Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

När Google Uppdaterar så ser man vem som Simmar Naken…

Warren Buffet, en av världens mest kända investerare har ett bra uttryck som handlar om framtidsäkrade investeringar(Warren har ett femtioårsnitt på ca 22%, långt över Dow Jones avkastning under samma tid). Efter denna sommarens stora Google uppdatering är detta citat högst relevant för svenska SEO branschen också.

After all, you only find out who is swimming naked when the tide goes out.

Källa

Idag finns det ett helt gäng svenska SEO kunder som står nakna i vattnet. Lyckligtvis för dem, syns det inte så bra. Googles index är stort och svåröverskådligt. Få svenskar, följer många kommersiella sökningar. Dessa företag slipper stå öppet med skammen att de pysslar med metoder som Google tycker är sådär och som Google blir allt bättre på att identifiera. Även SEO företagen slipper också stå med skammen, ingen ser vad de gör.

Framtidsäkrad SEO

Nedan ser ni en skärmdump från ett vanligt svenskt SEO bolag(valde skärmdump för erbjudandet tas nog bort snart). Kan man på allvar förvänta sig SEO som är framtidsäkrad mot algoritmändringar

när man betalar 1500 spänn per år? De flesta mindre företag lägger mer pengar på att rengöringsmedel i sin verksamhet under samma tid.  Nu känner jag inte detta specifika SEO-bolaget men de är troligen lika kompetenta inom SEO som mitt rosa durkslag. Deras innovation är nog på ett annat plan. Det är troligt att de istället är mycket duktiga säljare(jag säger det med djup respekt)

Så vad är Framtidsäkrad SEO?

Länkar och innehåll är det som Googles spindlar älskar. Publicerar ditt företag löpande nytt och intressant innehåll? Får din websida länkar från andra seriösa webplatser, om än i litet antal?

Om svaret är nej på dessa frågorna, då har antagligen sommarens uppdatering gett dig en käftsmäll. Om du svarar ja, ja, då ser nog din Google Analytics ut såhär:

Billigt eller meningslöst

I den andra ändan av branschen finner vi en annan typ av SEO bolag. De som snackar mycket. De har bra koll på SEO, det måste man om man skall prata intressant. Problemet är bara att prat ger inte länkar till kommersiella landningsidor. Vill du sälja tvättmedel och vill träffa etta på “Köpa tvättmedel” är det inte snack som tar dig dit. Det är länkar och ingen vill länka naturligt till en sida som säljer tvättmedel(Eller ngn annan e-handelssida för den delen). Google är, oavsett vad alla Gurus ylar om, en länkalgoritm. Det är förmågan att skaffa eller SEO bolagets interna tillgångar av   kvalitativa länkar som avgör om din SEO-leverantör är något att hänga i Julgranen eller inte. Det är länkarna som avgör om du träffar etta på “köpa tvättmedel”

Så hur Väljer man SEO leverantör?

Jag vill nog inte säga, rent ut, att man inte skall ta fulmetoderna. Ibland är en kortsiktig vinst det man är ute efter och pengar kan vara en bristvara. Precis som de som mest pratar SEO, tillför nytta. Ibland vill du bli upplyst och lära dig mer, inför ett beslut. Men det är inte dessa ytterligheter vi diskuterar här utan du vill hitta någon som kan leverera första platsen på “köpa tvättmedel”  Såhär tycker jag du skall tänka när du utvärderar leverantörer av SEO Tjänster

  1. Kort uppsägningstid! Om din leverantör har kort är de rätt säkra på att de klarar algoritmändringar. Om inte, lär ju alla deras kunder försvinna och företagen konka. Så kort uppsägningstid signalerar att man har koll på läget.
  2. Länkarna! Begär att få se några exempel på sidor du får länkar ifrån. Ser de naturliga ut och är utlänkarna få och relevanta från varje sida. Har varje sida, signifikant antal länkar in från flera andra källor. Ja, då är det nog ok länkar. Använd sunt förnuft och låt inte säljarens snack påverka dig så mycket. De kommer slänga sig med många fina ord, de inte själva förstår innebörden av.

Känner du ändå att du är på för djupt vatten, dra ett mail så skickar jag dig i rätt riktning

 

 

 

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Fredrik says:

    Det gäller att se upp med denna typ av erbjudande. Det är ett abonnemang, första året 1499 och därefter 12950 kr. Erfarenheten av erbjudande av detta slag, även om det är tvättmedel, är att det är svårt att säga upp abonnemanget.

