Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

De 10 mest lästa poster på disruptive – 2013

Under 2013 publicerades det 52 bloggposter på disruptive. Exakt en i veckan i genomsnitt. Med tanke på hur mycket vi jobbar, vill jag påstå att det är ganska bra takt. Mina mål med disruptive för 2013 var tre. Dels ville jag få upp kvaliten i mina bloggposter. Vilket åtminstone jag tycker jag fått.(Säg gärna vad du tycker i en kommentar nedan). Jag ville också fixa till sajten, både visuellt och under huven. Något jag också tycker jag lyckats med. Ni kan se det själva genom att kolla sitespeed på disruptive. Det är en väldigt snabb sajt.  Det sista var att jag ville få ordning på sajtstrukturen så jag kunde börja ranka riktigt bra på några ord jag defienerat. Det är också gjort.

Så vad gillade ni att läsa under 2014?

Sveriges 20 sexigaste SEO:are. Jag och Helene, skapade denna inför ett SEO-snack i höstas. Vad kan jag säga, sex  och topplistor i en kombination är ett recept för uppmärksamhet. Tror den delades på Facebook, kring 400 ggr.

Platsannons, Entreprenör sökes  En gästpost av Lina Skandevall. Ett humoristiskt inlägg kring ett allvarligt ämne. Mängden färdigheter och insikter som krävs för att lyckas som företagare är inte få. Om det vore ett yrke skulle platsannonsen framstå som väldigt krävande.

Den tråkiga sanningen om Content Marketing Content marketing är just nu glödhett. Alla pratar om det och försöker positionera sig. Jag var kritisk för att de som väljer att jobba med detta, inte betraktar det som sälj utan som “inspiration” och de som jobbar med det, är inte alls datadrivan, då hade de nämligen sett att investeringar i SEO är 10-100 ggr mer lönsamma. Min kritik uppskattades inte av ett antal branschföreträdare.

Vad +10000 timmar av sökmotoroptimering lärt mig. Nuförtiden är det mer sälj, affärsutveckling och powerpoint för mig.Var ett bra tillfälle att dela mina insikter, då de de är lite, annorlunda.

Hur Adwords blåser upp omsättning i sökbyråer. Den mest lästa posten av alla de poster Magnus Bråth skrivit på disruptive under året. Artikeln handlar om hur vissa bolag blåser upp omsättningen och är mindre transperanta mot kund, genom att ta all omsättning de har i adwords och lägga det som omsättning. Inte alls olikt om en aktiemäklare skulle ta försäljningssumma för en aktieförsäljning och addera till sin omsättning och ej vara transperant med det priset man sålde aktierna under dagen i marknaden. Blev såklart en hård diskussion.

Ännu mer transperans, Bråth AB, månad sex. Magnus berättar personligt om hur det går med hans företag, Bråth AB. Var mycket uppskattat av er läsare.

10 SEO:are jag vill jobba med varje dag i veckan. Denna artikel är den enda som är från 2012 på denna listan. Anledningen till det är att Joakim Jardenberg kallar mig och dessa 10 SEO:are för varbölder på internet och inte ens Google har så långt minne som SEO.are.

9 Enkla steg för mer tillväxt i Sverige. 30-40 miljarder per år läggs på entreprenörskap och företagande i Sverige per år, enligt Svenskt Näringsliv. Givet det borde Sverige vara ett företagarparadis. Det är vi som bekant inte och här är jag kritisk till denna politik och beskriver en enkel handling som fixar det. Denna handling är sälj. Inget annat. Tyvärr blev det inte så mycket diskussion som jag hoppades.

Medans Google straffar en blomstersajt, härjar de kriminella fritt i Googles index. Under 2013 har google verkligen inte svettats för att stoppa kriminella individer att manipulera indexet. Som vanligt har man istället jagat företag och individer som manipulerar indexet och vars enda brott är att de vill tjäna mer pengar på sin verksamhet. I detta fallet var det interflora. Artikeln belyser det massiva hyckleri som Google hänger sig åt, för att stoppa de som jobbar med SEO. Det ger fritt blås för kriminella istället.

Google hacking, en framtidsbransch. Googles uppdatering lämnade stora hål i indexet och de som verkligen jobbar med aggressiva och kriminella metoder, var snabba att nyttja denna möjligheten. Denna artikeln belyste detta fenomen, för Googles PR propaganda skulle knappast diskutera det och journalister är knappast yrkesgruppen som är duktiga på att kritisera Google.

Till sist vill jag peka på en artikel skriven av Peter, som inte alls fått den uppmärksamheten den förtjänar. Det är Peter som ger några råd till Bloglovin och startups i allmänhet, i syfte att växa

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+