Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur mycket tjänar en sökmotorkonsult i Sverige?

För någon månad sedan gjorde Aaron och jag en undersökning kring lönenivåner i den svenska SEO branschen. Nedan ser ni datan vi fick fram.

Ta inte denna lönedatan för objektiv sanning

Ca 50 personer svarade på vårt frågeformulär. Det är lite för lite data för att vi skall kunna dra bra statistiska slutsatser av vår undersökning. Så använd ej denna datan som objektiv sanning och skall du använda den, tex i en förhandling, säkerställ att du även har annan data att luta dig mot då denna datan bara är indikativ.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Lönenivåerna stämmer ungefär med vad jag gissat mig till, men jag trodde juniorer hade en aningen lägre medellön. Kul att se att en klar majoritet får fast lön för sitt arbete.

  2. Tack för publiceringen. Liksom Kristoffer trodde jag att juniorer hade något lägre i lön. Hade även viss tro att seniorer tjänade något mer, även om det är meddellön som avses och med tanke på bredden inom yrkeskatekorin så finns det väl utrymme för ganska stora avvikelser.

  3. ojoj 34.499 inet alls dåligt för lite länkbyggande =) och pilleri

  4. Svårt att uppskatta lön för SEO-konsulter när det är ett så brett yrke. Man arbetar med direkt kod, kundutbildning, informationsarkitektur, sökordsanalyser, statistik, intern/extern länking och en del mycket mer än så som SEO-konsult. Som webbstrateg arbetar jag med dessa delar men även med strategier och sociala medier vilket båda är en del i SEO… utbildning kan inte kosta samma som analys eller kodning så det blir en ren uppskattning…

    Generellt kan man inte begränsa yrket SEO konsult utan det drar med sig massor med andra kunskaper som inte är ren SEO men viktig ingrediens för just resultatet…

    Som webbstrateg på senaste jobbet tjänade jag 40.000… i jämförelse är SEO bara en del av det så kanske 35k skulel vara en generell uppskattning. Ser man på webbdesigner elelr frontendutecklare så drar om in knappt 25k

Trackbacks

  1. […] och Aaron gjorde en undersökning inom vad konsulter inom sökmotoroptimering hade i lön. Resultatet finns nu att läsa – riktigt intressant […]

  2. […] undersökningen här(Christians) eller […]

  3. […] Lönerna inom SEO och SEM branschen är på väg uppåt, fort. Detta gäller speciellt för de som jobbar med Adwords och PPC. Troligen är genomsnittslönen för de som jobbar med SEM,  högre än för de som jobbar med SEO redan. Oavsett, kompetensbristen är stor och det är till arbetstagarens fördel. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+