Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur får man häv på sin kreativitet?

Har funderat en del kring ett problem som kanske många av er entreprenörer som läser denna blogg delar. Nämligen hur skalar man kreativitet? När man läser om kreativitet så handlar det nästan alltid om tips och metoder kring hur vi kan bli mer kreativa. Ungefär som att kreativitet är en bristvara. Men jag tror att det finns ganska många som är drabbade av åkomman “kreativititis” (mitt egna namn) som kännetecknas av ett överskott på idéer och kreativitet.

Ett mantra som jag och Christian Rudolf kört länge här på Disruptive.nu är att affärsidéer har inget värde utifrån perspektivet att utan exekvering så är en idé i sig värdelös.

Samtidigt börjar ju allt med just en idé. Om man nu råkar vara drabbad av “kreativititis” och kläcker fler affärsidéer eller produktidéer än vad man personligen rimligen kan exekvera, vad kan man göra då? Är det enda alternativet som står till buds att fokusera på en grej och låta resten samla damm alternativt publicera dem gratis så att andra kan exekvera som vi gjort tidigare här på Disruptive? Eller finns det andra framgångsrika sätt att få häv på sin kreativitet? Har ni några tips på hur man skulle kunna lösa detta i grunden positiva problem?

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Erik Starck says:

    En variant är att starta en “företagsfabrik” som t.ex. Rainmaking i Köpenhamn eller IdeaLabs (Bill Gross). Då utvärderar man löpande nya idéer och hittar finansiering och ett team för de man tror på.

  2. Tore says:

    Det där lider jag av, skönt att det nu fick ett ord för det.

    Jag kan minska problemen genom att säga åt mig på skarpen att “jag inte ska göra det”. Våga säga nej till sig själv.
    Nyckelordet är “minska”, lyckas inte helt bli frisk från kreativitis.

  3. Poppe says:

    Ha ha @Tore.Jag vill dock inte se krativititis som ett problem. Jag ser det som en outnyttjad resurs. Därav min frågeställning hur man kan få häv på den.

  4. Tony Svensson says:

    Här känner man igen sig, har tyvärr ingen lösning på “problemet”.

    MVH Tony Svensson

  5. Erik says:

    Jag brukar alltid skriva ner idéerna så man kommer ihåg dem. För ibland kan man få en “torrperiod” och då kan det vara bra att kunna ta fram gamla idéer 🙂

  6. J says:

    Ja det där har jag också… ideérna bara flödar. Såg på nyheterna häromdagen om hur de i Pajala har problem… där de ena dagen är på väg att riva hus, och nästa inte har tillräckligt med bostäder, och att det kommer att fluktuera i framtiden.
    Skickade genast ett tips till kommunalrådet i Pajala om hur han kunde bygga mysiga bostäder enkelt för ca: 150.000 kr styck (billigare om man använder återvinningsmaterial) i materialkostnad, anpassade för komfortabel värme från subtropiska klimat till -40 C. Som är energisnåla, klimatsmarta och miljövänliga. Det fiffiga är också att det inte behövs något byggnadslov, bara en stor tomt… och att materialet går att återvinna om man behöver riva och bygga nytt, efter behov. Eller att man kan sälja bostaden för minst det dubbla av materialkostnaden.

    Vet inte om de uppskattade idén… har i varje fall inte hört något än.

  7. Mani says:

    Känner igen fenomenet.

    En teori jag har är att vi alla har en konstant kreativitets-kanal som är igång hela tiden. Vad vi gör med den kraften är en fråga om vilka verktyg och förmågor vi har att dirigera denna enorma ström mot olika mål.

    Kreativitet kan styras åt alla håll, har du verktyg för att skapa projekt och affärsidéer så kommer din kreativitet att skapa massor av projekt och idéer åt dig. Har du en fallenhet för sport så kommer den sätta igång aktiviteter där och även om du vet hur du ska bli stressad eller deprimerad så kommer din kreativitet att leta sig ditåt.

    Lösningen kan vara att hitta nya verktyg och nya kanaler för kreativiteten. Och en viktig aspekt i hittandet av nya kanaler är att även vara ärlig med syftet, Varför vill jag ha denna kanal, vilken känsla tror jag att den ger mig och mina medmänniskor?
    På detta sätt kan man använda sin kreativitet till att visualisera fram hur kreativiteten kan skapa känslor i mig och andra genom skapandet av t.ex projekt.
    Förståeligt?
    /Mani

  8. janne says:

    Det känns som om att fokusering börjar var lite ute, speciellt bland de yngre förmågorna. Undervisar på Hanken i Helsingfors och jag märker att allt flera männskor är med i många start-ups. Teamen växer och antalet grundare är större än tidigare, och det leder förstås till att man kan vara med i flera projekt samtidigt. Sedan är det väl nog också så att det egna engagemanget i olika idéer har sin egen livscykel. Vissa idéer kan man aldrig släppa. De kommer igen och igen. Andra lever någon dag och dör bort. I och för sig spelar det ingen roll för det betyder ju bara att man hela tiden har möjlighet att leva sitt liv under sin alldeles egna stjärnspräcklande entreprenörshimmel.

