Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så här fixade jag 100K besökare i månaden till min nya sajt

I slutet av Augusti satt jag och en god vän hemma i min soffa i vardagsrummet. Anledningen till besöket kommer jag inte ihåg men som så ofta när mina vänner kommer på besök så satt vi och pratade om Internet och bollade litet idéer fram och tillbaka.

Jag hade tidigare reflekterat över att jag gillade Twitters korta format men ogillade att relevansen vanligtvis är så låg, dvs att Twitters “signal to noise ratio” är för lågt. För bloggar gäller vanligtvis det omvända, relevansen är oftast hög men formatet är långt. Tänk om man kunde kombinera Twitters korta format med en bloggs höga relevans? Ingen revolutionerande tanke i sig men vi fortsatte spåna kring vilken typ av innehåll som bäst lämpade sig för detta och ganska snabbt kom vi fram till att korta fakta var ett perfekt innehåll med hög relevans i ett kort format.

Fakta är förvisso en innehållskategori som är lika gammal som nätet självt och det finns miljontals sidor på nätet med olika faktasammanställningar. Men vårt perspektiv var att man ur ett publishingperspektiv kunde se fakta som en blandning av nyhet (utan temporal dimension), kunskap, underhållning och förströelse. Vi kände båda att en tjänst som kunde erbjuda denna innehållsförpackning personligen skulle vara kul att besöka så vi satte igång att börja koda en enkel prototyp.

Senare samma kväll hade vi skapat Rendip.com vars namn är en del av engelskans Serendipity som betyder ungefär “oväntad men tursam upptäckt”. Att ett domännamn på sex bokstäver som dessutom gick att uttala faktiskt var ledigt tog vi bara som ett bevis på att Internetgudarna var välvilligt inställda.

Vi byggde Rendip av ren nyfikenhet och skaparlusta utan tanke på att starta något seriöst eller långlivat. Dock var det kärlek vid första ögonkastet när sajten gick live. Precis som alla föräldrar älskar sina egna bebisar oavsett hur fula de är så tyckte vi att här hade vi en liten sajt som skulle få all den omsorg och kärlek som vi kunde ge den. Framförallt såg jag i den en möjlighet att tillämpa teorier och pröva hypoteser kring trafikdrivande strategier. Mer specifikt ville jag lära mig hur man bäst driver trafik utan en krona i marknadsföring!

Nu, tre månader efter starten har vi ungefär 100.000 besök i månaden och några saker har jag lärt mig på vägen. Men det finns fortfarande oändligt mycket mer att utforska och att bli bättre på. Här är fyra lärdomar och slutsatser från hur vi jobbat med trafikgenerering som jag vill dela med mig av:

1. Skapa en process för tur

Om du har noll kronor i marknadsföringsbudget och ingen trafik så måste du placera ditt innehåll där det finns trafik i förhoppningen om att människor kommer finna innehållet tillräckligt intressant för att besöka källan, dvs din sajt. I vårt fall innebär det att sprida innehållet till Facebook, Reddit, Twitter, Instagram, Pinterest och Stumbleupon. Om man konsekvent gör detta varje dag har man skaffat sig en process för tur! Du vet nämligen aldrig i förväg vilken postning som blir populär och som kommer att dra mycket trafik. Därför gäller det att konsekvent utsätta sig för turen. Två av våra snart 800 poster har stått för 80% av förstabesöken!

2. StumbleUpon är ett ymnighetshorn

Litet skämtsamt kan man säga att StumbleUpon är ett tillhåll för nätets lataste surfare. Tryck på Stumbleknappen och vips ser du en ny sida. Om du inte gillar sidan så trycker du bara på knappen igen. Det är ingen tvekan om att de besök vi får från StumbleUpon är de kortaste och de med högst bounce-rate. Men till skillnad från tillfälliga och korta trafikspikar från andra sajter när en post lyfter så kan en post till StumbleUpon ge trafik i flera veckor efteråt.

3. Sätt upp tuffa tillväxtmål

YCombinator sätter tuffa tillväxtmål för sina startups, 5%-7% i veckan ska de växa! Det är en oerhört tuff målsättning som gör att man får ett helt annat mindset och fokus kring tillväxt vare sig det gäller trafik, subscribers eller intäkter. Varje aktivitet man företar sig, varje timma man arbetar, måste utvärderas och avvägas gentemot detta aggressiva tillväxtmål. Resultatet är att man tvingas prioritera, något som i vårat fall accentuerats av det faktum att vi bara har några få timmar varje dag som vi kan lägga på Rendip eftersom det är ett fritidsprojekt.

4. Retention är det viktigaste måttet

Stirra dig inte blind på antalet dagliga besökare. Det är givetvis kul att få en massa nya förstagångsbesökare men om inte några av dem finner en anledning att återkomma så kommer du aldrig att kunna växa! En av anledningarna till att vi lyckades göra Funplanet till en av Sveriges största sajter var att vi hade en väldigt bra retention. 1998 hade vi ett samarbete med Aftonbladet där en Funplanetknapp på deras förstasida gav oss mellan 500-1000 besök per dag. Trafiken från Aftonbladet var alltså både blygsam och dessutom konstant. Men i slutet av året hade vi 75.000 besök om dagen! Detta tack vare god retention, dvs att en viss andel av nybesökarna fann det värt att komma tillbaka. Glädjande nog ser vi samma tendens på Rendip. Om man inte har samma trend som nedanstående graf så är det ett tecken på att sajten eller dess innehåll behöver förbättras.

Slutligen vill jag bara tillägga att vi bara skrapat på ytan av de möjligheter som finns och jag hoppas att denna post inspirerar er andra med att dela med sig av era erfarenheter! På temat trafiktillväxt anordnar jag och Jesper Åström en Meetup nu på torsdagen 6/12-2012 med titeln Growthhacking, anmäl dig gärna till det!

Jag tänker återkomma senare framöver med hur utvecklingen ser ut men också kring tankar och tips på hur man monetariserar sitt innehåll.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Anton says:

    Bra jobbat!!

  2. Christian says:

    Roligt att du tog dig tid att skriva Peter!

  3. Kloka tankar och intressant läsning. Håller med att man sällan vet vilken aktivitet som ska ge ett stort intresse.

  4. Gina says:

    You didn’t mention about Google+, does it mean that you don’t use it or just no traffic from there? Google+ brings me the most of traffic.

  5. mrtin121 says:

    Bra blogpost Peter!

  6. Mycket intressant! Jag gillar särskilt tanken att skapa en process för tur 🙂

    Jag ser gärna exempel på hur era updates ser ut på reddit, pinterest, stumbleupon etc.
    Vilket innehåll tycks fungera bäst i vilken kanal?
    Hur bearbetar ni de registrerade användarna till att återkomma ofta?

    Tack 🙂
    /Tommy Sollén

  7. Kjell says:

    Tack för bra tips! Ska prova era tips, mer trafik vill ju alla ha!

Trackbacks

  1. […] Så fixade jag 100k besökare i månaden till min nya sajt [disruptive.nu] poäng | Postat december 3 av Poppe Totte […]

  2. […] har delat inlägget skapar en klar uppmaning. Ett exempel är min kollega Poppes post om hur han fixade 100K besökare i månaden till sin nya sajt. Där kan man tydligt se att posten fick massiv spridning i sociala medier, och eftersom vi kunde […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+