Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sanningen bakom Företagens Uppfattning om Sociala Medier

En sak som i princip är en naturlag det är att marknadsförare kommer tokmanipulera alla system för kommunikation som uppfinns därute och totalt korrumpera dem. Idag råkade jag se ett lysande exempel på detta. Ford postar bilder med söta, fluffiga och kärleksugna hundvalpar.

Varför postar Ford bilder på små söta hundvalpar?

Söta djur är likemagneter på Facebook, tråkiga bilar är det ingen som bryr sig om. En standard fordmodell är lika spännande som mina tomma plastburkar. När ett objekt på Facebook får mycket likes, delningar eller kommentarer, påverkas Facebooks räckviddsalgoritm, Edgerank . Edgerank påverkar hur mycket ditt innehåll sprids på Facebook. Så först manipulerar Ford Edgerank mha dessa fluffiga och mysiga bilder, därefter kommer det objekt med deras riktiga budskap. Då sprids detta tråkiga objekt till fler än om man inte gjorde såhär. Man gör alltså detta för att maximera räckvidden för sitt kommersiella budskap. Lägg märke till att jag inte moraliserar över detta. Hade jag varit marknadschef på Ford hade jag exploaterat denna svagheten i mediet ännu hårdare.

Det ger oss svaret på vad sociala medier är för företag

För många utomstående kan det se ut som sociala medier handlar om en egotripp. De hör orden “me, me, me” upprepas hela tiden som en skock måsar. Det var kanske så, vid någon tidpunkt. Idag är det inte så, utan idag är det “money, money, money” för sociala medier handlar precis som gammelmedia, bara om uppmärksamhet. Gammelmedia har de senaste 100 åren sålt uppmärksamhet med hög lönsamhet och företagen har köpt uppmärksamhet, med stor lönsamhet För företag är uppmärksamhet för deras kommersiella budskap, i en stark utbudsekonomi väldigt viktigt. Skriker du inte finns du inte. Det är dessutom så att företagen trivs väldigt bra med detta upplägg för sociala medier, för de kommer ihåg hur media var innan yrkesgruppen journalister och begreppet journalistisk etik kom till. Då handlade det om att på New Yorks gator sälja lösnummer(detta var innan man uppfann affärsmodellen prenumeration för tidningar, det var nämligen först när man gjorde det som kvaliten på innehållet gick upp) och sälja lösnummer gjorde du genom att skrika ut hissnande nyheter och hade du inga hissnande nyheter uppfann du dem och de blev sanning. Vi är ännu bara i början av konceptet sociala medier men precis som jag skrev i första meningen så kan du lungt utgå från att marknadsförare kommer manipulera detta nya skinande ting som kallas sociala medier och korrumpera det fullständigt.

Även om du tycker något annat kan du inte slåss mot detta

Racet mot botten har börjat! Det är nämligen så att det inte är den som gör “bäst” saker som vinner denna tävling utan det är den som gör de sakerna som får mest uppmärksamhet. Det är det som företagen kommer köpa och de som har ett annat marknadserbjudande, kommer trängas ut. Så tänk dig en framtid i sociala medier som är väldigt likt publikationen aftonbladet och tom lite värre. Sett ur ett företagsperspektiv.

…men måste jag verkligen delta i detta?

Nä, såklart inte. Varje marknad har en viss andel individer som tex jag, som får sura uppstötningar när jag blir utsatt för denna kommunikationen. Dock tar det längre tid för dig att nå mig så allt annat lika kommer din lönsamhet vara lägre än de som tar en massmarknadsansats på sin kommunikation. Du har också svårare att skala din affärsmodell din potentiella marknad är mycket mindre.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Robert says:

    The next big thing vill alla hoppa på och manipulera för att “marknadsföra” ett varumärke, först var det Google och SEO och nu är det Edgerank och Facebook. Problemet med sociala medier har alltid varit att företag använder sociala meider på samma sätt som gammelmedia utan resultat. Det känns som att jakten på followers och likes börjar ebba ut och företag måste hitta tillbaka till någon slags affärsnytta.

  2. rudolf says:

    Nu kan jag inte säga att jag vet, men jag tror fortfarande företagen försöker reda ut detta med sociala medier. Jag tror närmligen det finns ett stort arbitrage för dem att göra. Uppmärksamhet i sociala medier är mkt billigare än i traditionell media. Jag tror även att den köper mer”förtroende”

    Men, då det är lite religion bland sociala mediakonsulter i kombination med att sverige är litet och TV är supereffektivt, lämnar inte riktigt detta arbitraget, skrivbordet.

  3. rudolf says:

    Råkade hitta denna bilden på Twitter idag som visar relationen mellan journalister och pr konsulter över åren. Den säger en del om detta med att marknadsförare korrumperar kommunikationsystem….
    https://twitter.com/Hannajedvik/status/243641128111452160/photo/1

  4. janne says:

    Allt har åtminstone två sidor. Man förstår företagens strategival, men själv är jag allergisk mot de som sätter ett numerärt “gillar-mål”. Ifall målet nås så deltar man i någon utlottning. Det här sättet fungerar väl nog ganska bra för det behövs väldigt liten effort från mig att delta. Men vanligen gör jag ju det inte för att jag faktiskt gillar det underliggande erbjudandet. Så i slutändan kan man ju nog faktiskt fundera hur bra strategi det här är. När röken skingrar sig så märker man elden slocknat, typ.

Speak Your Mind

*

Google+