Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Dela mer Entreprenörsbloggar med Disruptives Dela pluggin till WordPress

För lite mer än ett år sedan började jag bygga en wordpresspluggin och nu vill jag berätta för världen att den är “klar” i alla fall tillräckligt klar för att kunna få en grupp av användare så man kan utveckla den vidare. Med denna post hoppas jag väcka din nyfikenhet inför den dela/entreprenörspluggin jag och Fredrik byggt ihop.

För er som inte är intresserade i Bakgrunden av Plugginet, ni kan hoppa till plugginsidan direkt här och ladda ned det

Vad är det för Pluggin till WordPress du och Fredrik byggt?

I Sverige idag finns det kanske ca 100 bloggare som berör ämnet Entreprenörskap.  De flesta av dessa bloggar är inte kommersiella. Företagare bloggar sällan av ekonomiska skäl. Man vill dela sina tankar erfarenheter och få feedback på sina funderingar. Nästan alla tycker också att ämnet entreprenörskap är viktigt och man ser det som ett sätt att utveckla vårt samhälle i en bättre riktning. Den belöningen man ofta är ute efter som entreprenörsbloggare är att ens läsare hjälper till att sprida ens tankar via sociala medier. Det jag dock såg var att människor inte gör det, inte för att inte vill utan för att man inte tänker på det. Så jag ville ha någon typ av funktion med en call to action för att dela innehållet.

Därför byggde jag en enkel pluggin som är:

  1. Enkel att förstå och installera. Den är för alla!
  2.  Man kan göra en hel del anpassningar så den passar till ens blogg. Design är en viktig faktor för många bloggare
  3. Man skall kunna påverka call to action för varje post eller page och anpassa den till det budskapet i posten. Även om man inte är Entreprenörsbloggare skall man kunna nyttja den!

Hur ser plugginet  ut?

I slutet av varje post ser ni pluggien. Designmässigt är det en del kvar såklart men det viktigaste för mig var att man kan lägga in en call to action och göra några enkla anpassningar utan några som helst tekniska färdigheter.

Buggar?

Det kommer finnas buggar i denna trots att jag under en längre tid testat den här på disruptive. Maila mig gärna på Rudolf kanelbulle disruptive.nu

Vi är inte färdiga!

Detta är en första version och det är hög tid att skaffa sig 20-30 användare och utveckla den tillsammans med dem. Jag ser följade funktioner som intressanta att bygga ut
  • På dashboarden skall det finans en social media mätare som visar hur många delningar du får per dygn, vad som delas och kanske om det går, av vem
  • Större valmöjligheter kring design
  • Splittestning av olika utformningar och kunskap kring hur man skapar mer delande där plugginen kan vara en del av en process.

Hur kan du hjälpa till?

Testa och recensera Fredriks och min pluggin! Använd den, berätta för mig hur du uppfattar att dina användare använder funktionen, eller hur du tror att de använder den. Leta efter mönster i användandet, leta efter funktioner som inte funkar med din blogg eller dina användare.

Varför är dela viktigt?

Det är inte primärt pengar som driver utvecklingen i den svenska bloggosfären. Nästan alla jag känner i bloggosfären gör det av altruistiska och sociala skäl. Kan vi alla i större utsträckning dela deras material, som du förhoppningsvis redan gillar, får bloggare mer positiv feedback och troligen större lust att skapa mer. Mer trafik och delning gör också att det kommer in mer pengar och pengar behövs för att skapa mer bestående förändringar och förbättringar. Så ser jag på delandet!

 

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Tjena!

    Totalt sett tycker jag denna version av pluginet är klart mer kompetent än den tidigare. Möjligheten att anpassa designen i större utsträckning tror jag gör att fler kommer vilja använda det då det smälter in mer i det aktuella bloggens design. Jag tänkte här ge några rader teknisk feed back efter att jag har skummat igenom koden och tittat på instruktionsfilmen:

    1. Det vore bra om man får direkt feed back på hur många tecken man använt i twitterinställningarna i admingränssnittet.

    2. Det här pluginet skulle garanterat få många fler användare om du laddar upp det till WordPress egna Subversion repository (http://wordpress.org/extend/plugins/about/). Då blir det bl.a. sökbart i WordPress pluginarkiv och därmed i sökrutan när man vill lägga till nya plugins i sin blogg.

    3. I funktionen epo_wp_head_css() så skulle jag hänvisa till en css-fil som länkas in istället för att lägga all css kod i rakt upp och ner.

    4. Alla externa javascript som används för pluginet skulle jag hämta när sidan har laddat klart så man inte riskerar att fastna i rendreringen på att ett externt javaskript inte är åtkomligt för tillfället.
    Ex:
    $(document).ready(function() {
    $.getScript(“https://platform.linkedin.com/in.js”);
    });

    Ha det!

    / Niklas

  2. Christian R says:

    Tack Niklas! Snällt att du tog dig tiden att kolla på det. Skall se till att Fredrik får den tekniska infon

    Om 7-10 dagar kommer den att finnas i wordpress katalog över pluggar

Trackbacks

  1. […] Disruptive (med mycket annat) som ligger bakom det, och du kan läsa den långa beskrivningen här. Den korta beskrivningen är att det är ett tillägg, för alla som driver siter i WordPress, som […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+