Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

StartupRåd från Seth Godin

Idag har jag tur! Av en slump, redan innan jag gått upp, såg jag en ganska ny video av Seth Godin. För er som inte vet det är Seth Godin en av individer som jag inspireras av. Anledningen till det är att han delar med sig av kunskap man inte finner i böcker eller på universitet. Han sminkar heller aldrig grisen utan berättar om pudelns kärna, även om just den vetskapen, inte alltid är skön höra. I en värld av bullshit ,snuttifiering och självutnämda experter är det en befriande röst.

Jag hade tur för att  just idag, kunde jag bara gå upp, sätta på en panna kaffe, luta mig tebax i soffan och lyssna på Seth. Det är inte säkert du har samma tur men ikväll, när det är tyst, så kan du gå tebax till denna videon och börja lyssna. Jag tror du kan se din egna affär förbättras, oavsett om du är anställd och vill förändra ditt liv, eller om du är företagare som vill bli bättre, när du sett denna videon.

Seth säger många intressanta och tänkvärda saker i denna videon och jag tänker plocka fram de tre sakerna jag finner mest intressant.

1. “Put yourself in a place where you can get rejected” för det är i det ögonblicket du lär dig väldigt mkt om kunden och din affär.

2. Ett tema i videon är att det inte är nyttan av din produkt som styr framgången. En minst lika viktig faktor är hur de som köper in din produkt till företag är. Få köpare av tjänster tänker nytta, de tänker mer “Tar jag en risk när jag köper denna?”, “Min chef tycker detta är oviktigt” och dessa inköpare, definerar din succe väldigt mkt mer, än nyttan av din produkt.

3.Vad är din historia och när berättas den, om den ens berättas?

Källa

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Såg din tweet tidigare idag om Seth, har sett den tidigare men måste se den igen. Tack för remindern 🙂

  2. Jag följer själv Seth och gillar hans blogg men skulle, tvärt emot, snarare säga att informationen han delar är exakt den som man finner på universitet, kurslitteratur och “sunt förnuft”. Han plockar en grundidé från en modell, skalar bort så mycket som möjligt och lägger sedan på ett intressant exempel.

    Ett inlägg skulle kunna vara den klassiska SWOT-analysen som all kurslitteratur inom marknadsföring nämner i förbifarten. Där kan Seth plocka ut S (strengths), förklara varför det är viktigt att fokusera på det man är bra på och ge ett exempel på hur ett företag prioriterade om och blev framgångsrika. Ett annat inlägg kan handla om alternativkostnad varpå han ger ett exempel med att det är billigare att tanka lite dyrare lokalt än det är att köra längre för att tanka till en lägre literkostnad.

  3. websimon says:

    Tack för tipset om videon, tyckte att det var intressant och gav lite ny inspiration!

  4. Tycker videon va riktigt bra. En del av sakerna han berättar om är ganska självklara, men det får en att tänka till, vad kan jag göra? Gäller detta mig etc? Sen att få exempel om företag som har lyckats är alltid inspirerande.
    Mycket sevärd video

Trackbacks

  1. […] denna video genom Disruptive.nu och jag tänkte även dela med mig av den här. Bra skit ska delas vidare helt enkelt! Kan även […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+