Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vilka bloggposter på disruptive var Glödheta 2012?

Året går mot sitt slut och det är dags att summera 2012. Vad gjorde disruptive bra? Vad var ni läsare intresserade av att läsa under 2012 ? Vad orsakade kontrovers? Nedan har ni top10 listan för de mest lästa posterna på disruptive under 2012

1. 10 SEO:are jag skulle jobba med varje dag i veckan

Disruptives mest lästa post under 2012 är 10 SEO.are jag skulle jobbat med varje dag i veckan. Anledningen till det är att Joakim Jardenberg tyckte att dessa 10 och jag var varbölder på internet. Hans kommentar i ämnet var ganska oväntad, dels för att han har inga kunskaper i ämnet men också för att han borde förstå vid det här laget hur kraftfullt “konflikt” är som marknadsstrategi. Dessa 10 herrar kunde nog inte fått bättre marknadsföring även om jag har full respekt för att de flesta tycker det är obehagligt att kallas varböld.

2. Entreprenörer får ligger mer än Tjänstemän

Disruptives aprilskämt under 2012 var väldigt lyckat. Peter och jag gjorde en fejkad undersökning som vi kallade #Entreprenörer får ligga mer än tjänstemän“. 1:a april är nog enda dagen på året man kan skapa exakt de rubrikerna man vet flyger och komma undan med det. Man kan också dra slutsatsen att “konflikt” är en bättre marknadsstragi än “sex” med tanke på att detta konstigt nog, inte var den mest lästa posten under 2012.

3. 49 Affiliates att följa på twitter för er som vill tjäna pengar på internet

Twitterlistor är ett enkelt knep för att få uppmärksamhet. Under året skapade jag 49 Affiliates att följa på twitter och som ni märker av tredjeplaceringen, är detta en bra strategi, för att bygga relationer.

4. Fem saker Zlatan kan lära dig om Entreprenörskap

Zlatan är kanske sveriges mest populära person just nu i Sverige. Under året läste Peter hans bok och skrev posten “Fem saker Zlatan kan lära dig om Entreprenörskap” Utöver att lära sig några entreprenörsinsikter från Zlatan kan vi också dra slutsatsen  att ni bör försöka använda kända personers namn eller varumärken i er titel. Då flyger dem lättare.

5. 10 saker en Svensk Entreprenör aldrig skulle säga

Inför 2012 hade jag bestämt mig för att försöka göra mer med bilder. Ett resultat av detta var en bild som är som en lista. 10 Saker en svensk Entreprenör aldrig skulle säga. En stor anledning var att jag såg bilder var prioriterat på Facebook och jag ville passa på och lära mig lite mer om Facebooks ekosystem.

6. Såhär fixade jag 100000 besökare till min nya sajt

Peter har har skrivit väldigt få bloggposter, ändå har han en stor andel av denna top10 listan. En väldigt lyckad post som jag hade förmånen att skriva rubriken till heter “Såhär fixade jag 100000 besökare till min nya sajt” Den handlar om hur Peter har jobbat med att attrahera trafik från sociala medier till sin sajt, Rendip. Rubriken lovar mycket och Peterleverar på detta. Posten är väldigt läsvärd om man är intresserad av sociala medier

7. Skit i sociala medier, satsa på Google

Under året har det såklart varit mycket snack om Sociala medier. Det är inte så konstigt men vad som är konstigt är att det snackas knappt alls om Google. Google är ett ekosystem som är många gånger större än sociala medier, mätt i ekonomiska termer. Ändå verkar det ointressant att prata om. Lite som motreaktion på detta skrev jag posten “Skit i Sociala medier, sats på Google“. En av lärdomarna här är att det kan vara bra att inta en rakt motsatt åsikt än vad “marknaden” har, i alla fall om man vill ha uppmärksamhet.

8.Hur en hackad websida lär dig vilka myter om SEO som inte stämmer

Under året har det varit mycket snack i SEO branschen om länkarnas vara eller inte vara inom SEO. Mitt inlägg i denna debatten var att visa hur hackare användare länkar för att manipulera sajter i Googles index och tjäna pengar på detta. Blogposten handlar om hur man använder ett koncept som heter parastic hosting för att tjäna pengar. Det som är unikt är att denna post visar att det händer i det svenska indexet och hur kraftfullt verktyg länkar är.

9. Affiliatemarknadsföring som affärsmodell – Het eller Get?

Magnus och jag hade en ide om att spegla ett ämne utifrån två olika perspektiv eller åsikter. Det låter enkelt men oftast är vi rörande ense om saker och ting. Ett ämne som vi ej delar åsikt inom är affiliate som affärsmodell. Jag tror posten blev populär för att den innehåller en gnutta kontrovers men den tillför väldigt mycket nytta till läsaren också. Det är få artiklar på nätet där ett ämne belyses ur så många perspektiv, som i denna artikeln. Jag råder faktiskt fler att skriva den här typen av artiklar. De är ovanliga, värdefulla för läsaren och trevliga att läsa.