    Enligt annonsen har de nu sålt 49 st (tar det med en nypa salt), så det blir cirka 73.000kr just nu, om ett år blir det över 634.000 kr. Pengar att tjäna om man har tillräckligt med rymligt samvete, helt lagligt.

  2. “Nu känner jag inte detta specifika SEO-bolaget men de är troligen lika kompetenta inom SEO som mitt rosa durkslag.” – Haha, gjorde min dag =)

    Nä, men jag skulle vara grymt skeptiskt till det priset, är skeptiskt i huvudtaget när man ser den typen av erbjudanden. Vet att alla kanske inte tänker som jag, men vill man ha den här typen av tjänst så ska man absolut kolla runt lite – och inte köra på något bara för att de har ett erbjudande och tjänst som är för bra för att vara sant.

  3. Jonas says:

    Tyvärr går det ju alldeles utmärkt för den här typen av företag, och det är ju ett av skälen till att seo-branschen ser ut som den gör. Tycker de två punkterna slog huvudet på spiken: det måste vara bra länkar man betalar för, och är det inte det ska man kunna vända och gå på en femöring.

  4. Väl skrivet Christian! Det kanske är läge för en lite längre djuplodande serie i konsten att köpa SEO, du vet jag gillar ju “how to” artiklar 🙂

  5. Rudolf says:

    Tack Stefan

    kanske, tror du ngn skulle länka till den då?Hur skulle din länkstrategi se ut för en sådan artikelserie?

  6. Jonas says:

    @Stefan Skrivit en kort lista här, och länk till ytterligare finns i kommentarsfältet: gfd.nu/ska-ni-kopa-in-seo

  7. Jag tror säkert du skulle kunna få ett gäng inlänkar till den från övriga i sfären även om det säkert finns bättre länkmagneter. Sen på sikt kanske det skulle vara någonting som kan vara värt att hänvisa journalister till som behöver göra sin vanliga snabba research om något.

    Jag skulle nog gärna se att man pratar mycket om förståelse av risk, öppenhet med konsulten, förståelse för Googles allt snabbare utveckling/förändrings takt, SEO som en del av marknadsmixen som man bör äga och förstå en god bit av innan man ger bort för mycket kontroll.

    Sen när det gäller länkstrategier så skulle jag innan de gå in på genomgångar av olika naturliga länkprofiler och få folk att förstå vilka typer av sajter som länkar och hur det gör det vanligtvis. Efter det kan man titta på vilka strategier som är lämpliga beroende vad man är själv för sajt, vilken typ av länkar är rimligast att få för den typen av sajt. Egentligen skulle jag gärna se en sådan artikel innehålla “anonyma” exempel på hur många av företagen jobbar idag och beskriva för och nackdelar med det och ge ett risk perspektiv på det, en “pros and cons” lista med lite olika metoder helt enkelt.

    Om lite mer företag förstod att 84% av länkarna inte skall ha samma ankartext så skulle det vara ett stort steg framåt 🙂

  8. Rudolf says:

    Stefan

    SEO är annars kända för sin länksnålhet 😉 och journalister förstår inte ens vad vi pratar om 😉

    Jag tyckte ditt uppslag kring naturliga länkprofiler är intressant, det är faktikst ett ämne man kan börja med och analys kring det!

  9. Jag kan vid nästa tillfälle visa dig lite slides från mina interna presentationer på mer hur jag tänker runt det och hur man kan visualisera det.

    Du skulle nog om någon kunna tjata till dig de länkarna vid behov 🙂

  10. Seotjejen says:

    Verkar inte alls särskilt lovande, trist att folk verkar ha nappat på det dessutom. Känner dock inte heller till företaget i fråga, ska jag väl tillägga, men tycker det känns väldigt oseriöst…

  11. Christian says:

    Joo, jag kan nog få länkar, men får jag dem inte naturligt har de en tidskostnad, är inte säker på att jag vill betala den tiden.

    Men, det betyder inte att det är ointressant men jag funderar på mer entreprenörsartiklars och how tos där, har en hel kategorisida jag tänkte fylla med 99 artiklar i ämnet. Jag får fundera lite!

  12. Marcus says:

    Tyvärr har SEO branschen fått dåligt ryckte och det blir ju inte bättre av dessa oseriösa aktörer. Frågan är vad man kan göra åt dem, för det är inte lätt att få alla företagare att googla innan de köper in en vara eller tjänst.

