Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sju Berättelser om när Sökmotoroptimering är Humor

Idag är det återigen dags för SEO-snack och precis som förra gången tänkte jag stå för kvällens snackis. Jag tror många ser sökmotoroptimering som något tråkigt, tekniskt och som man typ, sätter en svettig tekniker i en källare att göra. Inget kunde vara längre från sanningen. SEO är för mig marknadsföring, kreativt och drivet av processer och förståelse av internetanvändare. Så jag ville spegla SEO från ett helt annat perspektiv, humorn i sök. Så jag mailade ett helt gäng svenska SEO konsulter och frågade om de hade en rolig sökhistoria att dela. Nedan ser ni resultet. Har ni en egen, tycker jag ni skall dela den i kommentarerna så alla kan njuta.

Christian Rudolf, frilansande SEO konsult “Bästa Hånglare”

Jag ville lära mig mer om bildsöket och universal search, så jag optimerade bildsöket för ordet “Bästa hånglare”. Detta är användbart när du möter nya människor och de inte förstår vad du sysslar med. Du bara ber dem Googla “bästa hånglare”

En icebreaker?

En icebreaker?

Michael Wahlgren, grundare av Pineberry “Chase Gioberti och jag”

För 5 år sedan var jag på en roadtrip i västra USA. Jag, min flickvän och två vänner bilade från Seattle till San Diego under 4 veckor. När vi en dag närmade oss vindistrikten Sonoma och Napa i Kaliforninen började vi prata om den amerikanska 80-tals såpan Falcon Crest. För dig som är för ung att komma ihåg denna klassiker så utspelade sig Falcon Crest just kring vinindustrin i Kalifornien. En av huvudkaraktärerna i såpan hette Chase Gioberti (spelad av Robert Foxworth). Mina kära vänner fick för sig att jag var lik denna Chase Gioberti och skrev därför denna bloggpost ( i vår reseblogg.

Ett tag efter vi kom hem berättade jag för någon som inte visste vem Chase Gioberti var att de tyckte jag var lik honom. För att visa honom hur Chase Gioberti såg ut googlade jag fram en bild. Jag blev minst sagt förvånad när jag sidan om första bilden på Chase Gioberti såg en bild på mig. Nu, mer än 5 år senare, syns min bild fortfarande väldigt framträdande om du söker på “Chase Gioberti”. För dig som mot förmodan tycker vi är lika som bär är det jag i mitten, flankerad på båda sidor av Herr Gioberti 🙂

Michael wahlgren som Chase Gioberti från falcon crest

Michael wahlgren som Chase Gioberti från Falcon Crest

Michaels Blogg

Johannes Eriksson “SEO-dejting”

Jag älskar människor. Jag älskar den sociala spelplanen och jag är på gränsen till en knarkare när det gäller sociala sammanhang med nya människor som jag inte känner. Jag får verkligen en extrem kick av samtal och att lära mig nya saker, om nya eller gamla bekantskaper. Trots detta har jag lyckats med bedriften att vara singel en längre tid, något som jag historiskt försökt råda bot på genom att springa runt på oändligt många dejter.

Så satt jag då där, ännu en tidig sommarkväll på kammaren med bara min laptop och ensamheten som sällskap. Det var då det slog mig. Jag jobbar med internet men har trots det aldrig testat online dejting! Arbetsskadad som jag är så inledde jag därför mitt sökande efter den optimala singelsiten med en rad Googlesökningar. Då fick jag en plötslig uppenbarelse. Solen strålade från en klarblå himmel, fåglarnas sång eskalerade helt plötsligt till nya euforiska nivåer,  – Jag skulle ranka etta på “singel stockholm”.

