsvis mer livserfarenhet än tidigare, så det kanske jämnar ut sig.

    Bra studie som du grävt fram!

  3. Adrian Swartz says:

    Hur definieras “framgångsrik entreprenör”?
    Troligtvis baserar studien sitt resultat på ekonomiska resultat. Framgång är väl en subjektiv fråga och olika beroende på målsättning?

  4. Poppe says:

    Förvisso kan framgångrik definieras på olika sätt. Det sätt som studien definierade det var att entreprenörsföretagen lämnat garagestadiet och var lönsamma.

  5. Erik Starck says:

    Gissar att de unga, hungriga pågarna oftast har de mest innovativa idéerna som media gillar att skriva om men att de kanske för det mesta är sämre på att bygga företag. Det är ju dessutom långt mycket mer riskabelt att försöka föra ut nya idéer på marknaden något man som gråhårig 40-åring nog har lärt sig.

    Samtidigt tror jag att sannolikheten att lyckas som gråhårig 40-åring är högre om man en gång varit en ung 20-åring som trodde man skulle revolutionera allt.

  6. Rudolf says:

    Erik
    +1

  7. Livia says:

    Intressant att vända moderskapet till något positivt gällande egenskaper och erfarenheter. Jag tänker som Jonas kommenterar att det nog inte är lätt att starta företag när man har småbarn. Men sedan efter när de tunga åren är förbi och det kan lagras till ens erfarenheter är det nog bra. Kul med en positiv artikel om män/kvinnor och företagande.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+