Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ännu mer transparens: Brath AB månad sex

Magnus Bråth - Brath logoFör ganska precis ett år sedan blev det klart att jag skulle starta ett nytt företag. Jag lovade då här på Disruptive att vi skulle vara riktigt transparenta och det vill jag fortsätta med. Här kommer därför den senaste uppdateringen.

Brath har vi brutet räkenskapsår, augusti är månaden då allt summeras. Därför är det lite passande att berätta om hur det går just nu. Sanningen är att vi inte på allvar hållit på ett år trots att augusti står för dörren, vi kom igång på riktigt i januari i år då vi fick kontoret på plats och anställde huvudparten av personalen från första januari.

Brath i siffror

Hur ser företaget ut då efter sex månader? Till att börja med är vi sju personer, vi var faktiskt åtta ett tag men en av våra medarbetare gick till ett spännande jobb på Betssons Maltakontor från och med idag (ungefär). I övrigt håller vi på och trimmar in rutiner och processer och inte förrän det sitter som en liten hatt vill vi fortsätta rekryteringen. Jag vill inte att vi hamnar i en situation där vi får växtvärk.

På kundsidan ser det också mycket bra ut, vi har idag, lite beroende på hur man räknar, ca 33 stadiga kunder. Storleksmässigt sträcker sig dessa från små lokala aktörer till internationella jättar. De har börjat få en del riktigt bra resultat på kort tid, jag är mycket nöjd med den kvalitet vi når på vår sökmotoroptimering trots kort tid i branschen som företag. Skulle vilja sträcka ut hakan och säga att vi ligger en bit före de flesta konkurrenter när det gäller leverans.

Omsättningen ser ut att landa på någonstans kring 4 miljoner SEK första året (företaget har faktiskt funnits ett tag men inte varit särskilt aktivt, förra årets omsättning låg kring 400.000). Mycket på grund av vår modell så växer intäkterna stadigt varje månad. Ett bakslag på vägen är att vi tappat vår största kund under juni, inte för att de är missnöjda, de har alltid varit mycket väl medvetna om vad de köpt då de själva sitter på ett stort SEO-team – vi tillhandahöll mer av en punktinsats för att sparka igång deras arbete. På resultatsidan ser det också bra ut och vi kan visa ganska fina siffror, en enda månad under första året har inte haft svarta siffror och övriga månader väger lätt upp denna.

Fokus

Eftersom vi är helt nya, har anställt ganska fort och vill gasa ordentligt är det mycket som behöver ligga i fokus. När det gäller produktion jobbar vi stenhårt, hårdare än andra företag i branschen skulle jag påstå, med att få riktigt bra kvalitet på vårt länkbygge. Vi vill lägga oss på en nivå klart över alla andra när det gäller relevans och kvalitet. Det har börjat ge bra med utdelning redan.

Ett stort fokusområde är förstås försäljning och här har jag själv lagt det mesta av min tid. Vi har också försäkrat oss om att kunderna på ett bra sätt blir omhändertagna hela vägen genom att anställa en riktigt vass Key Account Manager och mycket riktigt, så snart hon börjat tog försäljningen fart. Mer ordning och reda bland kunderna, bättre på att ta hand om leads och snabbare till avslut har gjort att vi säljer riktigt bra. Att kunderna sedan har en kontakt de redan känner hela vägen ger såklart nöjdare kunder och därmed ännu mer försäljning.

Vår egen sökmotoroptimering har också varit viktig. Jag är av åsikten att en SEO-leverantör som själv inte håller positioner med sin egen sajt är en kock som inte smakar sin mat eller en lärare som aldrig gått i skolan. Det går inte att sälja sökmotoroptimering utan att själv göra sökmotoroptimering. Sedan tar det förstås ett tag att nå positioner och att ranka på de allra svåraste sökorden kan kanske inte krävas av alla. Av oss själva kräver vi det däremot – uttrycket “put your money where your mouth is” är något fler borde ta till sig. Efter sex månader av ganska hårt arbete har alltså brath.se tagit en topp 10-placering just på sökordet sökmotoroptimering.