  13. Rudolf says:

    Det du kan göra Marcus, här och nu, är att sprida denna sida till dina företagarvänner utanför internet!

  14. Baksidan av myntet är att det är trist även för inköparna att köpa inlänkningar från kassa lågkvalitativa webplatser. Sanningen är att det historiskt har varit effektivt att bomba med fullänkar i många nischer och man kan hoppas att Google kommer tillrätta med problemet. Men de flesta inköpare tvingas att köpa kassa länkar eftersom konkurrenter gör det – med bra resultat i serpen. Även om man riskerar att åka jojjo eller få ett filter mot sig är det många som är beredda att ta risken.

  15. Henrik says:

    Jävligt bra skrivet och jag skulle gärna se en how to med början på naturliga länkprofiler.

  16. Urban says:

    Håller med om delar av det hela. Men att sätta allt fokus på inlänkar ser jag nog som lite för ensidigt.
    Om man inte bryr sig om att göra ett ordentligt arbete med on site på webbplatsen först så är länkarna bara det som håller upp webbplatsen så länge de ligger kvar. Tas de bort så är allt arbete ogjort.

    För en webbplats med normal konkurrens kan on site arbetet göra att placeringar tas utan att externa länkar behöver adderas. Så det är den naturliga vägen att börja. För att sedan se vad som behöver stärkas upp ytterligare.
    Med on site menar jag inte det där mantrat som så många håller på med som: Title-H1-H2- 500 ord sedan är det klart. On site är betydligt mer omfattande än vad en del tror.
    Lite som att lära någon att simma, länkarna fungerar mer som att åka vattenskidor men stannar båten sjunker du som en sten om du inte kan simma.

    Utan att veta exakt vad du menar kort uppsägningstid så håller jag inte med där. Att arbeta med optimering åt kunder är inget hastverk utan en process som hela tiden är pågående.
    Orsak och verkan behöver följas kontinuerligt och förändringar ske på webbplatsen eller med externa åtgärder.

    Kort uppsägningstid kan ses som en signal på att bulkåtgärder med massivt länkstöd skickas in och sedan bryr man sig inte om det långsiktiga arbetet. Jag kör iof ibland med några månaders provomgång först för att sedan om vi är nöjda med varandra köra på en längre avtalsperiod.

  17. No Lingo says:

    Jag får ofta frågan från nystartade ehandlare om hur de ska göra för att komma upp på Googles ranking. Ofta hör de av sig när de fått ett fint förslag från Jajja eller likande företag. Mitt svar till dem är lite som du skriver, att i bland kan det vara motiverat att köpa “fullänkar” för att under en period klättra upp i rankingen så att du börjar få intäkter, men detta kan inte vara en långsiktig strategi vilket nu bevisas iom Googles ändringar. Mitt råd brukar vara att lägga 50% av budgeten på snabba resultat och 50% på långsikstigt resultat dvs riktiga inlänkar och inehåll. Bränn inte alla pengarna på snabba resultat för då kan du plötsligt stå naken på stranden. /Peter

  18. Rudolf says:

    No Lingo

    I ärlighetens namn får vi väl säga att vi faktikst inte vet hru bra eller hur dåligt Jajjas länkar funkar. Man måste sätta det också relation till annat, tes segment. Det funkar lite olika, beroende på segment, varumärke, konkurrens.

    Det finns dock mycket man kan göra, för de flesta e-handlare som inte involverar länkar
    1. Ha en blogg. posta relevant innehåll, 2-3 ggr i veckan. Ofta är detta billigt idag. Om ni inte vet ngn och vill ha tips, lämna en kommentar här
    2. Magiska produktsidor med bilder, texter, videos
    3. Internlänkning och prioritering av keywords. Här kan man åstadkomma en hel del också.

    Jag har full förståelse för detta med länkar är en gåta för de flesta men det skadar inte att läsa på och börja implementera lite redig kommunikation i företaget. Man kan faktikst komma en bit på det

    Till sist, men verkligen ite minst, gör som du Peter. var nätsocial, tillför nätet, som du gör på din blogg. Det blir länkar av det och i värsta fall, blir det mkt lättare för dig att tigga länkar 😉

  19. Niklas Aronsson says:

    Mycket underhållande inlägg och jag håller med om allting fram till din rekommendation om hur man väljer en SEO leverantör. Jag tycker att det är fantastiskt kul att se att folk tror att man kan få en bra 1 års optimering för 1600. För 1600kr hade jag jobbat ungefär 1 timme med en hemsida. Hur delar man upp den tiden över ett år? 🙂
    5 minuter i månaden?