  9. Håkan Bruce says:

    (Hoppar på den här tråden lite sent, men så går det när läsbackloggen är stor 🙂

    Vore kul att höra hur folk hanterar / lagrar / utvecklar sina idéer, mer i konkret form?

    Själv ser jag till att, så fort en ny idé poppar upp, få ner _nåt_ om den på pränt (skiss / värdeord / API-anrop / tagline / mm). Just nu är det utspritt på google docs, tada-list och i ett draft(!) på gmail.
    Försöker sedan knuffa flera idéer framåt parallellt för att försöka syna potential, problem och vilka behov som finns för att det ska kunna lyfta. Ibland kan det handla om att ta fram en prototyp, ibland bara att boka en lunch med nån för lite bollande.

  10. rudolf says:

    Håkan:

    Jag sparar inte mina alls, enligt devisen att jag alltid får nya!

    Hur gör du med tid? Genomföra kräver ju ganska mkt!

  11. J says:

    Jag kan rekommendera Zotero http://www.zotero.org/ för att samla information och spara ideér http://www.zotero.org/ samt Visual Understanding Environment för att organisera och göra sina ideér mer visuella http://vue.tufts.edu/

  12. Poppe says:

    @J Tack för verktygstipsen!

    @Håkan Jag gör litet som dig, tyngdpunkt på idéer i GoogleDocs

    @Janne Intressant spaning med att de jobbar i fler startups och att teamen är större! Torde leda till korsbefruktning och riskspridning.

  13. Håkan Bruce says:

    @Rudolf – hur ska du då kunna bevisa dig rätt efter det klassiska citatet “Den där idéen hade jag för tre år sedan!” 😉

    För mig blir blir mina listor och filer som en virtuell anteckningsbok. Ibland “bläddrar” jag igenom dem och hittar idéer från flera år tillbaka. Med nya ögon ser man nya saker som kan slipas till, och vips, kan nåt som man glömt bort framstå som en stjärna att ta tag i.

    Tidsåtgången är ett dilemma, men jag försöker hitta saker som ger maximal output för minimal input i början för att snabbast möjligt se vad om bör skrotas, eller vad som är värt att lägga mer tid på.

  14. rudolf says:

    hehe, ett problem såklart men jag är inte speciellt ideorienterad längre. Det underlättar 😉

  15. Anders says:

    Jag känner igen mig med för många affärsidéer! Jag tror jag har ca 250 affärsidéer liggandes och jag vet inte hur många gånger jag sagt “den idén kom jag på för längesedan”.

    Eftersom vi alla är överens om att tiden inte räcker till för att utveckla alla affärsidéer tror jag det enda sättet är att skapa ett Innovationscenter. Där man sammankopplar idésprutor med entreprenörer och finansiärer för att välja ut dem bästa affärsidéerna. För visst känns det tråkigt att många bra idéer inte går att genomföra på grund av tidsbrist!

  16. Det finns en tjänst för oss som har för många idéer och för lite tid att genomföra dem.
    Den heter ahhha.com (lite krystad domän).

    Tanken är att du som idéskapare får 10% av de framtida intäkterna av idén. Resterande intäkter går till de i communityn som hjälper till att genomföra den.
    Finns det ingen som kan eller vill hjälpa, så går ahhha in med sitt kontaktnät och ser till att genomföra den. Det är i dessa fall som de tjänar pengar eftersom de bidrar med genomförandet. Precis på samma villkor som resten av oss andra.
    För att komma fram till vilka idéer som är intressanta använder de sig av en digg-liknande röstning.

    Så dumpa av era idéer och tjäna en passiv inkomst (som de själva säger)

    En annan tjänst är miigle.com, men den har inte riktigt tagit fart. Jag tycker att de satsat på för många saker på en gång.

    @tobiastalltorp

  17. Ugge says:

    Kul att läsa alltihopa, lite som att hitta hem när man läser hur folk hanterar sina idéströmmar 🙂

    Jag gör precis som det nämnts tidigare och sparar idéer och anteckningar (tyvärr inte såpass organiserat som jag skulle vilja ha det) i ett program på datorn (Microsoft Onenote 2010). Jag hinner inte heller utveckla många av de här idéerna, så jag har börjat plocka ut “effekterna” från mina idéer istället, de olika faktorerna i idéerna som gör dem lukrativa, konkurrenskraftiga etc. Jag jobbar mycket med att sammanställa dessa olika faktorer för mig personligen, för att jag lättare ska hitta tillbaka till nya och tidigare idéer genom slags “formler” där jag kombinerar nyckelord. Det handlar inte riktigt om att minska kreativitetsflödet, utan istället minimera och kontrollera det (inte på bekostnad av effektiviteten). Kan låta krångligt, men man behöver inte spara lika mycket information om man är duktig på att filtrera ut de där beståndsdelarna som gör en idé bra!

    Det som jag hade hoppats på var att det fanns ett ställe där vi idésprutor kunde samlas och ge varandra feedback. Kan inte riktigt hitta några forum eller mötesplatser för entreprenörer tyvärr, verkar som att alla befintliga nätverk vill fiska ut pengar snarare än att lära sig från varandra.

    Tack för ett intressant och kul inlägg i alla fall!

Trackbacks

  1. […] Hur får man häv på sin kreativitet? [disruptive.nu] 0 poäng | Postat mars 1 av Erik Starck […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+