Gjorde en snabb koll på sökvolymerna i keyword tool, registrerade singel-stockholm.se (trots mycket skitsnack om EMD’s vara eller icke vara), la upp en enkel WordPress och optimerade den lite snabbt för mina söktermer. Jag fyllde sedan förstasidan med en, något kryddad, berättelse om vem jag är och varför sidan existerar, in med lite bilder på mig själv i headern, contact-form7 plugin för avslutsformulär (dateförfrågan), lite internlänkning och vips – en färdig leadgeneringssida! Dock insåg jag ganska snabbt att jag skulle kunna få problem med besökarens förtroende för siten och la därför till ännu en sektion i form av användarrecentioner. Jag skickade slutligen runt siten till lite vänner som fick skriva recensioner och “fixade” lite inlänkar.

Sedan började den långa väntan på Googles algoritmer… Men jag skulle inte behöva vänta länge, för bara någon vecka senare så dök ett lite konstigt mail upp i min inkorg. “Message sent from singel-stockholm.se”. Det fungerade, jag rankade etta och jag hade fått min första dateförfrågan!

Sedan dess ramlar det lite då och då in en dateförfrågan, jag rankar fortfarande etta och jag är trots det fortfarande singel, men en ganska glad och nöjd sådan!

SEO Kärlek?

SEO Kärlek?

Johannes på Twitter

Håkan Persson, SEO Konsult “När ogooglebar blev googlebar”

Jag kan inte påstå att det alltid är roligt att jobba med sökmotoroptimering. Vissa arbetsmoment kan till och med vara riktigt tråkiga. Framförallt är det en utmaning att lösa problem, för det är vad det i grunden handlar om. Om jag gör en tillbakablick så har det ändå hänt en del oväntade och roliga saker.

Den 27 december 2012, när jag låg och halvsov på soffan, så såg jag ett nyhetsinlag på TV om språkrådets lista över svenska så kallade nyord. När jag hörde ord som zlatanera och ogooglebar så vaknade jag till liv och satte mig vid datorn och köpte domänerna ogooglebar.se och zlatanera.nu illa kvickt. Dagen efter la jag upp en enkel statisk sida på vardera domän och i vanlig ordning så hände just inget mer, utan de fick ligga där de  låg i väntan på bättre tider.

Klockan strax efter sex på morgonen den 26 mars, när jag ännu låg kvar i sängen, så hörde jag nyheten om att Google försökt tvinga språkrådet att ändra betydelsen av ordet ogooglebar och att språkrådet bestämt sig för att stryka det från nyordslistan.  Jag förstod ganska omgående  att det skulle bli en snackis under dagen så jag startade datorn direkt. Jag hade som sagt bara en enkel sida uppe och jag hade bara en dryg timme på mig så det var inte tal om att försöka snitsa till det med wordpress. Istället loggade jag in på det aktuella kontot med Filezilla och editerade sidan direkt i Notepad. Jag strök över nyheten om att det var ett nyord och la till nyheten om att det skulle strykas. Sedan hände just inget mer före lunch då jag hade en del måsten att ta itu med. Denna dagen tog jag lunchen till att sätta lite färg på sidan och lägga in Google Analytics. Jag hann uppfatta att det blev en snackis som väntat, både i tidningarnas nätversioner och på Twitter, men i övrigt så gick resterande delen av dagen till arbete.

Döm om min förvåning när jag väl hemma loggade in på Google Analytics. Det var flera hundra samtida besökare och denna spontant skapade sida hade haft flera tusen besökare från lunch och framåt. Jag satt ganska förundrad och såg på när den hoppade i sökresultatet från att ena stunden ligga tvåa till att hoppa ner till sida två för att hoppa tillbaka igen.  Så höll det på denna kvällen. Från att sidan först publicerats var antalet besökare per dag ungefär två till fem personer i snitt. Efterspelet var också riktigt kul och det roligaste var nog den oväntade länken från UD´s blogg. Tyvärr verkar det inlägget nu vara borta, men sidan fick en hel del andra länkar så det finns ingen anledning att sörja för den.

Håkan Persson på Twitter

Håkans Blogg

Lucas Kolping, Sökmotorkonsult Pineberry “Försök få en länk från Blondinbella”

Det roligaste ögonblicket i min än så länge korta karriär inom SEO följdes tyvärr ganska snart åt av mitt hittills största nederlag.

