Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google Tagna med Handen i Syltburken Igen

Varje dag görs det ca 30 miljoner sökningar i Svenska Google. Mätt i användande och nytta är det troligt att Google är den viktigaste platsen på hela svenska internetet. Det betyder att för nästan alla svenskar är Google ett verktyg för att göra sitt liv bättre, intressantare, spara tid, spara pengar, hitta “rätt” information osv. Givet dessa faktum är det förvånansvärt lite granskning av denna internetjätte. Jämför med tex Sveriges Radio, vars program, åsikter, organisation och ledarskap brukar dissekeras av svensk media, bloggare och tom av dem själva. Svenska Google kan man inte ens ringa som privatperson, du måste nästan känna  någon där för att lyckas med reptricket att komma i kontakt med dem.

Google hävdar själva att de är goda, de har en “do no evil”strategi som finns inskrivet i deras företagsfilosofi(punkt nr 6). Det är såklart trevligt men som de flesta vet är vägen till helvetet kantat av goda intentioner. I själva verket är det handlingar och inte ord som definierar oss eller företagen.  I takt med att Google växer, växer även deras hyckleri. I själva verket är de bara ett företag, vars enda syfte är vinstmaximering. De är dessutom ett företag som mer eller mindre kontrollerar vår internetupplevelse och definierar vår verklighet.

Så vad har Google pysslat med de senaste veckorna förutom att anställa en massa folk, sälja annonser och uppdatera algoritmen(I snitt ca 2 ggr per dag)

  1. Man har i Kenya scrapat andras databaser av företagsinformation, därefter sålt tjänster till databasägarnas kunder och hävdat falskeligen att man gjort det i samarbete med de företagen man scrapat: Läs mer här: (Tagna med handen i syltburken erkänner man det också)
  2. I deras automatiska annonsystem har man inte så bra koll. Man tillåter annonsering för illegala biljetter till nästa sommares OS event och man tjänar fett med stålar på det. Att köpa toppositionerna för relevanta ord kan kosta upp mot 300 SEK klicket. Vad värre är att de har så otydlig annonsmarkering att det finns många människor som inte tänker på att det är annonser och därmed sänker garden. De tror att Google godkänner annonsörer och produkter. De är ju inte onda…. Läs mer här
  3. Google bryter sina egna Guidelines avseende köpta länkar. Man har helt enkelt köpt blogposter för att påverka hur människor ser på Google Chrome. SVT(Hatten av för Leo) skriver i alla fall en artikel på nätet om detta.

Do no evil eller bara vinstmaximering?

 

Berätta Sanningen om Google för dina vänner-Dela!
Created by disruptive.nu
About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Intressant post, detta i samband med att dom nu börjar fronta sina G+ resultat mer och mer i söket ger mig avsmak i munnen.

  2. rudolf says:

    @Fredrik
    Det är anmärkningsvärt att det kommer så mkt, så fort…

  3. webguide says:

    Do no evil!!

    Yeah right!

  4. Kim says:

    Utmärkt artikel. Riktigt intressant att läsa artiklen du länkade till också http://blog.mocality.co.ke/2012/01/13/google-what-were-you-thinking/

    Pinsamt Google

  5. Christian says:

Trackbacks

  1. [...] Disruptive hittar Google i syltburken [...]

Speak Your Mind

*

Google+