Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Yahoos Miserabla resa…

Yahoo är ett företag som för en rätt tynande tillvaro. Speciellt gäller detta i Sverige. Nedanstående skärmdump är från en sökning jag vaktar då och då den illustrerar på ett fint sätt exakt hur illa ställt det är med Yahoos teknologi. Sett från ett användarperspektiv finner vi två stora nono:s i denna skärmdump.

Misstag 1. Kvalite i sökresultat är “sådär”

Som ni ser är sökningen “Antivirus” och ni finner ett stort fel i den organiska sökningen. På fjärde plats(röd rektangel) finner ni en domän som heter Braantivirus.se. Den är min och det är en domän som man i SEO-kretsar kallar “Stödsida”. Dessa är ofta av lägre kvalite(även om denna är ganska ok) och används för att byta till sig länkar(oftast från andra SEO:are). I mitt fall registrerade jag denna domänen ungefär samtidigt som jag köpte Mjukvara.se, hösten 2007. Som ni ser tycker Yahoo att den är relevant(vilket ju är korrekt) men också att den förtjänar en bättre plats än tex Symantec(som är det största Antivirusföretaget på den svenska marknaden). Detta beror ju såklart på att Symantec själva suger på SEO men Symantec har en mycket  äldre sida med kanske 1000ggr fler länkar. Ändå tycker Yahoos sökalgoritm att min stödsida som förtjänar en bättre placering än Symantec. Yahoo erbjuder alltså inte en söktjänst som visar tillräckligt korrekt information till användaren.

Misstag 2: Problem med Matchningsalgoritmen i deras köpta sök

I samma sökning finner ni flera antivirusföretag som marknadsför sina produkter via Yahoos köpta annonser och ni finner ett företag som marknadsför hälsokostprodukter för att bota förkylning. Personen som satt upp den kampanjen för hälsoprodukter har säkert sådär färdigheter avseende PPC men systemet borde ändå straffa ut den annonsören som gör såhär. Annonsen är helt irrelevant. I Google använder man ett system som heter Quality Score för att se till att hålla relevansen hög. Här verkar inte Yahoos breda match riktigt kunna skilja mellan “antivirus” och “virus”(Yahoo PPC experter får gärna reda ut detta närmare i kommentarerna). Så även mot annonsörer leverar man lösningar som är “sådär”

Man skall inte sparka på den som ligger ned…

Nu är det nog längesedan Yahoo brydde sig överhuvudtaget om de svenska sökresultatet. Deras problem är så mycket större än så. Ändå är det så att dessa två detaljer illustrerar så väl varför de just har stora problem. Yahoo är nog ingen aktie man vill äga de kommande fem åren.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Yahoo struntar nog i detta nu på grund av att Bing tar över sökresultatet där på sikt, http://www.idg.se/2.1085/1.335483/yahoo-drivs-nu-av-microsoft-bing

    De medger helt enkelt att de har en söktjänst som inte fungerar speciellt bra då de nu tar hjälp av Microsoft.

  2. Förhoppningsvis kan Yahoo i och med detta lägga mer energi på att leverera kvalitativa (relevanta) sponsrade länkar.

  3. Rudolf says:

    Den hade jag faktikst missat helt! Dock kan man ju undra vad Yahoo egentligen skall göra då? Vad är deras kärntjänst?

  4. Rudolf says:

    Deras sökresultat är faktikst nästan lika illa. Här hittar man min stödsida på sida 2
    http://www.bing.com/search?q=antivirus&go=&filt=all&first=11&FORM=PERE

    och på sida 1 får man spanska träffar och andra märkliga resultat!

  5. Fredrik says:

    Yahoo är på väg ner rejält. Yahoo och Bing koncentrerar sig mest på den amerikanska marknaden. De bryr sig inte hur den svenska serpen ser ut. Jag har inga kunskaper om hur sökningar ser ut i USA men Yahoo har lågt användande även där, Bing har fler användare, om jag inte minns fel.

    Använder Yahoo ibland och blir då påmind om varför Google är så stora.

    Jag skulle sålt mina aktier i Yahoo, om jag haft några, då de inte tycks komma till rätta med sina problem.

  6. Fast hälsokost kan ju ses som ett slags antivirus (enligt reklamen i alla fall) så helt irrelevant var det väl inte :-). Att vi IT-nördar enbart sammankopplar “antivirus” med datorer kan ju inte Yahoo hjälpa.

  7. Nabil says:

    Skamligt av Yahoo! att presentera resultatet på det viset. Man får hoppas på att detta inte är fallet utomlands då marknadsandelen de har i Sverige ändå är liten.

    Gällande Yahoo! i övrigt – det verkar gå utför. Den enda Yahoo!-tjänsten jag fortfarande använder är Yahoo! Answers som visade sig vara bättre än Google Questions.

  8. Kristoffer says:

    Brukar använda Yahoo Site Explorer för att kolla inlänkar, sen vet jag att många använder Pipes! för att kombinera olika RSS-flöden. Sökmotorn Yahoo har jag dock övergivit för flera år sedan.

  9. David says:

    Har aldrig någonsin använt Yahoo’s sökmotor seriöst. Dock använder jag Site Explorer flitigt, och för herrans många år sedan så använde jag så klart geocities..!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+