Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet: Denna vecka startade en ny era

Och då menar jag inte att Kasper m fl sålde sitt Podio till Citrix idag (Onsdag), även om detta är en enorm Skandinavisk framgång!

Jag syftar på att i Måndags blev det klart att Facebook köper Instagram för ca 1% av Facebook. Är en 1% av Facebook rimligt för att Facebook skall säkerställa sin dominas för att dela bilder på Internet?

Eftersom Facebooks värdering inför deras nära förestående IPO är $100 miljarder är 1% detsamma som $1 miljard. Ett annat sätt att utrycka det, är att det är 1/32 av ett Ericsson.

Jag vågar påstå att vi står inför en ny era. En ny era som inte är en .COM-bubbla, men vad skiljer detta från .COM bubblan?

Mina egna bolag i BootstrapLabs som Prezi, tjänar pengar och växer exponentiellt, mina kompisar på Skout likaså, startups på mitt kontor i SOMA i San Francisco, med ett par anställda som hittat sitt Product-Market fit med 5 anställda tjänar pengar. Bolag som Apple, Google, Intel m fl handlas på P/E nivåer som är under snittet för alla sektorer på 100-års sikt på amerikanska börser. Under .COM-bubblan, hade vi NASDAQ bolag utan revnue, och ett antal enorma luftslott, som försökte adressera en marknad som inte exisiterade.

Det vi står inför är en era där den värld som var en dröm under .COM-bubblan redan är verklighet och vi bygger nästa nivå. Det är en era där stora värden kommer att skapas, och stor disruption kommer att ske i storre omfattning än tidigare, men också att fler entreprenörer och investerare kommer att våga att satsa större och med större risker, och därmed skapas större värden men också större misslyckanden. Som Vinod Khosla utryckker det: “If you don’t dare to fail, you don’t dare to be successful”.

Så tiden är nu, det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att bygga ett teknologi bolag, som kan ha drastisk inverkan och betydelse för vår planet.Det är lätt att tappa fokus i den era vi går in i, men de som kan hålla fokus på att skapa tydliga värden, produkter som har betydelse och människor bryr sig om, och smarta affärsmodeller kommer kunna bli extremt framgångsrika. Glöm inte att de som exekverade väl under .COM bruset skapade bolag som Google och ett antal andra extremt framgångsrika bolag.

Använd den era vi går in i till din fördel, men tappa inte bort dig. Dock, slaget står här i Silicon Valley…

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. rudolf says:

    Ibland ser man inte skogen för alla träden, internet kommer ändra allt i vår livstid. Jag jobbar själv med SEO, en aktivitet som är mindre än 10 år gammal och kanske först hade sitt genomslag för 3 år sedan…

  2. Andersson says:

    Tycker detta är helt absurt, hur internet kan ha blivit så stort.. Nåja, det verkar gynna några i alla fall, däribland er. Toppen har skrivit om er, bästa entreprenörsbloggen tydligen, där ser man! 😉

    http:/toppen.nu/entrepenörsbloggar-på-nätet.html

Trackbacks

  1. […] Amerikabrevet: Denna vecka startade en ny era [disruptive.nu] poäng | Postat april 12 av petter […]

  2. […] Disruptive om den nya eran […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+