Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad +10000 Timmar av Sökmotoroptimering har lärt mig

Exakt när dessa 10000 timmar inträffade är jag faktiskt lite osäker på. Någon gång under förra året var nog den magiska timmen. Det var dock en lämplig rubrik då jag nog står på toppen av min sökmotorkarriär. Jag har under de senaste åren jobbat och bemästrat några av de svåraste sökningarna på denna sidan Atlanten och mitt yrkesliv, rör sig i en liten annan riktning. Därför tänkte jag dela med mig av några av de insikter jag gjort.

sokmotoroptimering

Google hatar dig!

På många marknader är du, som SEO.are, deras enda konkurrent. De pengarna som du får, skulle egentligen hamna i Googles Adwords fickor. Såklart berättar Google en annan historia publikt. Tänk på att de är ett monopol och måste framstå som schyssta. Varje kvartal Google kan undvika en statlig reglering är tiotals miljarder SEK i aktieägarnas fickor.  Men om du kollar på vad de egentligen sysslar med, i handlingar, i indexet och algoritmerna, inser du fort att de inte alls är din kompis. Tvärtom, de gör allt för att kniva dig.

Stora organisationer är sin egna värsta SEO fiende

Faktum är att har du ett stort varumärke och stora reklambudgetar är det inte så svårt längre. Det som gör det svårt är att organisationerna hos de stora företagen förvärrar situationen. Systemen och organisationerna är lika agila som  sköldpaddor på rygg och många ledande beslutsfattare saknar helt insikter i det digitala/systemperspektiv. Vad värre är, att man fortsätter anställa avbilder av sig själv och bygga in sig i system som bara förvärrar situationen. Ivrigt påhejade av konsulter som bara har en egen agenda och en företagskultur som oftast inte belönar kompetens och utvärdering. Detta är normalläget därute och du som kompetent SEO.are, kan göra ganska lite för dessa företagen. Här måste darwinismen har sin gång(alt börja du som en av dessa konsulter).

SEO är ett slagsmål

Om du inte känner igen dig i denna beskrivningen har du aldrig jobbat med konkurrensutsatta ord. Det finns SERP:ar där 6-7 smarta människor med miljon-budgetar går lös på varandra, hämningslöst, dagligen. Din dagliga SEO gärning är ganska lik ett 10000 m lopp där du är den enda vita mannen.

För att bli en grym SEO:are måste du ha systemperspektiv

Google är ett system. Stora företag bygger system av olika slag för att kontrollera sin verklighet och skydda sin balansräkning. Du som jobbar SEO måste alltid bygga egna system & processer. Sedan måste du få dessa system att fungera med varandra. Klart att stor systemförståelse och förståelse för mer än ett system, ger dig en  stor konkurrensfördel, framför de som ej har systemförståelse. När man bygger system måste man såklart ha koll på både taktik och strategi. Allra viktigast är dock ekonomi. System kräver bra ekonomi annars kommer de försvinna av sig själv. Bra ekonomi, kräver att du kan skala dina processer. Det är också så du skaffar dig en edge i slagsmålet. Har dina system och processer bättre ekonomi än dina konkurrenters, kommer du nöta ut dem, förr eller senare i “slagsmålet”. Bra ekonomi säkerställer att du  orkar slåss längre och kanske tom från underläge i långa perioder.

En man(eller kvinna) kan fortfarande göra stor skillnad

Internet och Google är fortfarande bara i sin linda. Har du stora insikter och en förmåga att kommunicera värde/nytta/förtroende till andra kan du skapa mycket värde för företagen du jobbar för. En bra powerpoint och en historia som kan förstås av alla i en organisation kan vara ett mycket kraftfullt vapen för att du skall vinna slagsmålet. Detta vapnet kan ge dig buy in på förändring för att bygga en tillräckligt bra feedbackloop, för att du skall få buy in på ännu mer förändring. Aldrig någonsin i världshistorien har värdet av bra kommunikation, både på micro och makroplanet, aldrig varit så stort. Har du insikter kan du kommunicera rätt, kan du storytelling, kan du kommunicera bra!