    Jag skulle vilja säga att en bra SEO leverantör delar upp betalningen mellan fasta kostnader för tiden de måste lägga ner för Analyser, On-page förändringar, eventuella länkbyggen och sen låter man trafikökningen svara för den större delen av total kostnaden. När jag höll på var jag nog dyrast i branschen om jag gav ett bra resultat.
    Men om jag skulle misslyckas eller om det tog längre tid innan resultaten kom, så tog jag extremt lite betalt.
    Om du som företagare är trygg med dig själv så smittar det av sig till den potentiella kunden. Och om du är bekväm med dina SEO kunskaper ska du inte vara orolig för att låta resultatet påverka din förtjänst.

  20. Freddy says:

    Jag kan säga som så att jag inte köper länkar eller skulle få för mig att göra det. När jag SEO-optimerar utgår jag från eget content och relevanta samarbetspartners för länkar. Det jag är intresserad av är långsiktiga SEO-lösningar för mitt innehåll som säkrar goda placeringar, dvs SEO-analys och gärna optimering utförd av tredje part. Därför köper jag faktiskt SEO-lösningar av min webbyrå som redan har full access till vårt CMS och metadata.

    Givetvis beror det ju på hur pass SEO-kompetent webbyrå man har…

  21. Rudolf says:

    Freddy och Niklas

    Vi blir alla saliga på vår egna religion. SEO är också en sport, där man fortsätter jobba som man alltid har gjort. Så huvudsaken är att det funkar för er 😉

Trackbacks

  1. […] Efter den senaste uppdateringen av Pandan så har det naturligtvis kommit ut en del reaktioner och kommentarer. Jag ska inte vara sämre, fast jag gör det lite lätt för mig. Jag hakar på Christian Rudolf som skriver om ”När Google uppdaterar så ser man vem som simmar naken”. […]

  2. […] Efter den senaste uppdateringen av Pandan så har det naturligtvis kommit ut en del reaktioner och kommentarer. Jag ska inte vara sämre, fast jag gör det lite lätt för mig. Jag hakar på Christian Rudolf som skriver om ”När Google uppdaterar så ser man vem som simmar naken”. […]

  3. […] Något som är välkänt mellan oss som arbetar med SEO är att branschen i sig har ganska dåligt rykte. Det kryllar av telefonförsäljare som lovar det en och andra till billiga introduktionspriser och lockande erbjudanden. Det funkar, tyvärr. Företag är ovetande och köper deras förtrollande snack som lovar om hur bra det kommer bli. Saken är att efter företagen tackat ja och skrivit på sina avtal inte får det resultat som de pratades om och detta gör företagen sura. Jag arbetar själv med SEO och ändå ringer det företag som skall sälja SEO, hemsidor och allt annat till priser som jag aldrig hade kunnat mäta mig med just av den anledningen att de levererar skit och jag kvalitet. Man får vad man betalar för inom SEO, då menar jag inte att man skall överpröjsa för något för det finns folk som är dyrare än andra men vill man ha ett bra jobb gjort så får man vara beredd att betala för den tiden som personen faktiskt lägger ner på att göra ett riktigt bra jobb till DIG. Detta inlägget är egentligen endast skrivit för att upplysa om ett inlägg Christian Rudolf precis postat så jag föreslår att du läser vidare här: När Google uppdaterar så ser man vem som simmar naken […]

  4. […] är delvis relaterade till en viss SEO leverantör men också till stor del bara överoptimering. Christian Rudolf har en tänkvärd artikel i ämnet om att det kan bli väldigt tydligt vem som köper SEO av vem […]

  5. […] är mycket prat om experter numera. Både Christian Rudolf och Social Factory skriver bra om just detta inom seo-området. Jag håller med dem helt och fullt […]

  6. […] är mycket prat om experter numera. Både Christian Rudolf och Social Factory skriver bra om just detta inom SEO-området. Jag håller med dem helt och fullt […]

  7. […] Christian har skrivit en riktigt bra post på ämnet: När Google Uppdaterar ser man vem som Simmar Naken. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+