Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En Lyckad Google Bombning….

Någon eller snarare några har bombat Wikipedias sida för aborter så att den träffar top3 på ordet “Murder“. För er som inte vet det så brukar de flesta Wikipediasidor träffa på det ordet de skall träffa på, i detta fallet “Abortion” så detta är ett solklart fall av Google manipulation. Någon eller några har fattat ett beslut om att ändra indexet. Nu tycker jag detta är en ganska dålig manipulation. Man borde gjort tvärtom, manipulerat så att Wikipedias post för “Murder” dyker upp på “Abortion”. Det är  ett utmärkt exempel på vad man kan göra inom digital kommunikation idag.

Snart kan det vara din tur…

Googlebombningar blir svårare och svårare att göra, lyckligtvis, men risken är ändå överhängande att andra försöker/vill manipulera ditt sökresult aktivt. Det kan vara att sätta en Youtubevideo som visar att just er mobiltelefon exploderar vid användande eller att er livsmedelsprodukt har oväntade effekter(tex Margarin)

Detta har betydelse. När du gör reklam på TV för er nya mobilmodell så kommer de intresserade ganska omgående att börja söka i Google efter mer information. Då vill du inte att den där videon med exploderande mobiltelefoner dyker upp. Det kommer garanterat störa din säljprocess.

Detta är ett fenomen vi kommer se mer och mer av framöver. Företag och organisationerhar alltid manipulerat media (Allra mest har politiker manipulerat). Google är inget undantag. Det är bara svårare då Googles algo är mycket mer demokratisk än vad tex gammalmedias journalistprocesser är. I Google är det inte några få som bestämmer. I exemplet ovan ärmånga människor inblandade och det kräver en hel del för att lyckas med vad de gjort ovan.

Vad kan du som företagare göra för att skydda dig?

Vill någon skada dig, ja, då är du illa ute. I Sverige är indexet relativt lättmanipulerat då det är så litet.  Det räcker kanske med några tiotals individer(eller en smart SEO:are) men genom att ha ordning på torpet(din websida och dina digitala processer) gör du det lite svårare för de som försöker manipulera/störa. Det är också lättare att städa om du har ansträngt di innan Här har du en checklista för att skydda ditt digitala varumärke och produkter

  1. Ha ordning på din websida! Med detta menar jag inga onsite fel, sett med SEO ögon. Inga tekniska fel eller märkligheter. Se till att ha den i bra trim. En sida med fel är lättare att manipulera eller tom bomba bort från Google.
  2. Ha ordning på dina offsitekanaler. Detta kan vara MyNewsdesk, Twitter, Facebook eller andra sociala kanaler. Se till att de uppdateras och att de är rätt namngivna.
  3. Se till att du äger alla dina varumärkesdomäner, detta gäller för de flesta TLD:s inklusive för dina produktnamn.
  4. Se till att det finns några bloggare som verkligen gillar dig och att det på dessa bloggar finns positivt vinklad information för ditt företag eller för dina produkter. Använd pengar om det behövs.
  5. Håll dig ifrån Wikipedia. Försök se till att det finns så lite information på Wikipedia om ditt företag och dina produkter. Anledningen till det är att andra kan manipulera denna information och använda den för att skada dig, som exemplet ovan.
  6. Se till att leverera på ditt marknadslöfte. Företag som verkligen gör det de säger att de skall göra, är generellt svårare att skada. Så om du inte leverar på det du säger att du skall leverera på, skall du fippla ur de bajsbruna tummarna ur arschlet och få ordning på din produkt. Nu!
  7. Försäkra dig genom att anlita en SEO konsult innan det dåliga händer. Genom att bygga en mur redan innan översvämningen kommer, har du större chans att klara torrskodd och det är går fortare och är billigare att städa.

Nyhetskälla

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Martin says:
  2. Rudolf says:

    Tack för tipset Martin!

  3. Jag tror att trots allt är det viktigast att bygga upp en kultur inom företaget att vara snälla och hederliga. Webbcommunityn (bl.a. bloggarna som du nämner) kommer då att hjälpa till att skydda en från eventuella “galningar” som av en eller annan anledning skulle få för sig att försöka skada ens företag.

  4. Tobias says:

    Imponerande bra inlägg. Hade ingen aning om att det gick att manipulera sidor på det där sättet. Wikipedia känns det ju som att det ska gå att förflyttta på det där sättet.

Trackbacks

  1. […] Bombing Google Bombing är ett filter som appliceras på webbplatser som (under kort tid) får en stor mängd inlänkar […]

  2. […] att Google verkligen uppfattar den som relevant. Huruvida det är jätteviktigt vet jag dock inte, Google-bomben mot George Bush där man länkade till en sida med länktexten ”Miserable Failure” […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+