Förstaplatserna ger ditt företag ett  strategiskt övertag

Ofta är det ganska få ord, som får nålen att flytta sig för företaget du jobbar för. Kan du dominera dessa ord, äga dem, var på förstaplatsen för alla. Har du en fördel som kan vara så stor att dina konkurrenter dör på sikt. Det är nämligen så att äger du förstaplatserna kan du ofta styra priset på kundanskaffning i hela branschen och få dina konkurrenter att agera på dina handlingar. Återigen är det ekonomin som ger dig övertaget. Din SEO, som är mest, framgångsrik har en konstant kostnad varje månad. Adwords däremot, där kan du skruva upp priset så det är olönsamt för alla(även dig själv) men i det ögonblicket kan du luta dig mot dina organiska konverteringar där lönsamheten är bra. Dina konkurrenter kan inte det och skall de utmana dig, måste de plocka fram stålar för att investera sig upp till toppen. Det kostar mycket att klättra men ganska lite att behålla sin förstaposition. Alla fördelarna i systemet är på din sida och sköter du dina kort rätt, mattar du ut fienden tills de inte orkar längre. SEO borde vara en ledningsfråga för en hel del företag, givet detta perspektivet. Då man saknar systemförståelse bland de som har ledande positioner är det inte så.

Om jag vill bli bra på SEO, vad skall jag göra då?

Börja jobba på rätt ställe. Det är tyvärr vanligt att du lär dig SEO fel och efter några år på fel ställe, kommer ditt ego, väldigt effektivt stoppa dig från att lära om. Din kompetensgrund är byggd på lera. Lyckligtvis svälter inte dessa SEO.are, de får jobb i de stora organisationerna jag beskriver ovan och då de ej får göra något, kan de ej ställa till någon skada, förutom när de basunerar ut sin lergrund i sociala medier, som om den vore en sanning. En annan ganska ny karriärväg är “Content Marketing”, marknadsföringsbranschens version av minimjölk.

Du måste längta efter förstaplatserna. Oavsett vilken grundmotivatorn är, pengar, kunskap, ära eller bara vanlig mani. Så måste du verkligen vilja ha de där åtråvärda förstaplatserna. Det är en hel del frustration i att lära sig systemen och längtan är bränslet som får dig att fortsätta lära dig nya saker, fastän det är längesedan du slutade skolan och att timmen just nu, för dig, är sen.

Dina vänner vill lära sig detta om SEO också. Dela är du Snäll!
Created by disruptive.nu
Vad +10000 Timmar av Sökmotoroptimering har lärt mig by
About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Mycket bra skrivet Christian! Du har lagt ner en hel del jobb genom åren och har lång erfarenhet. Det märks. :) Keep it up!

  2. rudolf says:

    Tack Samuel!

  3. Skönt att få läsa en artikel om SEO på en högre abstraktionsnivå. Det är inte ofta! Nitty gritty details är en sak, men utan systemtänkande och framför allt tillämpning av allmänna ekonomiska principer spelar detaljerna ingen som helst roll.

  4. rudolf says:

    tack Martin

    ja, du måste kunna läsa karta, innan du börjar springa orientering, annars blir bara resultatet trötthet

  5. Det bästa jag läst om SEO på svenska på mycket mycket länge.

  6. rudolf says:

    tack Magnus!

  7. Riktigt bra skrivet, Christian.

  8. rudolf says:

    Tack Magnus!

  9. Mycket bra skrivit och håller med om allt du skrev.

  10. rudolf says:

    tack Fredrik!

  11. Stavros says:

    Bra jobbat Christian, tack för att du delar med oss din kunskap och erfarenhet.

  12. rudolf says:

    Tack Stavros.

  13. Åke says:

    Mycket bra skrivet, vi jobbar som du skriver bra SERP placeringar + adwords = utmattning av konkurrenterna.

  14. rudolf says:

    Tack Åke!

  15. Trevligt att få ta del av dina insikter. Instämmer i “Bra skrivet”-kören :)

    Mvh Anders

  16. rudolf says:

    Tack Anders

  17. Mony says:

    Helt fantastiskt bra skrivet! Tusen tack för all info!

  18. Bra. Tack!

  19. John Adams says:

    En av de bästa SEO artiklarna på länge, här gör du att man ska tänka och tänka om, på riktigt.

  20. rudolf says:

    Tack John!

  21. ibbe says:

    Hej Christian,

    Riktigt bra och så sant. Önskat att fler som jobbar med SEO har samma insikter och erfarenheter som du har.

  22. rudolf says:

    Tack Ibbe!

  23. Instämmer, något sent, i hyllningskören. Det här är en text man kan läsa flera gånger och ta med sig något nytt litet guldkorn varje gång (framför allt styckena 3, 4 och 5 borde folk skriva ut och spika upp på kontorsdörrarna).

  24. rudolf says:

    Tack Jonas.

  25. Leo says:

    10.000 timmar är mäkta imponerande. Stort tack för en bra artikel!
    Speciellt det med att dominera förstaplatserna på alla viktiga sökord är något som jag kommer ta till mig.

  26. Gabriel says:

    Skönt att få läsa en så bra artikel om SEO! Tack Christian!

Speak Your Mind

*