10. Jag sålde mitt SEO företag

Magnus har en bloggpost på denna toplista. Det är en historia om hur han sålde sitt SEO företag. För er som är intresserade av entreprenörsberättelser, rekommenderar jag denna läsningen. Det finns för få sådana här poster därute.

Vi på disruptive önsker er ett rikigt bra affärs- och bloggår!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Joakim Jardenberg says:

    Varböld? Skrev att jag inte skulle ta i de tio med tång (http://jjk2012.jardenberg.se/post/17327748715/10-seo-are-jag-skulle-jobba-med-varje-dag-i-veckan-min), och det måste jag få lov att tycka, även om du menar att jag inte har någon kompetens på området – vilket är en närmast rörande kommentar för övrigt.

  2. Joakim Jardenberg says:

    Det saknas en negation i min förra kommentar, men jag tror den förstås ändå. För övrigt hittade jag uttalande om varböld, visar sig att jag kallar länkköpare för varbölder https://twitter.com/jocke/statuses/167703417014325248 – sedan är det upp till var och en att vilja definiera sig som det.

  3. Magnus says:

    Alltså, Joakim, att du aldrig ger dig. Du är och skriver på en blogg för entreprenörer nu och vi kan alla se att du trots att du åker runt och låtsas vara någon sorts expert på nätet aldrig tjänar några som helst pengar på det. Du kan inte klampa runt och tro att du bär med dig någon sorts pondus i de här kretsarna, vi ser alla igenom dig.

  4. rudolf says:

    @Joakim

    “sedan är det upp till var och en att vilja definiera sig som det.”

    Tävlar du inte i den intellektuella gärdsgårdserien nu?

    Jag tror nämligen att de flesta tycker(inkl mig) att en länkköpare är en person som byter pengar mot länkar(elr placering)

    För att förtydliga för de som inte är så insatta
    -Merparten av den svenska sökbranschen gör detta. Det finns några undantag. Det betyder att några hundra personer i Sverige är varbölder
    -Några tusen marknadschefer gör detta i Sverige. Det betyder att några tusen marknadschefer är varbölder
    – Säkert 10% av Joakim Jardenbergs kommersiella internet relaterade relationer gör detta. Det betyder att du gör affärer med varbölder
    -När Joakim Jardenberg äter middag med internetbekanta( i alla fall när det handlar om kommersiella relationer) därute, finns det troligen minst en person vid bordet som är en varböld. Det betyder att du äter vid samma bord som en varböld.

  5. Daniel says:

    Men alltså, köpa och sälja länkar är så utbrett idag så det är svårt (läs: omöjligt?) att klara sig utan det idag om man ska ranka på hårt konkurrensutsatta sökord.

  6. Otroligt tröttsamt att personer som inte har en aning om vem jag är eller vad jag har för moralisk kompass ska sätta epitet som varböld och likplundrare på mig.

    Jag anser mig själv ha en hög moral och jobbar ideellt för både Svenska kyrkan och andra frivillig organisationer för att göra vad jag kan för en bättre värld (har hittills aldrig behövt eller tänkt bikta mig för länkhandel 😉 )

    Jag anser att jag skulle vara en varböld om jag tog betalt av mina kunder utan erbjuda en SEO lösning som innehåller länkar. Då dom flesta av kunderna ej skulle få resultat vid enbart en on-page lösning och dom faktiskt ger mig sina pengar för att jag ska leverera ett resultat i form av bättre placeringar på Google.

    Alla företag har tyvärr inte ekonomiska resurser att vänta på naturliga inlänkar eller så är det helt enkelt så att hur bra innehåll dom än må ha på sin webbplats så uteblir länkarna ändå.

    Jag anser inte att ett kommersiellt företag som Google speciellt när deras monopol är så stort ska få bestämma och sätta upp regler för mig att följa. Googles ord är inte min “lag” och jag anser inte att ett företag ska få avgöra om mitt företag ska få blomstra eller inte.

    Visst Google äger sin sökmotor och om jag åker på pingvinen så får jag skylla mig själv men jag tänker inte sluta att handla med länkar pga av nån påhittat moralpanik och etik som folk som tydligen inte kan leverera har hittat på.

Trackbacks

  1. […] ut är ett dagsfärskt blogginlägg av Christian Rudolf där han listar de tio mest lästa inläggen under 2012 på Disruptive.nu och reflekterar lite kort om […]

  2. […] kan läsa detta här och titta gärna över kommentarerna för att bilda er en egen uppfattning och se debattklimatet […]

  3. […] energi på att sprida varningar och negativa saker om SEO bolag och konsulter i branschen. På Disruptive.nu kan man följa diskussionen kring detta smått efterblivna (motiverat uttryck) misstag med att […]

  4. […] att det finns konkurrenter som anser mig vara varböld och oetisk (se kommentarerna) för att jag säljer länkar men det får stå för dom (faktum är att jag nekat kunder att köpa […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+