I våras gjorde jag praktik på Betsson med ingen mindre än denna bloggens huvudförfattare som handledare. En del i praktiken bestod av att jag skulle sätta upp en affiliatesajt för tv-spel. När sajten var byggd var nästa steg naturligtvis att fånga länkar till den. “Sikta högt” sa Christian, “försök få en länk från Blondinbella”.

Jag var skeptisk men gick med på att åtminstone göra ett försök. Jag beställde ett flashspel på Fiverr där jag i beställningen angav att huvudkaraktären skulle vara Blondinbellas mops – som passande nog också heter Christian.

När spelet var klart lade jag upp det på sajten, mailade Isabella Löwengrip och frågade helt enkelt vad hon tyckte om det. Efter fem dagar utan någon respons började modet svikta. Men så kom svaret – och high fivesen som delades ut på vårt kontor kändes ända upp i axeln. Hon skrev:

“Hej Lucas!

Gud så kul, Chirstian fyller ett år idag, perfekt present. Bloggar om spelet strax 🙂

/Isabella”

Dagarna som följde var jag Blondinbellas mest trogna besökare. Jag lusläste varenda inlägg. Men länken uteblev.

Varför hon inte länkade kan jag bara spekulera i. Kanske glömde hon bort mitt mail. Kanske spelade hon igenom spelet och gav det tummen ner. Eller kanske hörde hon våra giriga skratt som ekade längs Regeringsgatan och beslöt sig för att inte spä på våra redan uppblåsta egon.

Hur som helst. En dag ska jag ha den där länken.

https://twitter.com/lucaskolping

Ett länkbete, som ni borde kopiera.

Lucas på Twitter

Lucas Kolpings Blogg

David Nilsson, frilansande SEO konsult,Buggarnas bugg

Alla har vi varit med om buggiga CMS och konstiga fulhack. Själv var jag med om den konstigaste buggen under mina (hittills) 8 år inom SEO för ett par år sedan.

Jag jobbade med en kund med ganska känt varumärke som körde ett av sveriges mest välkända CMS. Sajten fick en hel del organisk trafik men inga imponerande siffror. Efter lite kollande på indexerade sidor så såg jag att alla viktiga sidor inte var indexerade trotts bra meny och länkning. Trotts mycket letande i källkoder, inställningar och med olika crawlers så hittade jag inte felet. Det var inte förän jag gjorde exakta inställningar för att simulera Googlebot som felet uppdagades. Alla de sidorna som inte indexerats retunerade 404 om man var “Googlebot” och bara då. Yahoos och MSNs bottar funkade ok.

Efter en buggfix började sidorna indexeras och den organiska trafiken ökade med några hundra procent 🙂

Vet inte om denna historien kan klassas som rolig. Det är nästan mer en skräckhistoria.

David på Twitter

Davids websida

Stefan Tärnell, SEO Konsult Curamando

I vintras hade jag ett reputation management uppdrag för ett Nordiskt företag där jag hade en deal per marknad. Vi hade precis rensat upp Sverige och Danmark från några inslag i TV och tidningar som syntes på webben.
Någon månad senare ringer kunden mig och säger:
-Kunden: “Stefan nu har vi problem i Norge också med ett TV inslag som syns på sökningar på vårt varumärke, skickar du över avtal på samma pris som sist”
Eftersom jag sitter vid datorn Googlar jag snabbt kunden i Norge och inslaget syns inte på position nummer två som kunden säger utan på 30+ någonstans.
-Jag: “Det ser ut som att du är inloggad och får personliga sökresultat, i själva verket är inte inslaget med på 30+ så just nu är det ingen fara.”
-Kunden: “Jaha, det var ju bra, visste inte att det fungerade så”

Så snabbt kan man spara en kund 100kkr om man vill!

Personligt: http://ooz.nu/

Ni som läser detta, dela gärna er trevliga SEO historia i kommentarerna

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Haha, riktigt roligt inlägg. Kvällshumor – det tackar vi för! 🙂

  2. Carl-Johan says:

    Kul läsning! Smart det där med singel stockholm!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+