Vår egen marknadsföring har varit ett stort fokus genom hela projektet också. Vi har här mer eller mindre satsat på tre vägar och de kan verka lite konstiga men jag tänkte jag skulle förklara. Det första benet är naturligtvis sökmotoroptimering och det är kanske inte så oväntat. De två andra är PR och sponsring däremot och det låter kanske inte som arbete ett sifferkrunchande return of investment-företag ger sig på.

PR-satsningen har fallit mycket väl ut, de lokala tidningarna (vi eftersträvar att få fler lokala kunder, det är en av våra idealkunder). Det allra bästa här är nog när tidningen Allehanda utnämnde mig personligen till bäst i branschen (efter en undersökning av Petter Hedman). Tillsammans med en del andra unika egenskaper på Brath har det gjort oss till ett av de mest omtalade företagen lokalt, om inte annat syns det på den stora mängden spontanansökningar där människor från alla möjliga branscher vill skola om sig och bli sökmotorkonsulter.

Sponsringen är förstås en del av PR-arbetet. Vi har i det här läget inte som brukligt är i staden gått in och sponsrat Modo utan valt lite andra vägar med mer synlighet för mindre peng. Att sponsra Modo Dam, som enda aktör som valt att gå direkt till damerna utan att få dem på köpet när man sponsrat herrlaget har varit ett riktigt smart drag. Öviksbor älskar Modo och alla förstår att någon borde skjuta till pengar till damlaget (som är ett av världens bästa damlag i hockey). Ingen utom vi, så vitt jag vet, har tagit sig i kragen och gjort det däremot. Det ger förstås väldigt positiva ringar på vattnet i en så hockeyfrälst stad.

Framtiden

Framtiden ser väldigt ljus ut, åtminstone det vi kan se. Varje månad ser en smidigare leverans, högre intäkter och bättre resultat än månaden innan. Jag törs inte sia om vad som händer under nästa år men jag kan lova att om du håller ögonen på Disruptive eller följer oss på Facebook kommer du snart kunna läsa om två riktigt spännande samarbeten som kommer ta form under året.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Imponerande omsättning i bolaget efter så kort tid, bra jobbat!

  2. Magnus says:

    Tack Anders, det tuffar på framåt, du har förstås koll på modellen och den innebär nästan alltid att följande månad blir bättre än den förra. Nästa år ser bra ut alltså 🙂

  3. Anders Stolt says:

    Kul att det går bra för er. 🙂

  4. Håller med Anders Karlsson (1)! Med all respekt så är jag mäkta impad att ni fixat en top 10 på sökmotoroptimering med en undersida på “den” webbplatsen. Det visar att ni har bra tryck i bagaget. Jag önskar er all lycka! 🙂 Kör hårt!

  5. Magnus says:

    Tack, ska ni ha, hela Anders-brigaden! 🙂

    Det otroligt roligt att så många gillar det vi gör, tror inte det är så många företagare som blir lika påhejade och det värmer såklart.

  6. Grattis! Fast, hade någon förväntat sig andra resultat? Nä, “vi alla” visste att du (ni) skulle bli framgångsrika, och det är bara att lyfta på hatten!

    Faktum är, skulle jag ta anställningen någon gång, så skulle Brath AB vara det mest intressanta stället att göra det 😀

    Lycka till i framtiden, härligt med företag som rushar fram och blir extremt framgångsrika

  7. Roligt att se att det går bra och att ett Ö-viks företag ligger i framkanten.
    /Fd Ö-vik 🙂

  8. Modellen är helt enkelt vår försäljning, vår leverans, vår produkt.

Trackbacks

  1. […] och allt ser helt otroligt bra ut, konstigt nog gör det mig nervös. Här är nästa artikel i serien om Brath AB där jag försöker visa upp oss så transparent som möjligt. Just nu är vi en […]

  2. […] Ännu mer transperans, Bråth AB, månad sex. Magnus berättar personligt om hur det går med hans företag, Bråth AB. Var mycket uppskattat av er läsare. […]

Speak Your Mind

*

Google+